Joukkoliikenteen vaihtoehdot esillä

Bussireittien, vuoromäärien ja lippuhintojen tulevaisuuden näkymiä aukaistaan yleisötilaisuudessa torstai-iltana 10.1. Kangasalan valtuustosalissa. Nykyisin joukkoliikenneasioista päättävä Tampereen seudun joukkoliikennelautakunta on laatinut suunnitelmia joukkoliikenteen järjestämiseksi seudulla heinäkuusta 2014 alkaen.

Joukkoliikennettä Tampereen seudulla ollaan kehittämässä yhdyskuntarakenteeseen perustuvan kahden vyöhykkeen kehämallin pohjalta, jossa bussimatkustaminen halpenisi lähellä Tamperetta mutta vastaavasti kallistuisi Kuhmalahden kaltaisilla kuntien reuna-alueilla.

Pääosin hintojen arvioidaan pysyttelevän suunnilleen ennallaan, mutta erityisesti lyhyillä kuntarajat ylittävillä matkoilla hintojen pitäisi suunnitelmien mukaan laskea. Kuukausittainen seutulippu Tampereelle maksaisi uusien suunnitelmien mukaan esimerkiksi Nattarista 46 euroa, Suoramalta Huutijärvelle ulottuvalta alueelta 63 euroa, Sahalahdelta 79 euroa ja Kuhmalahdelta 83–88 euroa. Nykyisin seutulippu maksaa kangasalalaisille 79 euroa kuukaudessa riippumatta asuinpaikasta.

Niin sanotun kahden vyöhykkeen kehämallin on katsottu olevan houkuttelevuuden ja lipputulojen kertymisen kannalta edullisin vaihtoehto – ja parempi kuin kuntarajoja noudatteleva taksajärjestelmä. Maksujärjestelmävaihtoehtoja on tutkinut Tampereen teknisen yliopiston liikenteen tutkimuskeskus Verne, joka selvitteli kaikkiaan neljää eri vaihtoehtoa.

Tampereen ympäryskunnissa matkustajamäärien on laskettu tulevaisuudessa kasvavan jopa 30–60 prosentilla nykyisestä. Kaikissa taksamalleissa ympäryskunnissa matkustusta lisää merkittävästi se, että lippuvalikoimaan on tuotu satunnaisille matkustajille hyvin soveltuvina lipputuotteina arvolippu ja joustokausilippu. Lisäksi lasten ja nuorten alennusryhmien laajentaminen ja kattavien lipputuotteiden tarjoaminen alennusryhmille lisää arvioiden mukaan seudullisia matkoja huomattavasti.

Joukkoliikennelautakunta on esittänyt Kangasalle kahta vaihtoehtoista järjestämismallia pääbussilinjoille. Ensimmäisen vaihtoehdon mukaan linja 70 kulkisi kuten nyt, mutta linja 45 ajettaisiin lyhennettynä Kangasalan keskustan, Metsäkulman, Aseman, Lentolan, Nattarin ja Kiveliönkadun välillä. Ruutanan ja Suinulan alueita palveleva linja 95 yhdistettäisiin Tampereella Atalan, Linnainmaan ja Hervannan väliä kulkevan linjan 38 kanssa. Näin saataisiin suinulalaisille ja ruutanalaisille nykyistä parempi vuorotarjonta. Yhteys Tampereen keskustaan hoituisi vaihdolla Linnainmaalla.

Lautakunnan esittämä toinen vaihtoehto olisi kunnalle edellä mainittua pakettia noin 150 000 euroa kalliimpi. Se kuitenkin jatkaisi linjaa 16 Tampereen Leinolasta Kangasalan Lentolaan ja tarjoaisi myös uuden nopean vaihdollisen yhteyden Taysin alueelle ja Teiskontien oppilaitoksiin.

Joukkoliikennettä koskeva yleisötilaisuus alkaa kello 18, mutta valtuustosalissa on kahvitarjoilu jo kello 17.30 alkaen.

Linja-autoaseman ja uimahallin seudun kaavamuutoksen tiimoilta puolestaan järjestetään samaisessa

Valtuustosalissa käännetään katseita kahdesti linja-autoaseman suuntaan tammikuun toisella viikolla. Tiistaina puhutaan linja-autoaseman ja uimahallin alueen kaavamuutoksesta, torstaina joukkoliikenteen järjestämisestä kokoKangasalan kunnan alueella.

valtuustosalissa yleisötilaisuus tiistaina 8.1. kello 18.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?