Harju katkeaa

Pälkäneen erityisiä vetonauloja on se, että kotipihat jatkuvat komeisiin metsiin. Ehkä paras esimerkki tästä on Tausti, jossa harjupoluille pääsee suoraan kotiovelta.

Kehnon hiihtotalven jälkeen harjun poluille palailleita ulkoilijoita odotti yllätys ampumaradan takana. Puhtaaksi parturoitu valtava aukko tyrmistytti pihaansa vaalivaa kotitarvepuutarhuria, joka hakee maisematyöluvan joka puskan kaatamiseen. Hän on oppinut pitämään takapihoilta lähteviä lenkkipolkuja ominaan. Kulkijalle on kauhistus, jos maanomistaja välillä karsii polun varren puita ja henkilökohtainen loukkaus, jos joku oksa jää polun poikki.

Matalaksi pistetty laaja metsäalue enteilee kuitenkin vielä isompaa maiseman muutosta. Taustin takametsiin syntyy uusi, valtava soramonttu, joka katkaisee yhtenäisen harjun lopullisesti. Uutta soramonttua kohti kurkottaa myös Varalasta Mustikkavuorentien jatkeeksi muutama vuosi sitten rakennettu moottoritien levyinen kiitorata, jonka jatketta ovat tähän saakka käyttäneet lähinnä ratsastajat ja maastopyöräilijät.

 

Pälkäne haluaisi tarjota kaupungille kasvusuunnan. Kunnassa on eletty siinä harhaluulossa, että harjun pohjavesialue rajoittaa keskustan kasvua kohti kaupunkia.

Viime vuodet on pyritty vastustamaan pohjavesialueen laajentumista, koska se lopettaisi maalämpökaivojen rakentamisen ja pakottaisi kaivaman öljysäiliöt ylös maasta.

Mutta Taustin takametsissä maat voidaankin kaivaa kokonaan pois. Pälkäne ei ole kaupunkiseudulle kasvusuunta, vaan raaka-ainevarasto, jonka harjut kuljetetaan teiden ja talojen pohjiksi tai muutetaan tekopohjavesitehtaaksi.

 

Uudet soramontut kertovat talouden ja ennen kaikkea rakentamisen elpymisestä. Kymmenien metrien vahvuisia sorapatjoja tarvitaan taas kuumeisesti. Sora-alueet pyritään löytämään mahdollisimman läheltä kasvukeskuksia, koska maa-ainesten kuljettaminen on kallista.

Soranotto ei muuta maisemaa aivan lopullisesti. Muun muassa Aitoon loppuunkalutuilla soramontuilla pääsee näkemään, että luonto paikkaa arvet nopeasti, ja osaavalla maisemoinnilla sitä voidaan vielä nopeuttaa. Soranotto tuo kuitenkin vuosikymmenien rekkarallin ja tasoittaa jylhän harjuluonnon loivapiirteisemmäksi.

 

Pälkäneläiset eivät voi ylpeillä harjujensa kohtelulla. Niiden merkitykseen virkistysalueena ollaan havahtumassa vasta nyt, kun poluilla kulkee lenkkeilijöiden lisäksi entistä enemmän maastopyöräilijöitä ja -ratsastajia.

Kaikille ei riitä moottoroimaton meno, vaan harjuihin suunnataan myös mönkijöillä, mopoilla, moottoripyörillä ja auton rämillä. Maanomistajat ja moottorikerho ovat yrittäneet rahoittaa rälläämistä kieltokyltein, kivin, ja sorakasoin. Puuha tuntuu aika turhalta näpertelyltä, kun toisesta suunnasta avataan moottoritien levyinen väylä sorarallia varten.

 

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>