Vuoden kotimainen matkailuyritys: Sappee haluaa vastata odotuksiin, joita palkinto asiakkaissa nostattaa

Palkinto kokonaisvaltaisesta työstä

Sappeen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen.

– Mietin alkuun, että tuliko tunnustus liian aikaisin. Eihän Sappee ole vielä valmis, Vuoden kotimaisen matkailuyrityksen palkintoa esittelevä Sappeen toimitusjohtaja Jouko Poukkanen sanoo.

Sappee on juuri ottamassa seuraavaa harppaustaan. Mäellä odotetaan, että uusi kaava saisi lainvoiman ja alueelle päästäisiin rakentamaan golfkenttää, kylpylää, hotellia ja 400 uutta loma-asuntoa.

– Mutta kyllä 20 vuodessa on sen oppinut, ettei matkailualue ole koskaan valmis. Jos sitä jäisi odottamaan, niin ei palkintoa voisi koskaan saada.

 

Palkintoon sovitettu paljon symboliikkaa

Hiihtokeskuksesta ympärivuotiseksi matkailualueeksi muuttunut Sappee palkittiin Vuoden kotimaisena matkailuyrityksenä.

Vuoden kotimainen matkailuyritys palkitaan keväisin Kotimaan matkailumessujen yhteydessä. Palkinto ei ole mikään tavallinen pokaali, vaan veistos, joka kertoo palkittavasta yrityksestä.

Jouko Poukkasen mielestä taiteilija on tavoittanut teokseen olennaiset piirteet Sappeen toiminnasta ja muutoksesta. Kasvua kuvaavan mäen huipulla versoo puu. Uusiksi haaroiksi versova runko saa voimansa mäestä ja kannattelee oksillaan suurta mökkiä.

– Raati arvosti sitä, että Sappee on onnistunut muuttumaan hiihtokeskuksesta ympärivuotiseksi matkailualueeksi. Kausivaihtelutkin on nähtävissä veistoksesta, jos mäen pieniä nousuja ja laskuja katsoo tarkemmin. Mutta kaiken aikaa suunta on ollut ylöspäin, Jouko Poukkanen sanoo.

 

Palkinto velvoittaa entistä parempaan

Sappee kuuluu niihin harvoihin suomalaisiin laskettelukeskuksiin, jotka on palkittu kahdesti Vuoden hiihtokeskuksena. Oman alan tunnustus on tärkeä. Se tuo myös lisää kävijöitä, sillä palkinto on samalla eräänlainen sertifikaatti rinteiden ja toiminnan tasosta.

Jouko Poukkanen pitää Vuoden kotimaisen matkailuyrityksen palkintoa vielä kokonaisvaltaisempana tunnustuksena.

– Se on koko henkilöstön palkinto. Sappeen henkeä on rakentamassa jokainen työntekijä hissipojasta esimieheen.

Myös asiakkaalla saattaa olla uudenlaisia odotuksia, kun hän tulee Vuoden kotimaiseen matkailuyritykseen.

– Meidän jokaisen on pystyttävä vastaamaan näihin odotuksiin. Palkinto velvoittaa meitä toimimaan entistä paremmin ja terävöittämään toimintaamme entisestään.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?