Kuudenkympin rajoitus koskin risteyksestä Ihariin

Ihmettelyni aihe on sama kuin Joustavan kuskin nimimerkillä 16.8. Lukijalta-palstalla kirjoittaneen.  Miksi on annettu näinkin pitkään Pälkäneen läpi kulkevaa Lahti–Tampere valtatie numero 12:ta ajavien ajaa kahdeksankymmenen kilometrin tuntinopeudella?

Lahdentien turmaristeykseksi mainitussa risteyksessä (Lahti–Tamperetien, valtatie numero 12 ja Pälkänevedentien risteys) tapahtuneet onnettomuuden vasta ovat herättäneet asiasta keskustelua. Näinhän yleensä käy; jotain on tapahduttava ennen kuin jotain alkaa tapahtua liikenneturvallisuusasioissakin.

Kuten edellä mainittu nimimerkki kirjoitti, tämän risteysalueen liikenneturvallisuus paranisi kuuden kymmenen kilometrin nopeusrajoituksella, joka on myös minun näkemyksen. Nopeusrajoitusta tulisi mielestäni tehostaa vielä poliisin kameratolpalla nopeusrajoituksen alkamisalueella.

Tämän nopeusrajoitusalueen tulisi kuitenkin mielestäni ulottua valtatiellä koko Pälkäneen taajama-alueen alueelle, alkaen Valkeakosken risteyksestä päättyen Iharin risteykseen. Uskoisin tällaisen järjestelyn tuovan tällä alueella oleviin taajamaristeyksiin tarpeellista liikenneturvallisuutta sekä olevan kustannuksiltaan ehdottomasti edullisin vaihtoehto.

Aina on tietenkin myös täällä hitainakin pidettyjen hämäläisten asuttamassa Pirkanmaan kaakkoiskulmalla sijaitsevassa kunnassa ihmisiä, joiden mielestä yleiset nopeusrajoitukset eivät koske heitä. Nopeusrajoitusten yleistä valvontaa tulisikin tehostaa Pälkäneen(kin?) alueella käyttämällä niitä tällaiseen valvontaan tarkoituksenmukaisia keinoja, kuten poliisin kameratolppavalvontaa ja näkyvyyttä eri puolilla kuntaa.

Valtion kassavaroihinkin olisi näin mahdollista saada tervetullutta lisää ja alueen liikenneturvallisuus paranisi kun nopeusrajoituksia alettaisiin noudattaa enemmässä määrin.

Liikenne joustavaksi ja turvalliseksi