Uudistusten vuosi

Sydän-Hämeen Lehden kokonaisuudistuksessa otetaan seuraava askel vuodenvaihteessa, kun lehti muuttuu tabloid-kokoiseksi.

Uudistusten ketju alkoi viime vuonna lehden ulkoasun päivityksellä. Kasvojenkohotuksen lähtökohtana oli sisällön tarjoileminen selkeämmässä ja nykyaikaisemmassa muodossa.

Lukemista helpotettiin juttujen osastoinnilla ja kylännimillä. Myös netin sisältö jakautuu samoihin osastoihin, ja jutut löytää myös kylien perusteella.

Lehtiuudistuksessa suurinta kritiikkiä herätti televisio-ohjelmien pudottaminen pois.

Digitaaliaika moninkertaisti televisiokanavien määrän. Ilman maksukanavia ja satelliittejakin jokaisessa televisiossa on toistakymmentä kanavaa. Ei ole kovin perusteltua poimia niistä lehden televisio-ohjelmiin vain muutamaa. Lisäksi kaikki ohjelmatiedot löytyvät digiboksin tai television kautta.

Moni lukija oli silti sitä mieltä, että peruskanavat riittävät. Jos Sydän-Hämeen Lehti on ainoa kotiin tuleva lehti, televisio-ohjelmia ei saa enää mistään. Palautteen perusteella selvitettiin sitäkin, voitaisiinko ohjelmatiedot toimittaa erillisenä monisteena. Sen jakeleminen tulisi kuitenkin liian kalliiksi.

Huhtikuun jälkeen lehteen on mahtunut televisio-ohjelmien tilalle 80 sivua enemmän paikallista sisältöä. Lehden sivumäärä ei ole pienentynyt, vaan kasvanut, koska seudulla tapahtuu entistä enemmän.

 

 

Uudistusten vuosi jatkui pian lehtiremontin jälkeen nettiremontilla. Kesäksi avautuneet uudet sivut liittyvät saumattomasti lehdentekoprosessiin. Niiden päivittäminen ei ole enää erillinen työsuoritus, vaan toimittaja voi tehdä jutustaan kerralla paperi-, netti- ja mobiiliversion. Netissä jutun voi kuvittaa valokuvien lisäksi myös videoilla.

Uusilla sivuilla on valtavasti enemmän paikallista sisältöä kuin aiemmin. Reilun puolen vuoden aikana sivuille on kertynyt yli 1500 paikallista juttua ja 329 kommenttia. Monesta tapahtumasta löytyy kuvagalleria, jonka kuvat voi tallentaa tai tulostaa omaan käyttöönsä.

Uusien nettisivujen ansiosta aivan uudet ihmiset ovat alkaneet seurata säännöllisesti Sydän-Hämeen asioita. Netin avulla on tavoitettu muun muassa mökkiläisiä ja muualle muuttaneita. Lisäksi netti palvelee uutta sukupolvea, joka ei ole oppinut lukemaan paperilehteä.

Nettiuudistuksen yhteydessä otettiin käyttöön uusi näköislehti, joka mahdollistaa muun muassa tallentamisen ja tulostamisen.

Nettikeskustelu on lähtenyt liikkeelle pienellä viiveellä. Ilmiö on monilta muilta sivustoilta tuttu: samanmieliset käyvät nykyisin keskustelua sosiaalisissa medioissa oman ryhmänsä kanssa. Nettikeskusteluun osallistutaan lähinnä mielipiteet jakavissa ja paheksuntaa herättävissä asioissa.

Blogipalstat olivat kovassa käytössä vaalien alla, mutta niiden jälkeen ei ole löytynyt uusia mielipidevaikuttajia, jotka nostaisivat keskusteluun paikallisia aiheita.

Joulukuun alussa juttuja alettiin kuvittaa myös videoilla. Ensimmäiseksi paikalliseksi videohitiksi nousi Pohjan koulun Space Girls. Kuhmalahden reippaiden laulajien esitystä on katsottu yli 250 kertaa.

 

shl.fi -sivuston seuraava uudistus on vapaaehtoisuuteen perustuva maksujärjestelmä. Vuodenvaihteessa sivustolla käyttöön otettava Vili-nappula sopii nettimaailmaan, jossa on totuttu maksuttomuuteen. Maksumuuri karkottaa kävijöitä, mutta vapaaehtoinen maksunappula tarjoaa tilaisuuden äänestää lompakollaan: blogistia, musiikin säveltäjää tai paikallisuutisten tekijää voi kannustaa pienellä maksulla tuottamaan lisää vastaavanlaista sisältöä.

Jokainen netin käyttäjä tietää sivuja, joita ylläpidetään vaivoja säästelemättä. Kun vastaan tulee niin hyvää sisältöä, että siitä haluaisi maksaa, vilittämällä avulla raha siirtyy helposti sisällön tuottajalle.

Keksintö voi mullistaa nettimaailman. Käyttäjiä on niin paljon, että pienistä puroista voi syntyä valtavia virtoja.

Netistä löytyy jo video, jota on katsottu yli miljardi kertaa. Jos katsojista yksi prosentti olisi painanut Vili-nappulaa ja nappia painaneista joka kymmenes olisi lopulta maksanut 50 senttiä, kappaleen tekijä nettoaisi 500 000 euroa.

Vili-nappulan takaa löytyy myös linkki Sydän-Hämeeseen. Sen kehittäjä Joonas Kesälahti on Sydän-Hämeen Lehden entisen päätoimittajan Henna Jartin poika.

 

 

Sydän-Hämeen Lehden kokonaisuudistuksen seuraava askel koskee paperilehteä. Tämä numero on viimeinen eurotabloid-kokoinen lehti. Ensi torstaista alkaen paikallisuutiset jaetaan kompaktimmassa tabloid-koossa.

Sivukoon muutosta on valmisteltu muun muassa näytelehden avulla. Sen käteensä saaneet ovat pitäneet uudesta koosta. Nidottu lehti on napakampi paketti, eikä sivukoon muutosta edes huomaa, jos vieressä ei ole vanhaa lehteä.

Uudistunut Sydän-Hämeen Lehti painetaan Tampereella Alma Manun koneella. Alma Manu painaa nykyisin muun muassa Iltalehteä, Kauppalehteä ja Aamulehteä. Ensi vuonna paino saa uusia asiakkaita, koska keväällä otetaan käyttöön uuden aikakauden painokone, Aikakone. Se mahdollistaa aivan uudenlaiset tuotteet. Sydän-Hämeen Lehden lukijoille koneen ominaisuudet tulevat tutuksi ainakin entistä paremmin erottuvissa ja näyttävämmissä liitelehdissä.

Painonvaihtoon liittyy myös mielenkiintoinen optio: sen ansiosta Sydän-Hämeen Lehti voi siirtyä aamujakeluun. Muutosta ei tehdä saman tien, koska lehdellä on runsaasti tilaajia levikkialueen ulkopuolella. Näiden lehtien jakelukustannukset kasvavat merkittävästi, jos postin jakamien lehtien määrä pienenee.

 

 

Sydän-Hämeen Lehden kokonaisuudistus huipentuu helmikuun alussa. Silloin aloittaa Sydän-Hämeen Mobiili, joka tuo paikallisen sisällön myös puhelimiin.

Helmikuusta alkaen paperilehti ilmestyy keskiviikkoisin. Maanantailehtiä on jäljellä kolme, sillä uudenvuoden ja loppiaisen vuoksi seuraava maanantainumero ilmestyy 14. tammikuuta.

Jotkut perinteisen paperilehden lukijat ovat olleet huolissaan siitä, saavatko he jatkossa entisen määrän sisältöä: mitä lehdestä jää pois ja vähennetäänkö tekijöitä.

Lehden sisältöä ei määrää sivukoko tai jakelupäivä, vaan se, mitä seudulla tapahtuu. Nykyisin toimittajat eivät ehdi hoitaa läheskään kaikkea uutisoimisen arvoista. Jatkossa sisältöä syntyy enemmän, kun maanantain paperilehden kasaamiseen käytetyt työpäivät vapautuvat juttujen tekemiseen.

Lehden tekijöiden määrää voitaisiin vähentää, jos Sydän-Hämeestä loppuisivat jutun aiheet. Nyt trendi tuntuu olevan päinvastainen. Kuntauutisia tuottavien kuntien määrä on vähentynyt, mutta monet kylät ja yhdistykset ovat aktivoituneet entisestäänkin.

Uuden painon ansiosta tekniikka ei enää rajoita lehden kokoa. Nykyisin on jouduttu painamaan kaksi lehteä, jos asiaa on ollut enemmän kuin 32 sivullista. Keskiviikkolehti tulee olemaan säännöllisesti sitä isompi.

 

 

Lehtialalla tehdään parhaillaan suuria muutoksia. Isot lehdet alkavat tuottaa yhdessä sisältöä. Tilanne muistuttaa hieman paikallislehtien alkutaivalta. Silloin samoja juttuja julkaistiin monessa lehdessä, kun painossa liimailtiin sivun täytteeksi naapurilehtien yleismaailmallisia juttuja.

Paikallislehti ei voi palata tähän maailmaan, sillä silloin kukaan ei tekisi paikallista sisältöä. Siksi lukijalle näkymättömät oheistoiminnot on viritetty sellaisiksi, että entisellä väkimäärällä pystytään tuottamaan sekä paperiversio että uudet sähköiset tuotteet.

Uusien sähköisten kanavien ansiosta Sydän-Hämeen Lehden lukijamäärä on kaksinkertaistunut puolen vuoden aikana.

Jotkut perinteisen paperilehden lukijat ovat pitäneet uusia sähköisiä kanavia tarpeettomina – eihän heillä ole edes tietokonetta. Mutta viimeistään siinä vaiheessa kun ostaa seuraavan puhelimen, saa taskuunsa kaiken tarvittavan tekniikan.

Yrityksiä uudet välineet kiinnostavat, sillä he tietävät, että paikalliset asiakkaat ovat jo netissä. Perinteisten bannereiden ohella nettivideot ja mobiili tarjoavat uudenlaisia kanavia nopeille tarjouskampanjoille ja imagomainoksille.

Yksi kommentti

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?