Äänestä lompakollasi

Yhdysvaltojen toiseksi suurin viikkolehti Newsweek kirjoitti kymmenkunta vuotta sitten nettilehdistä. Alan asiantuntija leimasi ne ohimeneväksi hulluudeksi. Ihmiset eivät ikinä siirtyisi lukemaan uutisia ruudulta. Vuodenvaihteessa Newsweek ilmestyi viimeisen kerran paperilla. Nyt se on maksullinen verkkolehti.

Perinteikäs amerikkalaislehti on hyvä esimerkki media-alan muutoksesta, jonka moottorina toimii netti. Muutoksen vauhti on niin kova, ettei alalla oikein tiedetä, mitä pitäisi tehdä.

Suomessa edelläkävijänä toimii Helsingin Sanomat. Paperilehden tuorestaminen tabloidiksi on paljon pienempi uudistus kuin netissä tapahtuva muutos. Hesarin kaikki uutiset löytyvät netistä, ja usein aiemmin kuin paperilehdestä.

Helsingin Sanomien nettisisältö on maksumuurin takana. Maksutta saa lukea viisi juttua viikossa.

Ratkaisu kiinnostaa muitakin medioita. Sisällöstä on pakko saada maksua, koska se ei synny pelkästään harrastajapohjalta.

Kuvagallerioiden, videoiden, keskusteluiden ja hakumahdollisuuksien ansiosta netissä on enemmän sisältöä kuin paperilehdessä. Nettisisältö tarjotaan lukijoille selvästi paperilehteä edullisemmin, sillä lehdet itsekin haluavat, että paperista siirrytään nettiin. Silloin lukijan maksama hinta ei hupene jakeluun ja painoon, vaan menee suoraan sisällön tuottamiseen.

 

Shl.fi-sivustolla käyttöön otettu Vili-nappula tarjoaa nettimaksamiseen vallankumouksellisen lähtökohdan. Sisältöä ei viedä maksumuurin taakse, vaan käyttäjä voi maksaa jälkikäteen sellaisesta sisällöstä, jota arvostaa.

Viliä kehitettäessä on ajateltu musiikin ja videoiden tekijöitä, valokuvaajia ja monia muita osaajia, jotka jakavat netissä upeita tuotoksia. Heistä moni voisi elää taiteellaan, jos edes osa käyttäjistä maksaisi siitä pienen korvauksen.

Lähes joka alan taitajat voivat jakaa nykyisin tuotoksiaan netin välityksellä. Siksi helppo maksukanava voi olla mullistava keksintö, joka tuo lisää sydämellä tehtyä sisältöä kaikkien vapaasti saataville.

Sydän-Hämeen Lehden sisältö kiinnostaa paljon muitakin kuin paperilehden tilaajia. Paperilehdellä on 5300 tilaajaa ja parikymmentä tuhatta lukijaa. Puoli vuotta sitten avatulla shl.fi-sivustolla on jo nyt saman verran lukijoita. Vili-nappula tarjoaa heille helpon keinon äänestää lompakolla siitä, millaista sisältöä sivuilla pitäisi olla.