Ysitie Tampereelta Orivedelle on suunniteltu nelikaistaiseksi keskikaidetieksi, mutta rahoja rakentamiseen ei ole näköpiirissä (Aamulehti 30.12.2012). Asia koskee myös Sydän-Hämeen Lehden lukijoita, koska ”Sydiksen” levikkialueella on ysitien käyttäjiä.
Ysitielle Tampereelta Orivedelle kannattaa rakentaa nelikaistaista keskikaidetietä edullisempi kaksiajoratainen valtatie. Kaksikaistaisen valtatien rinnalle tehdään toinen samanlainen kaksikaistainen valtatie (toinen ajorata) siten, että ajoratojen väliin jää 30 metriä leveä viheralue.
Liittymien kohdalla tulee erikseen stop-merkit ennen kumpaakin ajorataa. Ajoratojen väliin ennen jälkimmäisen ajoradan stop-merkkiä mahtuu kerrallaan yksi rekka-auto tai muutamia pienempiä autoja.
Eritasoliittymiä ei tarvita
Kaksiajorataisen valtatien ylittäminen on turvallista ja odotusajat ovat lyhyitä valtatien ylittävälle poikittaisliikenteelle sekä sivutieltä tulevalle valtatiellä vasemmalle kääntyvälle liikenteelle, koska väistetään kerrallaan vain yhdestä ajosuunnasta tulevaa valtatien liikennettä: Pysähdytään ennen ensimmäisen ajoradan stop-merkkiä ja väistetään vain vasemmalta tulevaa valtatien liikennettä sekä pysähdytään uudelleen ennen jälkimmäisen ajoradan stop-merkkiä ja väistetään vain oikealta tulevaa valtatien liikennettä.
Ainoatakaan eritasoliittymää, ylikulkusiltaa tai alikulkukäytävää ei tarvita. Keskikaidettakaan ei tarvita, koska ajoradat ovat erillään.
Nelikaistaisen keskikaidetien ylittävä poikittaisliikenne ja sivutieltä tuleva valtatiellä vasemmalle kääntyvä liikenne väistää samanaikaisesti molemmista ajosuunnista tulevaa valtatien liikennettä. Oikealta tulevaa valtatien liikennettä on vaikeampi havaita leveällä nelikaistaisella tiellä kuin kaksikaistaisella tiellä ja keskikaide vaikeuttaa havaitsemista vielä lisää.
Yleisten teiden liittymiin on rakennettava kalliit eritasoliittymät. Yksityisteiden liittymistä sivutieltä tuleville voidaan sallia vain kääntyminen valtatiellä oikealle ja valtatiellä vasemmalle haluavan on kierrettävä lähimmän eritasoliittymän kautta. Valtatien ylittäville yksityisteille joudutaan rakentamaan joko ylikulkusillat tai alikulkukäytävät. Keskikaide edelleen lisää kustannuksia kaksiajorataiseen valtatiehen verrattuna.
Lumenauraus on halpaa
Ohituskaistaa auraava lumiaura heittää lumet kaksiajorataisella valtatiellä ajoratojen väliselle viheralueelle, mutta nelikaistaisella keskikaidetiellä viereiselle ajokaistalle ja lumet joudutaan auraamaan kahteen kertaan.
Ysitielle Tampereen ja Oriveden välille ei kannata rakentaa uusia keskikaiteellisia ohituskaistoja. Rakennetaan kaksiajorataista valtatietä (rinnakkaistietä) pienissä pätkissä sitä mukaa kun rahoitusta saadaan.
Jukka Ollikkala