Infotaulut palvelevat kesäasukkaita

Petri Täyrönen (vasemmalla) ja Kalle Helminen sovittelemassa infotaulua kaupan seinälle Kuhmalahden kirkonkylään.

Mistä saisi klapeja kesämökin takkaan Kuhmajärvelle? Kuka myisi tykötarpeet rantasaunan lauteisiin, kun vanhat huojuvat jo?

Näihinkin kysymyksiin tarjoavat vastauksia yrittäjien infotaulut, joita Kuhmalahdella pääsee tutkimaan Pohjassa, kirkonkylässä ja Vehkajärvellä.

Kaikkiaan näitä paikallisten yrittäjien ja kesämökkiläisten kohtaamisia helpottavia tauluja on kahdeksan. Kuhmalahden lisäksi niitä on Rautajärvellä, Västilässä, Rönnissä, Järvenpäässä ja Eräjärven kirkolla.

Taulumainontaan lähti mukaan yhteensä 67 osakasta, joista kuutisenkymmentä on yrittäjää ja loput yhteisöjä. Toimialojen kirjo venyy koneurakoitsijoista ja rakennusalan osaajista takseihin ja partureihin.

– Taulut ovat joka paikassa samanlaisia. Ainoastaan olet tässä -nuoli on kartoissa eri kohdassa, hankkeen ideanikkari Kalle Helminen mainitsee.

 

Mökkiläisten
ostokset kesäpitäjään

Infotaulut sijoitettiin sellaisille paikoille, missä ne mahdollisimman hyvin osuvat ohikulkijoiden silmiin. Kuhmalahden kirkonkylässä, kuten useimmassa muussakin paikassa, tilaa järjestyi kaupan seinältä.

Tietoiskut kohdistuvat ensisijaisesti mökkiläisiin, joita Kalle Helminen laskeskelee olevan taulujen vaikutusalueella jopa 5000. Hän uskoo yrityshakemiston täydentävän myös paikallisten asukkaiden tietoja kylillä tarjolla olevista palveluista.

– Saataisiin mökkiläiset ostamaan tarvitsemansa maalta niiltä osin kuin se vain on mahdollista. Esimerkiksi rakennustarvikkeita täällä on hyvin tarjolla.

– Tuodaan esille ulkopaikkakuntalaisille, että täällä on palveluita, tänne voi poiketa ja tänne voi jopa muuttaa, Helminen summaa tauluprojektin tavoitteita.

 

Päivitys kahden

vuoden kuluttua

Niin Helminen kuin hankkeen toinen pääorganisaattori Petri Täyrönen ovat tyytyväisiä siihen, että taulut ovat nyt paikoillaan tiedottamassa yrittäjien tarjoamista palveluista. Mainostilaa ostaneiden yrittäjien tyytyväisyyden aste määrittyy sen mukaan, miten hanke tuottaa heille uusia asiakkaita.

– Lopullinen palaute tulee yrittäjiltä, Täyrönen korostaa.

– Taulut eivät sinällään ole itseisarvo. Ensisijainen tavoite on, että rahavirtoja saataisiin kasvatettua, Kalle Helminen lisää.

Omien yhteystietojensa ja toimialakuvauksensa saaminen maksoi yrittäjälle 150 euroa. Varsinaista ilmoitustilamyyntiä ei tehty, vaan tieto asiasta levisi paikallislehdissä olleiden juttujen kautta.

Ilmoitustilamaksut kattoivat taulujen valmistuskustannukset. Mikäli tukea tulee Pomoottorilta, se rahastoidaan ja käytetään taulujen ylläpitoon.

– Parin vuoden kuluttua taulujen tiedot päivitetään, tarkistetaan, onko yritys vielä toiminnassa ja ovatko yhteystiedot pysyneet ennallaan, Petri Täyrönen kaavailee.

 

Soittokierros

kaikkiin numeroihin

Tauluidean isä on Kalle Helminen, joka Täyrösen mukaan myös kaikkein ponnekkaimmin vei hanketta eteenpäin. Oikolukuvaiheessa monet silmät kävivät tekstejä läpi. Helminen itse teki soittokierroksen kaikkiin puhelinnumeroihin.

– Ei niin suuresti haittaa, vaikka

Tämä infotaulu kiinnitettiin kaupan seinälle Kuhmalahden kirkonkylään. Tekstejä silmäilemässä Kalle Helminen (vasemmalla) ja Petri Täyrönen.

osoitetiedoissa olisi jokin virhe. Sen sijaan puhelinnumerot pitää olla oikein, niihin otetaan ensin yhteys.

Kaksi tuntia kestänyt soittokierros oli tarpeen, sillä virheitäkin löytyi.

– Puhelun piti mennä Taidepappilaan, mutta se menikin Kemin metsäserlan prosessipäällikölle, Kalle Helminen kertaa numeron tulkintavirhettä.