Tyhjiksi puristettujen toivo

”Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Jumala sinua siunatkoon!” Tuleva palmusunnuntai ja sen virpomisperinne johdattivat meidät hiljaisen viikon viettoon. Hiljaisella viikolla seuraamme Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita, hänen tietään yrttitarhasta, Getsemanen puutarhasta, pitkäperjantain kuolemanhiljaisuuteen. Hiljainen viikko on kärsimyksen tie, via dolorosa.

Markku Viitala.

Sana Getsemane merkitsee suomennettuna oliiviöljyn puserrinta. Tässä puutarhassa Jeesus joutui puristukseen Jumalan tahdon ja Kiusaajan tahdon välillä. Getsemanen puutarhassa Jeesus heittäytyi suuressa tuskassaan maahan ja rukoili: ”Isä, jos tahdot, niin ota tämä malja minulta pois. Mutta älköön toteutuko minun tahtoni vaan sinun.” Jeesus täytti tehtävänsä Jumalan suuressa suunnitelmassa. Inhimillinen tahto olisi vetänyt juoksujalkaa muualle, mutta Jeesus antautui Jumalan tahdon alle vaikka se merkitsi hänelle kärsimystä ja kuolemaa. ”Älköön toteutuko minun tahtoni vaan sinun.”

Kun hiljaisella viikolla pysähdymme kuuntelemaan evankeliumin kertomuksia huomaamme, että vaikka ajallisesti tapahtumien välissä onkin useita vuosisatoja, niin silti me olemme vahvasti läsnä tapahtumien keskuksessa. Emme ole sivustakatsojia, vaan syvällisesti osallisia kaikessa siinä mitä Jeesukselle tapahtuu. Jeesuksen kärsimyksen tie, via dolorosa, ei ole vain Jumalan Pojan tie vaan se on myös meidän tiemme. Oman elämämme via dolorosa näyttäytyy meille kullekin yksilöllisenä omien elämänkokemustemme kautta. Tuo tie pistää meidät ahtaalle, se puristaa meistä omat voimamme. Väsymme, nukahdamme, emmekä jaksa perille.

Oman elämämme via dolorosalla meidät ihmiset puristetaan voimattomiksi, jotta Jumalan voima, jonka hän on Pojassaan Jeesuksessa näyttänyt, saisi loistaa meissä kirkkaammin. Omien voimiemme tunnosta tyhjiksi puristettuina voimme helpommin uskoa todeksi Jumalan sanan lupauksen: ”Minun armoni riittää sinulle. Voima tulee täydelliseksi heikkoudessa.” (2.Kor.12: 9).

Jumalan voima näyttäytyi aikanaan Jeesuksen elämässä ja hänen ristinkuolemassaan. Yhä tänään Jeesuksen risti tuo valon ja toivon maailman hädän keskelle. Hänen sovitustyössään on meidän tyhjiksi puristettujen toivo.

Markku Viitala

Kappalainen

Kuhmalahden kappeliseurakunta

Kangasalan seurakunta

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>