Tiina ”Toni” Lähteenmäki: Alussa oli Ilona, nyt tulee Nicepop

Luovan alan sekatyöläinen viihtyy yhä keikoilla

Toni Lähteenmäki

Naispuolinen Popeda. Sellaisenahan Ilonaa markkinoitiin.

1980-luvun puolivälin tienoilla viisi tamperelaista nuorta naista perusti bändin, junttasi suoraviivaista rockia ja tekaisi muutaman levynkin. Niistä viimeiset tosin uusitulla kokoonpanolla, johon mahtui miespuolinen basisti.

– Ilona-aika on muistoissa sellaista tasaista putkea. Tehtiin kaikki jutut niin nopeasti ja enemmän innolla kuin taidolla, Ilonan keulahahmoksi heti bändin alkukiihdytyksen jälkeen noussut kangasalalainen kitaristi-laulaja Tiina ”Toni” Lähteenmäki naurahtaa.

– Ai niin, naispuolinen Popeda. Varsinkin aluksi vedimmekin hieman sellaista uhoavaa linjaa. Mutta kyllä me olimme loppujen lopuksi melko kilttejä tyttöjä tuolla keikkareissuillakin.

Mäntässä syntynyt, mutta jo puolivuotiaana Tampereelle muuttanut Lähteenmäki on aina edustanut luovaa ihmistyyppiä. Alakoulussa hän laulaa luikautteli lähes jokaisessa juhlatilaisuudessa, ja myöhemmin kuvaan tuli mukaan esimerkiksi Tampereen musiikkiopiston tyttökuoro.

Martiz-yhtye oli ensimmäinen sellainen bändini, joka sai jonkin verran julkisuutta. Itse menin siihen vasta, kun bändi lähti keikoille. Levyllä en vielä ollut mukana. Saman porukan rippeistä koottiin myöhemmin Tiz, jonka riveissä olin mukana tekemässä paria singleä, Lähteenmäki muistelee.

Hän oli vasta parikymppinen, mutta silti oudosti huolissaan ikääntymisestään. Tuntui, että musiikkihommat ovat pian ohi, jos ei jotakin isompaa ala tapahtua.

Mallintöitä oli tiedossa jonkin verran, mutta Pariisin-reissulla sen alan gurut rupesivat niin ikään vihjailemaan, että neidillähän on kohta liikaakin ikää catwalkeilla kävelijäksi.

 

Bilemusa menee läpi

Tuohon saumaan syntyi Ilona. Omasta vahvasta tekemisen halusta.

Ja sen verran tuli orkesterille meriittiä, että tänä syksynä ilmestyneessä Manserock-kirjassakin bändi noteerataan suht näkyvästi.

Sekä Tiz että Ilona ovat myös saaneet kirjan mukana tulevalle cd-levylle biisinsä. Soolona Lähteenmäen tunnetuimmaksi biisiksi nousi vuonna 1990 tehty Haaveilen.

Sooloura kesti parin pitkäsoiton verran mutta jäi perheytymisen jalkoihin. Lähteenmäki avioitui muusikko-näyttelijä Heikki Silvennoisen kanssa ja muutti Kangasalan Saarikyliin jo 1990-luvun alussa.

Pariskunnalle syntyi kaksi poikaa. Sittemmin pariskunta erosi, ja nykyään Lähteemäki elelee Pikkolan suunnalla avoliitossa.

– Tässä vaiheessa tuli taas mieleen, että musiikinteko taitaa loppua. Perustin kuitenkin Heikin tyttären Hannan sekä Pia Bosin kanssa AllWays-tyttötrion, jolle rupesi ilmaantumaan bailukeikkaa esimerkiksi firmojen juhliin. Kohta mukaan tulivat hiljaiseloa viettäneestä Eppu Normaalista basisti Sami Ruusukallio, joka oli ollut jo Ilonassa aikoinaan sekä rumpali Aku Syrjä, Lähteenmäki kertailee menneitä.

AllWays+ -nimen ottanut ryhmä kiersi kaikkiaan kymmenkunta vuotta lähinnä yksityistilaisuuksissa, ja kysyntä oli kovaa. Ohjelmisto koostui pitkälti Abban biiseistä ja muista 1970-luvun hiteistä. Omatekoiset paljettipuvut kimaltelivat, ja bilemusa upposi yleisöön.

Jossakin vaiheessa yhtyeellä oli TV2:lla oma televisiosarja Ajan henki, jossa kävi muusikkovierailijoita. Kummelissa läpi lyöneen Silvennoisen sketsiviihdelatuakin Lähteenmäki testaili Epilaattori-nimisen telkkusarjan verran.

Nicepop on lähtenyt paikkaamaan aukkoa, jonka AllWays+ -bändin poistuminen estradeilta jätti viihdemarkkinoille. Tiina ”Toni” Lähteenmäen lisäksi Kangasalla asuvat bändin kitaristi Antti Silvennoinen ja rumpali Janne Heino. Kosketinsoittaja-laulaja Hanna Silvennoisen ja basisti Sami Ruusukallion kotipaikka on Tampere.

Muutama vuosi sitten AllWays+ löi pillit pussiin, mutta viime kuukausina Lähteenmäki on jälleen saanut nousta lavalle samankaltaisen cover-bändin kanssa. Nyt nimi on Nicepop, ja mukana on edelleen myös Ruusukallion Sami.

– Tässä pumpussa hoidan suurimman osan lauluvastuusta ja soitan lisäksi kitaraa. Sami on basistina, ja muut jäsenet ovat Seismo Kuusi & Metsähallituksessa soittanut Janne Heino sekä Hanna ja Antti Silvennoinen. Minun lisäkseni Antti ja Janne ovat nykyäänkin kangasalalaisia. Hanna asuu Tampereella, samoin Sami.

 

Bändin lisäksi duo ja trio

Nicepop on ehtinyt tehdä vasta muutaman keikan, mutta jo niiden perusteella on nähty, että osaavalle cover-bändille on markkinoita. Yhtye esittää paitsi AllWays+-ajalta tuttua seitkytluku-stuffia, myös uudempia hittejä. Kotimaistakin materiaalia on mukana muun muassa Irinalta ja Jenni Vartiaiselta.

– Ei enää jaksa paahtaa baarikeikkoja ympäri maata siten, että on aina aamukuudelta kotona. Firmojen pikkujoulut ja muut sellaiset ovat siitä hyviä tilaisuuksia, että niissä saa yleensä soittaa melko aikaisin illalla, Lähteenmäki toteaa.

Tiina ”Toni” Lähteenmäki on ollut musiikkibisneksessä mukana jo 1980-luvulta niin biisinkirjoittajana kuin soittajana ja laulajanakin.

– Viihdyn kyllä yhä esiintymislavalla. Bändin lisäksi pyöritän Silvennoisen Hannan kanssa Acouschicks-nimistä duoa, ja sitten on vielä valmisteilla trio-viritys, jossa yhtenä jäsenenä on Maria Kiiski. Taustalauluhommia on toisinaan, ja Hannaltahan on ensi vuonna tulossa oma levy, jossa minä hoidan taustalaulut.

Monta rautaa siis tulessa Kangasalan musamimmillä, joka ei enää kuulemma harrasta ikärasismia itseään kohtaan.

– Säännöllisen epäsäännöllisiä nämä touhuni ovat aina olleet. Kai tässä jotakin ADHD:ta podetaan. Ilonassa ja soololevyillä sain biisejä julki mukavasti, mutta keikkapuolella parhaiten ovat jääneet mieleen jotkut isot Eppujen lämppärinä tehdyt AllWays+-vedot. Teen yhä omia biisejä ja uskon, että kaikkein onnistuneimmat jutut voivat jopa olla vielä edessäpäin.

Kun musiikkipuolella on hiljaisempaa, Lähteenmäki ehtii vaalia jo reippaasti yli 20 vuotta kestänyttä pestiään taiteilija Tuula Lehtisen assistenttina. Itsekin hän on tehnyt joskus grafiikkatöitä ihan näyttelyksi asti.

Ajoittaiset messu- ja puhelinmyyntityöt Maaseudun tulevaisuus -lehden piikkiin eivät niinkään sivua taidealaa. Sen sijaan ratsastusta aktiivisesti harrastavalla Lähteenmäellä on vielä yksi tuore aluevaltaus, jossa saa kuulemma luoda oikein kirjaimellisesti.

– Teen silloin tällöin maatalouslomittajan työtä hevostallilla. Kun itselläkin on hevonen, niin pitäähän sitä joskus ihan palkan edestäkin lapioida ja talikoida.

 

 

TERVE!

Tämä sisältö on lehden tilaajille.