Kokeilu: Kostian koulun alkuluokilla opetus joustaa tarvittaessa vaikka 36 suuntaan

Pajatunnilla oppi taotaan yhteisvoimin

 

Marraskuisen hämäränä aamupäivänä Kostian koulussa menossa alkuluokkien pajatunti. Kolmekymmentä kuusi ykkös- ja kakkosluokkalaista

Koulunkäyntiavustaja Minna Mattila askartelee Majava-ryhmäläisten kanssa kuusenkoristeita.

ahertaa työpisteillä neljän lapsen ryhmissä.

Ryhmä Majava näpertää parhaillaan joulukuusen koristeita. Vilma Suominen leikkaa huolellisesti tähden hopeapaperista ja näyttää saman tien, miten tähtikoriste askarrellaan valmiiksi.

– Nämä tulee meidän omaan kuuseen, tuonne, hän selittää ja viittaa alkuopetussiiven käytävälle.

Majavassa samoin kuin Pöllössä, Karhussa, Jäniksessä ja muissa ryhmissä on jokaisessa kaksi ensi- ja kaksi toisluokkalaista. Vilma on toisella luokalla ja osaa neuvoa, jos Majavan ekaluokkalaiset tarvitsevat apua. Se on yksi pajatunnin tavoitteista: opitaan yhdessä.

Pajapöytien ääressä opetellaan matematiikkaa ja kirjoittamista, pelataan pelejä, askarrellaan, luetaan ja leikitään kauppaa. Tasaisin välein ryhmät vaihtavat paikkaa.

Luokanopettajat Johanna Visama ja Suvi Leppälä, erityisopettaja Kaisa Vartiainen ja koulunkäyntiavustaja Minna Mattila avustavat ja ohjaavat, osassa pöydistä työskennellään itsenäisesti.

Jokaisen joka pelkää, että nykykoulussa hälistään, huudetaan toisten puheen päälle, ei keskitytä, kuunnella eikä pysytä pulpetissa, pitäisi tulla katsomaan tätä luokkaa. Oppilaat syventyvät mallikelpoisesti tehtäviin, eikä opettajien ei tarvitse kertaakaan rauhoitella tilannetta.

– Lapset ovat tehneet tätä syksyn alusta asti, niin että he osaavat jo pajatyöskentelyn säännöt. Ei tarvitse neuvoa kenellekään, mihin seuraavaksi siirrytään, hymyilee alkuluokka B:n opettaja Suvi Leppälä.

Käsitteet alkuluokka ja pajatunti liittyvät joustavaan alkuopetukseen, jota kokeillaan Kostian koulussa ensimmäistä kertaa tänä syksynä.

Ensimmäisten kuukausien aikana kertyneet kokemukset ovat opettajien mukaan olleet erittäin positiivisia.

 

Opettaja Suvi Leppälä seuraa, että eläinperheet-peli pääsee hyvin alkuun.

Oppia oman tason mukaan

Joustavan alkuopetuksen tavoitteena on, että jokainen oppilas saisi omaa kehitystään vastaavaa opetusta. Tarkoitus on, että ketään ei verrata ensisijaisesti toisiin oppilaisiin vaan omaan suoritustasoonsa.

Kostialla ensimmäisen ja toisen luokan oppilaat opiskelevat yhdessä eikä kenellekään aseteta tiukkoja aikarajoja, mihin mennessä mitäkin pitäisi osata. Ensiluokkalaiset saavat tukea jo kypsiksi koululaisiksi varttuneista toisluokkalaisista, samalla sopeudutaan työskentelemään ryhmissä ja erilaisissa kokoonpanoissa.

Joustava alkuopetus ei kuitenkaan tarkoita sitä, että luokka-asteiden välisiä eroja ei olisi enää olemassakaan. Ekaluokalla opetellaan edelleen lukemaan ja toisella luokalla esimerkiksi kirjoittamaan käsialalla; osa opetuksesta annetaan eriytetyissä ryhmissä.

– Ykkös- ja kakkosluokkalaisten eriytetyillä tunneilla vajaalla parillakymmenellä oppilaalla on käytettävissä parhaassa tapauksessa kolme opettajaa ja koulunkäyntiavustaja. Siinä pystyy jo hyvin seuraamaan kunkin oppilaan oppimista, ja kun tulee erityisiä vaikeuksia, ne on helppo huomata heti alussa, Suvi Leppälä kertoo.

Opettajatkin tekevät ryhmätöitä

Pikkumetsän kaupasta voi ostaa melkein oikeita tuotteita melkein oikealla rahalla. Opettaja Johanna Visama neuvoo rahan käyttöä sekä kauppiaille että asiakkaille.

Opettajilta joustava alkuopetus vaatii ennen kaikkea tiimityöskentelytaitoa ja entistä huolellisempaa tuntien suunnittelua, kun opetus toteutetaan useamman aikuisen yhteistyönä.

– Mielestämme yhteistyö on toiminut hyvin.  Tällä tavoin on mahdollista joustaa moneen suuntaan – voimme kokeilla samanaikaisopetusta ja erilaisia ryhmittelyjä, Suvi Leppälä ja Johanna Visama kuvailevat kokemuksiaan.

Pajatuntien suunnittelu työllistää, mutta samalla se tarjoaa mahdollisuuksia käsitellä asioita uusilla monipuolisilla keinoilla.

– Esimerkiksi Aleksis Kiven päivä ja YK:n päivä ovat olleet tämän syksyn pajatuntien erikoisteemoina. Tuntien kehittely vie aikaa mutta se myös palkitsee, opettajat kertovat.

Oppilaat harjoittelevat myös arvioimaan oppimistaan. Jokaisella on pajavihko, johon kirjataan muistiin pajatunnin tuntemukset ja kokemukset.

Tehostettua tai erityistä tukea tarvitsevat lapset opiskelevat samassa ryhmässä muiden kanssa. Erityisopettaja on mukana luokassa. Siispä alaluokilta ei aina lähdetä ”Kaisalle” eli erityisopetukseen, vaan Kaisa on itse oppilaiden luona ja apuna jokaiselle, joka tarvitsee.

 

Valtakunnallinen suunta

Lukupisteellä on tarjolla isoja ja pieniä lukuelämyksiä.

– Lasten taitoerot ovat suurimmillaan ensimmäisellä ja toisella luokalla. Joustavan alkuopetus tärkein tehtävä on tasoittaa eroja yksilöllisen oppimisen kautta ilman aikatauluja, toteaa Kostian koulun rehtori Sari Halonen.

Joustavassa alkuopetuksessa eritetään myös ylöspäin, eli ne, joilla on enemmän taitoja, voivat tehdä taitotasoaan vastaavia tehtäviä.

Alkuluokalla voi viipyä kolmekin vuotta ilman, että kysymyksessä on luokalle jääminen. Puhutaan niin sanotusta kiireettömästä alkuopetuksesta.

– Joskus esimerkiksi loppuvuodesta syntynyt lapsi voi aloittaa koulun aika heikoilla taidoilla verrattuna toisiin ensiluokkalaisiin. Hän saa paremmat valmiudet kolmannen luokan vaativan kynnyksen ylittämiseen, jos alkuopetus kestää kauemmin, Sari Halonen sanoo.

Joustava alkuopetus vaatii jonkin verran enemmän taloudellisia resursseja kuin perinteinen. Tämän vuoden toiminta on kokeilua, jonka jatko riippuu siitä, saadaanko jatkossa rahoitusta. Toistaiseksi sivistyslautakunta suhtautuu myönteisesti joustavan alkuopetuksen jatkoon.

Sari Halonen uskoo, että järjestely maksaa itsensä tulevina vuosina takaisin.

– Hyöty tulee, kun ei tarvitse siirtää lapsia erityisopetukseen ja muutenkin lisätukea tarvitaan vähemmän.

Joustavaan alkuopetukseen on siirrytty monissa kunnissa, muun muassa Helsingissä ja Hämeenlinnassa. Tampereella aikataulu on sellainen, että kaikki alkuluokat ovat siirtyneet tähän toimintamalliin vuonna 2015.

Kostian koulussa toimivat joustavan alkuopetuksen rinnalla perinteiset ykkös- ja kakkosluokat. Joustavaa alkuopetusta kokeillaan soveltaen myös Luopioisten kirkonkylän ja Aitoon kouluissa.

Kommentit (4)

  1. Luokanopettaja

    ”Marraskuisen hämäränä aamupäivänä Kostian koulussa menossa alkuluokkien pajatunti. Kolmekymmentä kuusi ykkös- ja kakkosluokkalaista”. Kolmekymmentäkuusi kirjoitetaan yhteen, mutta se kannattaa asiateksteissä kirjoittaa numeroina, 36…

  2. Luokanopettaja

    ”Marraskuisen hämäränä aamupäivänä Kostian koulussa menossa alkuluokkien pajatunti. Kolmekymmentä kuusi ykkös- ja kakkosluokkalaista”. Kolmekymmentäkuusi kirjoitetaan yhteen, mutta se kannattaa asiateksteissä kirjoittaa numeroina, 36….

    • Projektipäällikkö

      Napakka ja selkeä juttu joustavasta opetuksesta.

      Nykypäivän työelämässä mennään juuri tähän suuntaan, asiat suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä, tiimien vastuuta kasvatetaan. Hieno asia, että peruskoulussa tämä suuntaus on huomattu ja tiimityöskentelyn taidot ja merkitys opitaan jo alaluokilla.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?