Löytö: Automuseon uusi helmi ihastuttaa alkuperäisasussaan, olkineen kaikkineen

Pienellä vaivalla ajokuntoon

Jorma Ahvonen ja Esko Viskari ihailevat automuseoon tuotua Fiatia. – Vastaavia löytöjä ei nykyisin enää kauhean usein tehdä. Esimerkiksi vanhojen tilojen mahdolliset autojen säilytyspaikat alkavat olla aika hyvin koluttuja, kaksikko tietää.

Jorma Ahvonen ja Esko Viskari ihailevat automuseoon tuotua Fiatia. – Vastaavia löytöjä ei nykyisin enää kauhean usein tehdä. Esimerkiksi vanhojen tilojen mahdolliset autojen säilytyspaikat alkavat olla aika hyvin koluttuja, kaksikko tietää.

– Kyllä tuo komea peli on. Tampereelta lähdimme tätä autoa varta vasten katsomaan, Esko Viskari ja Jorma Ahvonen tuumaavat.

Herrat ihastelevat vuoden 1923 Fiat-merkkistä henkilöautoa Vehoniemen automuseossa Kangasalla. Fiat seisoo museon autorivistön ensimmäisellä paikalla alkuperäisasussaan, löytöpaikan olkineen ja hämähäkinseitteineen kaikkineen.

– Kyllä tuon saa kevyellä konservoinnilla helposti ajokuntoon, vanhaksi mobilistiksi itseään tituleeraava Viskari miettii.

Fiat löytyi Sääksmäen Ritvalasta navetan ylisiltä.

– Tai no, löytyi ja löytyi. Paikka oli autoharrastajien tiedossa aika laajaltikin. Esimerkiksi isäni, automuseon entinen isäntä Olavi Sallinen kävi sitä katsomassa yhdessä ystävänsä Rainer Mäkipään kanssa jo kymmeniä vuosia sitten, Leila Suutarinen Vehoniemen automuseosta kertaa.

Fiat tipo 501 Torpedo rekisteröitiin Hämeen lääniin 23. heinäkuuta 1923. Auton ensimmäinen omistaja oli lääketieteen tohtori Klas Holmberg Tyrvännöstä, Haukilan tilalta. Sillä ajeltiin lähinnä arjen matkoja: työ- ja kauppamatkoja, ja useimmiten puikoissa oli kuljettaja Paavo Ilola.

1940-luvulla auto siirtyi Arvo ja Toivo Zettermanin omistukseen Sääksmäen Ritvalaan. 1940-luvun lopulla se ei enää läpäissyt katsastusta.

– Autossa olevia lievereunarenkaita ei myyty enää, ja renkaat olivat jo loppuun ajetut. Autoa myös pidettiin vanhanaikaisena rakenteensa takia, sillä sen jarrut olivat takapyörissä, Suutarinen tietää.

Zettermanin veljekset eivät kuitenkaan halunneet luopua autosta, joten se ajettiin navetan ylisille, jossa se  ajan mittaan peittyi pahnojen alle. Alueen autoharrastajia on käynyt vuosien mittaan katsomassa autoa, joko luvatta tai luvan kanssa.

Tilan seuraava sukupolvi oli valmis luopumaan autosta, ja Rainer Mäkipää onnistui hankkimaan sen omistukseensa viime kesänä. Uusi omistaja halusi antaa Fiatin museoon näytteille, joten heinäkuun loppupuolella autovanhus matkasi Vehoniemeen, jossa se on esillä ensi toukokuuhun asti.

– Auto kuljetettiin meille huputettuna, jotta oljetkin säilyivät matkassa mukana, Suutarinen mainitsee.

Ikäisekseen hyväkuntoinen

Automuseon uusi helmi on aikakautensa tyypillinen edustaja. Penkit ovat nahkaa ja auton pellit on kiinnitetty  puukehykseen. Tuulilasin alalista on niin ikään puuta. Hyvän vertailukohdan autolle tarjoaa museossa sen vieressä oleva täysin vastaava, samaa vuosikertaa oleva Fiat, joka on entisöity.

Leila Suutarinen uskoo, että alkuperäisasussaan olevasta Fiatista saa ajokuntoisen menopelin melko pienellä vaivalla.

– Autoa säilytettiin kuivassa tilassa, jossa ilma pääsi kiertämään hyvin. Fiat onkin säilynyt hyväkuntoisena eikä siinä juurikaan ole ruostetta, Suutarinen kertoo.

Kojelaudan mittareita autossa ei ole, mutta niidenkin sijainnista museon väellä on vihiä.

– Eräs museovieras kertoi, että mittareiden pitäisi olla säilytyksessä eräässä vajassa. Jos niitä ei sieltä enää löydy, korvaavien mittareiden hankkiminen ei ole mikään mahdottomuus, Suutarinen huomauttaa.

Automuseossa on näytteillä yleensä vain ajokunnossa olevia autoja, mutta tämän yksilön kohdalla Suutarinen oli valmis tekemään poikkeuksen.

– Olisihan isänikin ollut valmis ottamaan auton hoteisiinsa, nainen perustelee.

Alkuperäisasussaan esillä oleva Fiat onkin herättänyt paljon kiinnostusta museovieraiden keskuudessa. Moni on kysellyt Suutariselta, mitä autolle tapahtuu ensi keväänä, kun se poistuu näytteiltä. Museon emäntä vastaa kyselijöille, että jatko on kiinni auton nykyisestä omistajasta.

– Jos minä saisin päättää, en tekisi autolle juuri mitään. Vaihtaisin uudet renkaat alle ja pistäisin koneen taas pyörimään. Tuulilasia pitäisi ehkä vähän pyyhkäistä, mutta muuten en edes pesisi autoa, vaan ajelisin sillä hiukset hulmuten, Suutarinen naurahtaa.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>