Uudet ryhmät: Kostian koululla aloitetaan lauantaina 5.11. ja Luopioisten liikuntahallilla sunnuntaina 6.11.

Liikuntastartti auttaa liikkeelle

Anne Kärpänniemi testasi kahden kuukauden liikuntastartin päätteeksi, miten kunto ja liikkuvuus ovat kehittyneet.

Anne Kärpänniemi testasi kahden kuukauden liikuntastartin päätteeksi, miten kunto ja liikkuvuus ovat kehittyneet.

Oma lenkki jää helposti väliin, kun kiireisen työpäivän päätteeksi hoitaa ensin lasten ruokinnan, kyydit harrastuksiin ja monenlaiset muut kotiaskareet.

Hektiset ruuhkavuodet eivät kuitenkaan kestä ikuisesti. Kun lapset ovat isoja, aikaa löytyy paremmin myös itselle. Mutta on vaikea lähteä liikkeelle, jos kuntoiluun on tullut vuosien tauko.

Pälkäneen liikuntastartti auttaa liikkeelle 45–60-vuotiaita kuntalaisia. Ensimmäinen parin kuukauden kurssi päättyi viikonloppuna. Päätöskerralla osanottajat testasivat, miten kunto ja liikkuvuus ovat kehittyneet.

Uudet ryhmät aloittavat Reetta Heikkilän johdolla heti seuraavana viikonloppuna. Onkkaalassa kokoonnutaan Kostian koululla lauantaina 5.11. kello 18 ja Luopioisissa liikuntahallilla sunnuntaina 6.11. kello 12.

 

Hyvää oppia venyttelyyn

Kuntosaliohjaajana toimiva ja Luja-Lukon yleisurheilijoita valmentavalla Reetta Heikkilällä on monenikäisiä ohjattavia.

Kuntosaliohjaajana toimiva ja Luja-Lukon yleisurheilijoita valmentavalla Reetta Heikkilällä on monenikäisiä ohjattavia.

– Työ on pääasiassa ratin takana istumista. Siinä saa helposti hartiat jumiin. Liikuntastartti tarjosi helkkarin hyvää vastapainoa. Suosittelen lämpimästi kaikille. Sieltä saa hyvän kimmokkeen lähteä liikkeelle ja parhaimmillaan ohjeet liikkumiseen koko loppuelämäksi, Iltasmäessä asustava Esa Herranen sanoo.

Ensi vuonna kuudenkympin rajapyykin saavuttava autoilija ei lähtenyt liikuntastarttiin kylmiltään.

– Minulla on nuoruudesta judotaustaa. Sen jälkeen on tullut hiihdettyä, pyöräiltyä ja tehtyä kävelylenkkiä.

Herranen otti Reetta Heikkilän vetämältä kurssilta itselleen kaksi läksyä.

– Vanhemmiten venyttely on jäänyt vähiin. Jatkossa lenkin päälle tulee varmasti venyteltyä ja pidettyä itsestä muutenkin paremmin huolta. Lisäksi huomasi, että iän myötä lihakset alkavat laiskistua, ja siksi keho kaipaa myös jumppaa tai kuntosalia.

Porukassa tulee venyteltyä paremmin kuin yksikseen, ja parin kuukauden jälkeen vaikutukset alkavat tuntua olemisessa.

– Pieni verryttely ja venyttely on hyväksi myös istumatyön lomassa, Herranen on huomannut.

 

Turvallisesti kuntosalille

Kuntosali ei ollut Esa Herraselle ennestään vieras maailma, mutta koulutetun asiantuntijan vinkit olivat silti hyväksi.

– Tässä iässä ei ole enää tarvetta pullistella. Laitteiden kanssa ei lähde reuhtomaan ja särkemään paikkojaan, kun vieressä on ohjaajaa, joka osaa näyttää alusta alkaen oikeat liikkeet.

Herranen toivoo, että kuntosalille järjestyisi omia vuoroja hieman iäkkäämmillekin kuntoilijoille.

– Silloin monen olisi helpompi lähteä ja vehkeitäkin riittäisi paremmin kaikille.

Herranen pitää neljä–kuusikymppisten kuntoporukoita erittäin tervetulleena.

– Eläkeläisillä on paljon toimintaa, mutta hieman nuoremmilla on vaarana jämähtää sohvalle. Tällaisella kurssilla voi löytää uuden lajin tai vaikka lenkkikaverin. Kimpassa on mukavampi lähteä kuntopoluille.

Herranen toivoisi liikuntastartille uusien lajien pariin johdattavaa jatkoa.

– Esimerkiksi Kangasalan Kuohuun olisi varmasti lähtijöitä, jos kunta järjestäisi sinne uimaretkiä. Sellainen sopisi hyvin esimerkiksi lauantaille, sillä samalla reissulla tulisi käytyä saunassakin.

Sen sijaan liikuntastarttipäivänä lauantai on monelle hankala.

– Joiltain jäi kurssi kesken ajankohdan vuoksi. Lauantai-ilta nostaa kynnystä lähteä liikkeelle, kun on ensin painettu rankka viikko töissä, ja lauantaina on ohjelmassa kaikenlaista kyläilyä ja kiire saunaan.

Vapaa-aikasihteeri Petri Ketola tietää ajankohdan haasteet.

– Tässä törmätään salipulaan: arki-iltoina ei kerta kaikkiaan ole tilaa, ja siksi sekä Onkkaalan että Luopioisten ryhmät jouduttiin sijoittamaan viikonlopulle.

 

Ensimmäinen startti meni monelta ohi

Anne Kärpänniemi uskoo, että liikuntastartti lisää hänen liikkumistaan. – Ei reippaampaa vaihdetta viitsisi jättää tähän.

Anne Kärpänniemi uskoo, että liikuntastartti lisää hänen liikkumistaan. – Ei reippaampaa vaihdetta viitsisi jättää tähän.

Myös rautajärveläinen Anne Kärpänniemi on tyytyväinen liikuntastartin antiin.

– Kahden kuukauden aikana on tullut lisää liikuntakertoja ja lenkkien oheen myös kehon huoltoa. Kyllä vaikutukset alkaa huomata. Lisäksi tulee kiinnitettyä uusiin asioihin huomiota ja havaittua uusia kivistäviä paikkoja.

Kärpänniemi uskoo löytävänsä itsensä jatkossa useammin kuntosalilta.

– Olen minä joka vuosi hankkinut avaimen Rautajärven salille, mutta käynnit ovat jääneet muutamaan kertaan. Nyt esiteltiin kädestä pitäen Luopparin salille tulleita uusia, hyviä laitteita. Voisi olla virkistävää käydä välillä sielläkin.

Kärpänniemillä koira pitää huolen jokapäiväisistä lenkeistä. Lisäksi hän on käynyt viikoittain jumpalla jo ennen liikuntastarttiakin.

– Sain houkuteltua miehenikin Pia Rauhalahden pilatekseen Kuhmalahdelle. Selkänsä muutama vuosi sitten hajottanut mies on siitä ikuisesti kiitollinen.

Nyt puoliso lähti mukaan myös liikuntastarttiin.

– Olen mainostanut sitä monelle muullekin, kun ihmiset eivät ole huomanneet ilmoituksia.

 

Muutoksen huomaa parissa kuukaudessa

Viidenkympin ikää lähestyvä Anne Kärpänniemi on kohentanut liikkuvuuttaan pilateksessa. Liikuntastartti tarjosi venyttelyyn ja kehon huoltoon lisää vinkkejä.

– Olimme pari kertaa punttisalilla ja lisäksi Reetta näytti mallia kotijumppaan. Lisäksi kävimme lenkillä ja saimme ohjeita terveelliseen ruokavalioon. Viikko-ohjelma kannustaa liikkumaan säännöllisesti viikon aikana, Kärpänniemi sanoo.

Reetta Heikkilä venyttäisi liikuntastartin mielellään kolmen kuukauden mittaiseksi.

– Jos tavoitellaan elämäntapamuutosta, niin kaksi kuukautta on vähän liian lyhyt aika.

Heikkilä tietää kuitenkin, että liikuntavinkkejä seuraava huomaa muutoksen tässäkin ajassa.

– Arjessa alkaa jaksaa paremmin, ja painokin saattaa pudota muutaman kilon.

 

Vertaistukea ja lenkkiseuraa

Arjessa liikkuminen on usein omasta viitseliäisyydestä kiinni. Vaikka liikuntastartin kokoontumisissa liikutaankin ryhmässä, Reetta Heikkilä pyrkii antamaan jokaiselle yksilöidyt, henkilökohtaiset ohjeet.

Moni 45–60-vuotias pelkää olevansa liian rapakuntoinen lähteäkseen liikuntaryhmään. Heikkilä korostaa, että liikuntastartti on tarkoitettu juuri sellaisille, joilla liikunta on jäänyt vähiin.

– Ekakerralla tehdään alkukartoitus, jossa nähdään muun muassa, millaiset liikkuvuusharjoitteet olisivat tarpeen. Viikoittain pidetään erilaisia liikuntatuokioita ja annetaan neuvoja muun muassa liikkumiseen ja ruokavalioon, Heikkilä kuvaa liikuntastartin sisältöä.

Ryhmän ansiosta tarjolla on myös vertaistukea ja lenkkiseuraa.

– Erilaisten liikuntamuotojen kokeilu auttaa jokaista löytämään oman juttunsa. Tarkoituksena on myös murskata trendikkäitä asenteita, jotka opettavat, miten pitää tehdä ja liikkua, Heikkilä sanoo.

 

Rahaa haetaan ensi vuodellekin

Kunta saa liikuntastarttiin rahoitusta aluehallintoviraston kautta. Liikunnallisten elämäntapojen paikalliseen kehittämiseen myönnettävää rahoitusta aiotaan hakea myös ensi vuodelle.

Liikuntastartti käynnistettiin keväällä isosti: urheilukentällä järjestetyssä Kevätkirmauksessa pääsi kokeilemaan erilaisia lajeja ja testaamaan kuntoaan. Myös jatkossa on tarkoitus järjestää erilaisia terveysliikuntatapahtumia, avointa kuntosalitoimintaa ja kävelytestejä.

– Liikuntatoimen kyselyssä toivottiin muun muassa liikuntaneuvontaa ja kuntosaliopastusta. On myös liikuntalain hengen mukaista, että kunnat liikuttavat kaikenikäisiä ja -kuntoisia kuntalaisia, vapaa-aikasihteeri Petri Ketola sanoo.

Anne Kärpänniemi uskoo, että liikuntastartti lisää hänen liikkumistaan. – Ei reippaampaa vaihdetta viitsisi jättää tähän.

Anne Kärpänniemi uskoo, että liikuntastartti lisää hänen liikkumistaan. – Ei reippaampaa vaihdetta viitsisi jättää tähän.

 

 

Reunamerkintä

Istumme itsemme sairaiksi

 

Pari sukupolvea sitten olisi naurettu, jos joku olisi väittänyt, että 2010-luvun Pälkäneellä toimii personal trainereita. Ei kuntoon auttavia valmentajia silloin tarvittukaan, sillä moni teki vielä ruumiillista työtä ja liikkui arjessa monipuolisesti.

Nyt työt ovat siirtyneet ruutujen äärelle ja liikkuminen koneellistunut. On helppoa ja halpaa syödä epäterveellisesti, sillä kaupat notkuvat runsasrasvaisia ja reilusti sokeroituja vaihtoehtoja. Terveellisen ja tuoreen ravinnon löytäminen ja laittaminen on paljon työläämpää.

 

Useimpiin vaivoihin pätee sama resepti: liiku enemmän ja syö terveellisemmin. Vähennä viinan kanssa lutraamista ja nuku säännöllisemmin.

Resepti on helppo ja yksinkertainen, mutta sen toteuttaminen arjessa vaikeaa. Monella elämäntavat ovat vinksahtaneet niin pitkäksi aikaa, että omat voimat eivät riitä kurssin korjaamiseen. Siksi avuksi on tarjolla henkilökohtaisia tsemppareita.

 

Lapsiperheen kiireisten vuosien aikana äidit eivät pääse ainakaan helpommalla kuin isät. Naisväki osaa silti sovittaa paremmin arkeensa myös liikuntaa. Yksin tai kaverin kanssa tehdyt lenkit auttavat jaksamaan ruuhkavuosien aikana. Happihyppelyn tuoma hyvä olo opettaa terveeseen kiireen ja stressin hallintaan.

Miesten on helpompi jämähtää sohvalle. Hektisen päivän jälkeinen sohvahetki tuntuu juhlalta, ja sen kunniaksi on hienoa sihauttaa muutama kuohuva. Vähitellen alkaa luulla, että juhlahetki johtuu tuopista. Mutta arjen kiireet ja huolet eivät häivy lohtua lutkuttamalla. Paljon parempi vaihtoehto olisi reipas liikunta.

Miehelle liikunta on urheilua ja urheilu kilvoittelua. Siksi pitkän tauon jälkeen lähdetään liikkeelle liian kovaa. Sohvakauden jälkeen pitäisi tepsutella mummojen tahtiin, mutta äijät kuvittelevat olevansa edelleen nuoruusvuosien kunnossa.  Veren maku suussa ja kädet rakoilla painaen saa paikat kipeäksi. Kidutukselta tuntuva kertaponnistus ei kohenna oloa, vaan lähinnä rasittaa kehoa.

 

Pälkäneen kunnanvaltuustossa on ehdotettu, että pitäjän pitäisi profiloitua liikuntakunnaksi. Liikuntaan ja hyvinvointiin satsaaminen sopii sote-uudistuksessa syntyvälle elinvoimakunnalle, vaikka terveempien kuntalaisten tuomat säästöt koituvatkin maakunnan hyväksi.

Liikuntastartin avulla kunta tavoittaa tähän saakka vähälle jääneen ihmisryhmän. Lapsia, nuoria ja eläkeläisiä järjestöt pitävät aktiivisesti liikkeellä, mutta työikäisten liikkuminen jää oman aktiivisuuden varaan.

Liikuntastartti tuo ”personal trainerin” kannustamaan liikkeelle ennen kuin kynnys nousee liian korkeaksi.

 

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>