Kunnat ovat Pirkanmaallakin poikkeuksetta henkilöstön määrillä mitattuna suurimpia työnantajia alueellaan – joskus jopa moninkertaisesti suurempia kuin suurimmat muut työnantajat. Näin on Sydän-Hämeessäkin.
Jokainen kuntalainen on eläessään tavalla tai toisella kuntapalveluiden käyttäjä – useimmat kouluvuosinaan, lähivuosikymmenten aikana yhä useampi sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttäjänä. On siis kestoaiheina tärkeää, miten palvelut järjestetään ja miten niiden laatua voidaan parantaa.
Hyvä palvelu on mielikuvissamme sekä pieniä että suuria tekoja. Monissa kunnissa ja yrityksissä on yleensä jokin laatujärjestelmä, joukko laatulupauksia, joilla ylläpidetään kaikissa palveluissa hyvää laatua ja niiden jatkuvaa parantamista.
Laadun keskiössä on kuitenkin aina kuntalaisten aito kohtaaminen. Se on ytimeltään henkilökohtaista palvelua ja ihmissuhdetyötä.
Se on myös hyvän työnantajamielikuvan ja kunnan vetovoiman rakentamista. Ihmisten kohtaamisissa keinot ovat monet, mutta aito ihmisläheisyys on perusasia. Kun ihmisiä palvellaan heidän asiassaan, teot ja tekijät jäävät mieleen.
Henkilöstöasioihin panostaminen on yksi avainedellytys palvelujen hyvälle laadulle. Siihen liittyy myös vahva johtajuus sekä asioiden ja ihmisten johtaminen. Kyse on esimerkiksi henkilöstön sijoittamisesta heille sopiviin tai räätälöityihin tehtäviin ja jokaisen oman osaamisen kehittäminen.
Ihmisten ”pomottamisen” sijasta on tärkeää ihmisten osaamisresurssien johtaminen. Se luo työympäristöihin uutta virtaa ja vastuullisuutta.
Kuntapalveluiden rakenteita kannattaa jatkuvasti arvioida kriittisesti – ajan merkkeihin reagoiden. Kyse on siitä, miten organisoitumalla, verkostoitumalla, priorisoimalla (tärkeysjärjestys) ja aikatauluttamalla palvelut järjestetään kuntalaisten tarpeiden kannalta tarkoituksenmukaisimmin.
Kun kunnat laativat palvelutavoitteitaan ja -strategioitaan, rakenteetkin ovat keinoja päämäärien toteuttamiseksi. Kannattaa tarkastella avoimesti kaikkia kehittämisvaihtoehtoja – myös niitä, jotka koskevat kuntien keskinäistä yhteistyötä, yhteenliittymistä tai ostopalveluita.
Esko Korkeakoski
Dosentti, Valkeakoski
Kirjoittaja toimi vuosina 1990-1996 Harhalan koulun rehtorina.