Ruoka: Funktionaalisen lääketieteen asiantuntijat Sahalahdelta kyseenalaistavat osan ravitsemussuosituksista

Sompit puhuvat luonnollisten rasvojen puolesta

Ruokavaliot ja eri ruoka-aineiden terveellisyys ovat jatkuva polemiikin aihe niin tavallisen kansan kahvipöytäkeskusteluissa kuin asiantuntijoiden välisissä väittelyissä. Jani ja Tanja Somppi kehottavat meitä jokaista kuuntelemaan kehoamme.

Vähähiilihydraattisen ruokavalion noudattaminen eli äärimmilleen vietynä karppaus ei enää ole niin kovassa huudossa kuin pari vuotta sitten, mutta sen nouseminen tuolloin boomi-ilmiöksi sai suuren määrän suomalaisiakin miettimään ruokatottumuksensa uusiksi. Moni muistaa myös aiheen ympärille rakennetut tiukahkot tv-keskustelut ja lehtijutut.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen virallisissa ravintosuosituksissa on jo vuosikymmeniä puhuttu vähärasvaisen ruokavalion puolesta ja puhutaan yhä. Kangasalan Sahalahdella asuvat terveydenhuoltoalan ammattilaiset Taija ja Jani Somppi ovat asiasta eri mieltä. Toissa vuonna Parantavat rasvat -nimisen kirjan kirjoittanut pariskunta on katsoo, että esimerkiksi kolesterolista puhutaan liikaa.

– Kolesteroliasia on kokonaisterveyttä ajatellen ihan toisarvoinen. Siihen vain kiinnitetään huomiota runsaasti, jotta saadaan määrätyksi ihmisille entistäkin enemmän lääkkeitä. Kyse on medikalisaation huipentumasta, Jani Somppi lataa.

– Esimerkiksi Norjassa katsotaan vielä seitsemänkin normaaliksi veren kokonaiskolesteroliarvoksi. Suomessa suosituksen yläraja pidetään väkisin viitosessa aiheettomasti sydäntautiriskeihin vedoten. Todellisuudessa kolesteroliarvoilla ei ole tutkimusten mukaan syy-seuraussuhdetta sydänkohtausten kanssa, Taija Somppi jatkaa.

Eläinrasvoja ei pitäisikään Somppien mielestä tuomita siten kuin Suomessa on ollut jo pitkään tapana. Heidän mukaansa esimerkiksi voi on yksi terveellisimpiä rasvoja, joita ihmisen on mahdollista nauttia.

– Kasvisöljyistä esimerkiksi neitsytoliiviöljy on hyväksi, niin myös kookosöljy. Elimistö tunnistaa tällaiset luonnolliset rasvat ja osaa käyttää niitä oikein. Margariineissa on valmistusprosessin takia muun muassa haitallisia raskasmetallijäämiä. Lisäksi niiden käyttö heikentää rasvaliukoisten D- ja A-vitamiinien imeytymistä. Toki margariinin käytöllä saa alennettua kolesteroliarvoaan, mutta kehon omien toimintojen vastaisesti ja turhaan. Useat suomalaiset kärsivätkin D- ja A-vitamiinin puutteesta, kaksikko kuittaa.

 

Krooninen tulehdus saatava pois

Taija ja Jani Sompin kirjoittamasta Parantavat rasvat -kirjasta on otettu jo kolmas painos.

Virallisissa ravintosuosituksissa kehotetaan välttämään voita ja muita eläinrasvoja ja suosimaan esimerkiksi margariinia ja rasvatonta maitoa. Sompit päinvastoin suosittelevat normaalirasvaista maitoa.

Terveyden ja hyvinvointilaitoksen ravintosuositukset ovat heidän mukaansa höyryveturi, jonka suuntaa ei haluta kasvojen menetyksen takia muuttaa, vaikka syytä olisi.

– Pohjois-Karjala-projektin aikoihin analysointimenetelmät olivat huomattavasti nykyistä alkeellisempia eikä esimerkiksi matala-asteisia kroonisia tulehdustiloja voitu löytää elimistöstä ollenkaan. Juuri nuo tulehdukset ovat useiden sairastumisten takana, ja tulehduksia pitävät yllä muun muassa tiettyjen ravintoaineiden puutostilat.

Taija Somppi on yleis- ja verisuonikirurgi ja Jani Somppi liikuntafysiologi. Yhdessä kolmen työntekijän kanssa he pyörittävät Tampereella yksityistä lääkärikeskusta sekä fysikaalista hoitolaitosta.

– Olemme erikoistuneet funktionaaliseen lääketieteeseen. Ihminen on kokonaisuus, jonka vointiin ravinto vaikuttaa äärettömän paljon. Mineraalien, vitamiinien, maitohappobakteerien tai välttämättömien rasvahappojen pitkäaikainen puutos sairastuttaa. Tämä ilmenee muun muassa diabeteksena, sydän- ja verenkiertoelinsairauksina, reumana, suolistosairauksina ja väsymysoireyhtymänä. Kun ravitsemus on kohdallaan ja suolisto voi hyvin, selkävaivaisillakin on edessään  paljon vähemmän manuaalista terapiaa vaativia käyntejä. Olen huomannut tämän osteopaattina toimiessani selvästi, Jani Somppi selittää.

Toissa vuonna Sompit kirjoittivat yksissä tuumin teoksen Parantavat rasvat. Siitä on otettu jo kolmas painos. Kirjassa käsitellään paljon juuri niin sanottua rasvasotaa ja kerrotaan hyvistä ja huonoista ravintorasvoista sekä niin ikään ravinneköyhästä ruuasta ja kevyttuotteiden haitoista. Myös jokusia ruokareseptejä on mukana. Jani Somppi sanoo, että kirja on kooste nimenomaan tärkeimmistä alan tutkimuksista.

– Valtava määrä ihmisiä on saanut parannusta erilaisiin vaivoihinsa noudattamalla vähähiilihydraattista ruokavaliota, jossa on runsaasti tilaa terveellisille rasvahapoille. Eikä keho voi olla väärässä, jos se tervehtyy, hän toteaa.

– Voi on tärkein seleenin lähde, ja seleenihän on tarpeellista muun muassa sydämen ja kilpirauhasen toiminnalle. Useat suomalaiset kärsivät seleenin puutteesta. Rasvojen ja D- sekä A-vitamiinin puute heikentää mineraalien imeytymistä. Lisäravinteena kalanmaksaöljy on hyvä, nimenomaan silloin, kun A-vitamiini on luonnollisessa eikä synteettisessä muodossa.

 

Laboratorio toimintaan helmikuussa

Taija Sompin mukaan moni on saanut jopa jättää lääkityksensä kokonaan pois, kun on korjannut ruokatottumuksiaan pois virallisten suositusten mukaiselta suunnalta.

– Rasvan sijasta nopeasti sokerisoituvat hiilihydraatit, kuten pasta ja leipä tulisi jättää pois. Moni on herkistynyt suomalaiselle viljalle ja sairastunut sen takia. Kehottaisin ketä tahansa unohtamaan vaikkapa kuukaudeksi kotimaiset viljat ja korvaamaan ne vaikka kohtuullisella määrällä tattaria ja hirssiä. Samalla margariini kannattaisi vaihtaa voihin ja neitsytoliiviöljyyn. Kalan sekä marjojen ja kasvisten runsas käyttö on erittäin tärkeää. Näillä valinnoilla voi vaikuttaa matala-asteisiin tulehduksiin ja kokonaisvaltaisesti kehon hyvinvointiin, kirurgi painottaa.

Sompit avaavat yrityksensä toimitiloihin oman laboratorion helmikuussa. He ottavat oikein kohdennetut laboratoriokokeet tarvittaessa asiakkaistaan. Usein niin sanotut perusverikokeet eivät kerro paljonkaan terveydentilasta.

– Veriarvot auttavat ymmärtämään asiakkaan oirekuvastoa. Kuitenkin pitää muistaa, että mikään tietty veriarvo yksin ei ole koko terveys. Joskus on hoidon kannalta tärkeää tietää esimerkiksi tulehdustilan taso ja tärkeimpien vitamiinien määrät kehossa. Kokonaisvaltainen hyvä ja energinen olo on kuitenkin tärkeämpää.

 

Kommentit (7)

  1. Nimetön

    Mistä lähtien voi on ollut ylipäätään minkäänlainen seleenin lähde, ja mistä lähtien suomalaisilla on ollut puutetta A-vitamiinista tai ongelmia sen imeytymisessä? Nää kaverit puhuvat porukan pyörryksiin.

    Vastaa
  2. Hermanni

    Valtavat määrät ihmisiä ovat myös huomanneet, että karppaus ei sovi heille. VHH ei ole mikään patenttiratkaisu kaikkiin terveysongelmiin. Jos ei ole laajempaa näkemystä terveellisen ruokavalion koostamisesta, uskoo helposti yhteen totuuteen. Sellaisia ei ravitsemuksessa kuitenkaan oikeasti ole, vaan terveellisesti voi syödä monella tavalla. On totta, että VHH sopii joillekin ja kaikille tyydyttynyt rasva ei ole haitallista. Ei siis ole mikään ihmejuttu, että kaikilla ei nouse veren kolesterolipitoisuudet runsaastakaan tyydyttyneen rasvan saannista huolimatta. Se voi johtua geeneistä (esim. ApoE:n polymorfismi).

    Sompit näyttävät sivuuttavan kokonaan tutkimukset, joissa ollaan huomattu, että runsas tyydyttynyt rasva ruokavaliossa on yhteydessä voimakkaampaan matala-asteiseen tulehdukseen. Ravitsemustieteen alan tutkimus on monitahoista. Asiaa opiskelemattoman on vaikeaa hahmottaa, mikä on hyvä tutkimus ja mikä ei, ja minkälaisista tutkimusasetelmista saadaan minkäkin vahvuista tietoa, eli mikä tutkimus on luotettava ja mikä ei. Joka ikiseen ravitsemusväitteeseen saadaan todennäköisesti väitettä tukeva tutkimus, joka voi olla tieteelliseltä arvoltaan olematon tai loistava. Tutkimuksien syvällinen ymmärtäminen antaa valmiudet nähdä, mitkä tutkimukset ovat hyviä ja mitkä eivät ja jättää omaan arvoonsa heikot tutkimukset, joiden tuloksilla ei ole arvoa, sillä tutkimukset ovat toteutettu niin huonosti.

    Sompeista kumpikaan ei ole ravitsemustieteilijä. Lääkärin tai liikuntafysiologin koulutus anna valmiuksia ymmärtää kokonaisvaltaisesti ravitsemustieteen alan tutkimuksia. Heillä on varmasti hyvä koulutus omalla alalla toimimiseen, mutta syystäkin ravitsemustieteilijöillä on omat koulutuslinjansa Itä-Suomen ja Helsingin yliopistoissa.

    Vastaa
    • Katri Halonen

      Vihdoinkin väkisin epäluonnolliseksi rakennettu ravinto-oppi alkaa rakoilla. Sompeilla on varmaan omat kokemukset ja myös ravinnetietous hallinnassa. Olen ihmetellyt, kuinka kansaa viilataan valtion taholta linssiin lääketehtaita kumartaen!! Prosessoitu roina on muka luonnon omia yhdisteitä parempaa!!! Kolesterooliarvon on joku ”viisas” määritellyt oikeaksi johonkin kohtaan ja raja-arvon ylittävät on sitten sairasta kansaa…
      Miksiköhän kevyttä ja rasvatonta höttöä syövillä on painon ja yleisvoinnin ongelma?? Säälittävintä kaikessa, että pienet lapset joutuvat koulussa tämän sairastuttamis strategian uhreiksi, kun heiltä evätään maitorasvat hyvin ravintoköyhästä kouluruasta.

      Vastaa
  3. Hannele

    Meillä ainakin sydäninfartin kokenut ja toinen astmainen ja D2 sairas kokenut ihmeparantumisen karppaamalla. Sydänlääkkeet puolitettu ja yksi poistettu ja toisella astmalääkettä ei tarvita enää eikä lainkaan diabeteslääkkeitä. Meillä karppaus toimii todella loistavasti. Erinomainen elämäntapa jo 6,5 vuotta ja loppuelämän.

    Vastaa
  4. Joppe

    Hyvä on, että kerrotaan vaihtoehdoista. Kolestroli ei siis olekkaan niin vaarallista ja voi syödä
    kanamuniakin joka viikko. Tärkein asia on tänä päivänä terveysliikunnan lisääminen kaikille ja
    reilusti. Vaarallisinta on liika istuminen ja sohvalla makaaminen. Aikuisten mallikäyttäytyminen siirtyy lapsiin istutaan tv n ääressä tai maataan sohvalla. Monipuolista
    ja tervellistä ruokaa on yllin kyllin saatavana. Miksi sitä ei käytetä enemmän. Ei osata käyttää. Media ja lääkärit ovat avainasemassa antamassa ohjeita liikuntaan ja terveeliseen
    ruokaan siirtymisessä. Katastrofi on edessä, jos ei mitään tehdä. Kaikki vaan lihoo.
    Sokerin ja alkoholin käyttö minimiin. Tolkutonta rasvaista ruokaa on vältettävä syömästä
    yksipuolisesti ja jatkuvasti. Parempia vaihtoehtoja on olemassa ja niitä löytyy.

    Vastaa

Kommentoi

XHTML: Voit käyttää näitä tägejä: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>