Kuohu palkittiin Vuoden uimahallina

Näin iloinen joukko Kuohun työntekijöitä lähti vastaanottamaan Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton myöntämää Vuoden uimahalli -palkintoa. Palkinto luovutettiin Helsingin Messukeskuksessa keskiviikkona iltapäivällä.

Kangasalan uimahalli palkittiin keskiviikkona Vuoden uimahallina Suomessa. Tunnustus on jaettu vuodesta 1994 alkaen. Kuohun toimitusjohtaja Paula Liinamaa oli tunnustuksesta erittäin iloinen.

­– Iloisin olen palkitsemisperusteissa olleesta kohdasta, jossa sanottiin, että uimahallin palveluita on kehitetty hyvään suuntaan. Paljon on siis tehty, mutta paljon kehittämistyötä on vielä edessäkin, Liinamaa toteaa.

Liinamaa ja kymmenisen työntekijää kävivät pokkaamassa Suomen Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton myöntämän palkinnon eilen Helsingistä. Toimitusjohtaja oli tyytyväinen siitä, että mukaan pääsi niin monta työntekijää.

– Hehän sen työn tässä ovat tehneet. Sanoin viime syksynä henkilökunnalle, että nyt tehdään vuosi kovasti töitä, ja pidetään tavoitteena tämän palkinnon ansaitsemista. Tavoite täyttyi upeasti, Liinamaa sanoo.

Vuoden uimahallia valittaessa painotetaan uimahallin toimintaa rakenteita enemmän. Valintakriteereissä painotetaan esimerkiksi henkilökunnan kouluttautuneisuutta, uimahallin turvallisuutta sekä monipuolista ja uusia ideoita toteuttavaa toimintaa sekä liikuntaesteisten mahdollisuutta käyttää uimahallipalveluja.

Asiakasmäärä suhteutettuna paikkakunnan kokoon on myös kriteereissä huomioitava asia. Ensisijaisesti painotetaan kuluvan vuoden toimintaa, mutta myös historia vaikuttaa kriteereissä.

 

Asiakasmäärät kasvaneet jatkuvasti

Kuohulla on käynnissä neljäs toimintavuosi. Uimahallin asiakasmäärä on kasvanut jokaisena toimintavuotena. Viime vuonna asiakkaita kävi 175 000. Tähän mennessä uimahallissa on käynyt 13 500 asiakasta enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

– Tämän vuoden kokonaistavoite, 185 000 kävijää, näyttäisikin toteutuvan, Liinamaa ennakoi.

Paula Liinamaa kertoo, että Kuohun tavoite on kuunnella asiakkaiden toiveita, ideoita ja palautetta herkällä korvalla. Toimintaa kehitetään tasapuolisesti kaikille asiakasryhmille erityisryhmät huomioon ottaen. Koko henkilöstöä kannustetaan innovatiivisuuteen ja tuomaan rohkeasti uudet ideat esiin.

– Uudet ideat jatkokehitetään ja viedään käytäntöön säännöllisesti kokoontuvassa avainhenkilöpalaverissa, jossa ovat edustettuina uimahallin johto, uinninvalvojat ja lipunmyynti, Liinamaa kertoo.

Kuohussa järjestetään viikoittain kahdeksan vesiliikuntatuntia, joihin kaikki halukkaat voivat mennä ilman ennakkovarausta. Tunneille mahtuu 30 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Uimakouluja järjestetään sekä lapsille että aikuisille lähes non-stop-periaatteella. Vauva- ja perheuintikursseja on melkein jokaisena lauantaiaamuna.

– Lasten uimakouluille on valtava kysyntä, ja olemme lisänneet niitä tänä vuonna niin paljon kuin mahdollista, Liinamaa huomauttaa.

 

Turvallisuutta ja esteettömyyttä

Kuohun turvallisuuteen on kuluvana vuonna kiinnitetty paljon huomiota. Lastenaltaille asennettiin yksi lisäkamera, ja monitoimialtaan kameraa siirrettiin siten, että näkyvyys on nyt parempi. Lasten opetusaltaan ritilät on vaihdettu turvallisemmiksi. Uimahalliin hankittiin toinen suihkupyörätuoli ja ulko-oviin asennettiin automaattiset avauspainikkeet pyörätuoliasiakkaille.

– Uimahalli on nyt kaiken kaikkiaan toimivampi liikuntaesteisille. Meillä on invahissi monitoimialtaaseen, liuska kuntouintialtaaseen sekä esteetön kulku hallin tiloissa, Liinamaa listaa.

Henkilökunnan ensiapu- ja turvallisuustaidot pyritään pitämään ajan tasalla säännöllisillä koulutuksilla. Uimahallihygieniaan taas kiinnitettiin erityistä huomiota alkuvuoden Allashygienian tehoviikoilla. Viikoilla jaettiin kirjallista tietoa asiakkaille peseytymisen tärkeydestä ennen allasveteen menoa.

– Kampanjan ansiosta pystyimme viime keväänä vähentämään hieman kloorin määrää vedessä, Liinamaa kertoo.

 

 

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?