Historia: Pälkäneellä pikkupoikana asunut Jari Kurkinen tuntee kuljetusalan vaiheet

Arkistossa saattaa kulua jopa kuukausia

 

Jari Kurkinen kokoaa parhaillaan Kuljetuspalvelu Kuortti Oy:n tarinaa lähinnä verkossa julkaistavaksi.

Jos yritys haluaa saada koko historiansa yksiin kansiin, sillä on syytä olla tallessa toimintaa esittelevää valokuvamateriaalia sekä kaikki mahdolliset paperiset dokumentit. Muuten teoksen koostajaksi lupautunut kirjoittaja joutuu työskentelemään pidempään.

– Aivan liian monessa firmassa koko toimintahistoria kipataan suursiivouksen tai muuton yhteydessä kaatopaikalle. Jos kyseessä on vaikkapa liki 100-vuotias yritys, hengissä ei ole ketään, jolta voisi toiminnan alkuajasta kysellä. Ainoaksi tietojenkeruukonstiksi jää julkisten arkistojen penkominen, varsinkin kuljetusalan historiateoksia kirjoittanut Jari Kurkinen sanoo.

Tyhjästä on ammattimiehenkin vaikea nyhjäistä. Niinpä Kurkinen kehottaa niin pieniä kuin suurempiakin yrityksiä uhraamaan edes hieman aikaa arkistotyölle. Jos tulee mieleen hävittää kuvia ja dokumentteja, niitä ei tulisi päätä pahkaa kärrätä kaatopaikan penkkaan tai polttolaitokseen.

– Ennen hukkaamista kannattaisi tarjota materiaalia vaikka kunnan tai pitäjäseuran arkistoihin, maakunta-arkistoon tai Elinkeinoelämän Keskusarkistoon ELKAan, Kurkinen vinkkaa.

– Muuten jää tallentamatta suuri osa suomalaisen yritystoiminnan värikästä historiaa. Se on korvaamatonta materiaalia, jota historioitsija ei voi mistään luoda uusiksi. On valitettava tosiasia, että ihan liikaa tilikirjoja, kuva-albumeita ja muuta sellaista menee siirtolavalle. Konkurssien yhteydessä tämä korostuu. Silloin tunteet ovat pelissä ja heitetään katkerana kaikki pois. Sitten myöhemmin kadutaan.

Arkistotyötä Venäjällä

Tampereella asuva Kurkinen on tiettävästi Suomen ainoa historioitsija, jonka työmaata on lähes yksinomaan kuljetusala. Mies on kirjoittanut sekä tiettyihin logistiikan sektoreihin pureutuvia teoksia että yksittäisten yritysten historioita. 1970-luvulla Kurkinen työskenteli itsekin autonkuljettajana. Seuraavalla vuosikymmenellä hän lähti jatkamaan opiskeluja. Hän suoritti 1990-luvun puolivälissä MBA-tutkinnon liikealalta, ja kohta tuon jälkeen Kuljetusliike R. Pynnönen pyysi Kurkista kirjoittamaan historiansa.

– Olin tehnyt MBA-lopputyöni Pynnösen harjoittaman Venäjän-liikenteen pohjalta Suomen ja Azerbaidzanin välisen kuorma-autoliikenteen mahdollisuuksista. Öljynporauslaitteistojen osia vietiin Suomen kautta Venäjän halki Azerbaidzaniin runsaasti, Kurkinen kertoo.

Sittemmin Kurkinen on työstänyt viitisentoista kirjaa sekä satakunta lehtiartikkelia kuljetusalasta. Kirjojen sivumäärät vaihtelevat 150:n ja 650:n välillä keskiarvon ollessa noin 300.

– Jokainen tapaus on erilainen. Arkistotyössä saattaa kuluja joskus kuukausia. 50-vuotiaan yrityksen historia on vielä suhteellisen vaivatonta koostaa, mutta kun siitä mennään yli, niin homma mutkistuu kummasti.

– Parhaillaan minulla on työn alla sauvolainen T. Rusi Oy. Yrittäjä luuli firmaansa 90-vuotiaaksi, mutta se onkin vähintään 210-vuotias. Todennäköisesti kyseessä on maan vanhin kuljetusalan firma. Tietoja on haettava lähinnä Venäjän arkistoista. Vuonna 2015 tein 15 reissua rajan taakse. Olen päässyt vuoteen 1810 saakka yrityksen historiatietojen kaivelemisessa.

Ulkomaan liikenteen vuosisata on yksi Kurkisen teoksista. Siihen selvitettiin ja tilastoitiin kaikki kuormaliikenne, joka oli vuodesta 1920-kulkenut Suomen satamien ja rajanylityspaikkojen kautta. Kaukokiidon historiateos on niin ikään Kurkisen käsialaa.

– Toivottavasti tulevaisuudessakin saan mielenkiintoisia toimeksiantoja. Olen sikäli unelma-ammatissa, että työni ja harrastukseni yhdistyvät kätevästi. Historian keruuhan on kaikkiaankin mieliaskarettani, Kurkinen naurahtaa.

Kuorttia kootaan netissä

Kuljetusala on perinteisesti ollut perheyritysten kenttää. Monesti toiminta on alkanut yhdellä autolla, ja jos omistajalla on ollut mahdollisuuksia ja haluja, niin bisnestä on laajennettu. Koko ala on parhaillaan murroksessa. On tulossa Liikennekaari ja muuta sellaista.

– Aikataulut ovat nykyään kireitä, työn vapaus on enää muisto ja tieverkko alkaa olla kehnossa kunnossa. Ei autonkuljettajan ammatti ole nykyaikana pikkupoikien unelmatyö, joten työvoimapulaa on nähtävissä.

Tämän kuun alussa Kurkinen alkoi ottaa ensi askelia Kuljetuspalvelu Kuortti Oy:n tarinan kokoamiseksi. Sydänhämäläisistä moni tuntee yrityksen, sillä sen perustaja on kotoisin Kuhmalahdelta, ja firmalla on sen tamperelaisuudesta huolimatta nykyäänkin tiloja myös Kangasalla.

– Tämä on itselleni uudenlainen teos, eikä Suomessa tietääkseni kuljetusalalla ole historioita tähän tapaan kirjoitettu. Se nimittäin julkaistaan lähinnä verkossa, eikä vielä tiedetä, painetaanko sitä ollenkaan kirjaksi. Työn etenemistä on tarkoitus esitellä netissä säännöllisesti, ja teoksen valmistumiseen voisi kuka tahansa osallistua sitä kautta.

Kurkiselle pirkanmaalaiset toimeksiannot ovat aina mieluisia. Itse hän asui Pälkäneellä pikkupoikana useita vuosia. Koulua tuli käytyä Onkkaalassa.

– Kotitaloni oli nykyisen Luopioisten-risteyksen tienoilla. Kun valtatie rakennettiin 1960-luvun lopulla, tonttia ja ulkorakennuksia jäi tielinjan alle. Isovanhempani toki asuivat päärakennuksessa pitkäänkin vielä sen jälkeen. Talo on purettu vasta viime vuonna.

Mikäli lukijoilla on tietoja, muistoja tai valokuvia Raimo Kuortista (1934-2012) ja hänen yrityksestään, ottakaa rohkeasti yhteyttä Jari Kurkiseen puhelinnumerossa 050 – 517 5390 tai sähköpostiin jari.kurkinen@gmail.com.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>