Arvokasta palautetta

16.12.2012 19:05

Vuoden Pälkäneläinen -äänestyksestä on tullut mukava loppuvuoden perinne. Valinnan julkistaminen sopii joulunavauksen huipennukseksi, sillä ehdotukset edustavat joulumieltä parhaimmillaan.

Esiin nostetaan lukemattomissa talkoissa ahertaneita maan hiljaisia. Kannatusta saavat esimerkilliset kunnan työntekijät, jotka pistävät itseään täysillä likoon kuntalaisten puolesta.

Vuoden Pälkäneläiseksi ehdotetaan pitkää päivää täydellä sydämellä tekeviä yrittäjiä, avuliaita naapureita, korvaamattomia kotiseutu- ja kulttuurihenkilöitä sekä iloa tuoneita esiintyjiä.

 

Jos kahden viimeisen vuoden äänet laskettaisiin yhteen, Vuoden Pälkäneläisen palkinto annettaisiin ensimmäistä kertaa ryhmälle.

Varapäre sekä sen aktiivit ovat keränneet yhdessä ja erikseen paljon ääniä. Viime ja tänä vuonna on kuitenkin löytynyt yksittäinen henkilö, joka on noussut pälkäneläisten auttamisringin ohi. Vuosi sitten palkittiin iloa ympäristöönsä tartuttava Jaakko Päivinen ja tänä vuonna Rautajärven pelastaja, kyläkauppias Pia Uusitalo.

Spontaanisti syntynyt auttamisrinki Varapäre heräilee aina kun apua tarvitaan. Facebook välittää avuntarjouksia ja hyvää mieltä.

Varapäreen ansiosta Pälkäneen arjessa vaikuttaa ”maanalainen” hyväntekemisen taso. Tietoisuus ihmisten auttamishalusta ja -valmiudesta on nykypäivän muutosten ja mullistusten keskellä lohdullista. Pälkäneläiset tietävät, ettei apu ole kaukana, kun sitä itse tarvitsee.

 

Vuoden Pälkäneläinen -äänestyksen tulokset hautautuvat loppuvuoden kiireisiin niin, ettei sen antia ehditä pureksia riittävästi lehdessä. Vuoden aikana on pyörinyt toinenkin äänestys, jonka tuloksia olisi pitänyt ammentaa palstoille enemmän.

Sydän-Hämeen Lehden sisältöä kehitetään lukijapalautteen perusteella. Lukijat ovat voineet tämän vuoden aikana äänestää parhaita juttuja ja mainoksia.

Ääniä on kertynyt erityisesti netin kautta. Juttupalaute ohjaa toimittajat ihmisiä kiinnostavien aiheiden äärelle. Mainosäänet antavat arvokasta palautetta sekä ilmoitusvalmistajalle että ilmoittajalle.

Kun kaikki vuoden aikana kertyneet äänet lasketaan yhteen, niin ylivoimaisesti eniten mainintoja on kerännyt Löytötex. Muun muassa matkailukohteiden kampanjat huomattiin lyhyillä ajanjaksoilla paremmin, mutta Löytötex on kertonut poikkeuksellisen paikallista viestiä pitkäjänteisesti, vuodesta toiseen.

Löytötexin mainoksissa vilahtelee kassalta ja hyllynvälistä tuttuja kasvoja. Asiakkaat arvostavat sitä, että kaupan väki pistää itseään likoon mainoskuvissa. Tämäkin herättää luottamusta: tuote on kunnossa, kun kaupan väki seisoo konkreettisesti sen takana.