Klassikko ei kannata

Kylähullujutut ovat lehtien luetuinta antia. MTV siirsi ne onnistuneesti televisioon uutisten loppukevennyksiksi.

Hehkulamppuja hamstraavista ukoista tehtiin taannoin monta hauskaa kylähullujuttua. Miehet todistivat vakuuttavilla laskelmilla, että heidän hehkulamppuvarastot riittävät loppuelämäksi ja että hehkulamput ovat oikeastaan ympäristöystävällinen ja edullinen vaihtoehto.

Olisi kannattanut uskoa hehkulamppuäijiä. Nyt kodin luksimäärät laskevat samaa tahtia kuin hehkulamppuvarasto tyhjenee. Tasaisen vauhdin taulukolla meidän asumus palaa muutamassa vuodessa päreiden ja tuikkujen valomääriin.

Tärkein syy pirtin himmenemiseen on se, että puolet lampuista on koko ajan pimeänä. Ennen hehkulamppu kesti yläkerrassa pari vuotta ja alakerrassa pari kuukautta, koska ylhäällä pomppivien lasten tärinä rikkoi lamput. Nyt kaikkien lamppujen vaihtoväli on parin kuukauden luokkaa.

Vaihtamisesta on kuitenkin tullut viikkojen projekti, sillä jokaisen uuden valaisimen mukana on otettu käyttöön uusi lamppumalli. Juuri koskaan ei käy niin, että kaapissa olisi valmiina sopivan mallinen lamppu, kun entinen hajoaa.

Kaupan lamppuhyllyjen äärelle on turha lähteä ilman mallikappaletta, sillä erilaisia lamppumalleja on kymmeniä ja niistä jokaisesta löytyy erilaista wattimäärää ja valosävyä. Kun kolmannella kauppareissulla muistaa ottaa palaneen lampun malliksi mukaan, voi olla varma, että se malli puuttuu valikoimista. Tai sitten se on jäänyt välimalliksi, jota ei enää edes valmisteta.

Pirtin himmeneminen johtuu myös uusien halogeenien ja ledien valaistustehosta. Joku niistä kyllä palaa kirkkaasti, mutta se langettaa vain kapean valokeilan.

Hehkulampuista luopumista perusteltiin energian säästöllä. Jossain laskettiin, montako ydinvoimalaa voidaan sulkea, kun kaikki lamput on vaihdettu uusiin energiapiheihin malleihin.

Meidän sähkölämmitystalossa käytetään aivan entinen määrä sähköä. Ennen pirttiä lämmitettiin osin lamppujen hehkulangalla, nyt sekin osuus käytetään kattopaneelien päällä hehkuvissa vastuslangoissa.

Ja jostain sekin energia täytyy ottaa, jolla nämä kaikki uudet lamput valmistetaan ja kuljetetaan.

 

 

Lamppubisneksessä on havaittu nykyajan luonnonlaki. Klassikkotuotteista täytyy päästä eroon, koska ne eivät kannata. Klassikkotuote kestää liian kauan, eikä kuluttaja halua kokeilla uusia versioita. Katteet jäävät pieniksi, koska klassikkoja myyvät kaikki halpahallitkin.

Lelujen parissa legot ovat olleet vuosikymmenten ajan hehkulampun kaltainen klassikkotuote. Tanskalaisilla muovipalikoilla leikkii nyt jo kolmas sukupolvi.

Legorakennelmista voi lukea lapsen kehitysvaiheet ainakin yhtä hyvin kuin piirroksista. Ensin on pinoamisvaihe, jossa liitetään kappaleita toisiinsa, kunnes kömpelöt pikkukädet saavat tornin kaatumaan.

Sitten torneja aletaan pinota taloja muistuttaviksi rakennelmiksi. Niiden rakenteet muuttuvat kestävämmiksi, kun lapsi oppii laittamaan palikoita lomittain.

Vähitellen kestävän rakenteen lisäksi alkaa kiinnostaa myös esteettisyys. Satunnaisen kirjavat seinät alkavat saada huolella valittuja värejä. Kun toinen lapsi tekee valkoiset seinät ja punaisen katon, toiselle rakentajalle jää punaisia seinäpalikoita ja valkoisia kattopalikoita.

Ennen legoista tehtiin joka päivä uudet rakennelmat. Jos tuntien aherruksessa syntyi erityisen näyttävä kokonaisuus, se saatettiin nostaa pariksi päiväksi pöydälle pikkuveljen ulottumattomiin.

Nyt legot ovat muuttuneet kertakäyttötuotteiksi. Rakennuspalikat ovat kutistuneet nuppineulan pään kokoisiksi osiksi, jotka vetää keuhkoihinsa jos lasten huoneessa hengittää varomattomasti.

Kerran kasattua rakennelmaa ei voi purkaa, koska atomin kokoisista osista on vaikea rakentaa mitään muuta järkevää. Ja purkuosat putoilisivat laatikon saumoista sen jälkeen kun ne on poistettu ilmatiiviistä pussista. Alkuperäisen härvelin tekeminen taas on mahdotonta, jos 48-sivuisesta ohjevihkosta on sattunut repeytymään keskiaukeama irti.

Legot eivät ole tarkoitettu leikkimistä vaan ostamista varten. Ja ostettavaa riittää, sillä jokaisen uuden perhe-elokuvan myötä tulevat uudet teemasarjat, jotka sisältävät kymmeniä härveleitä ja hahmoja.

Klassikko kestää

Klassikkotuote kestää liian kauan, eikä kuluttaja halua kokeilla uusia versioita. Katteet jäävät pieniksi, koska niitä myyvät kaikki halpahallitkin.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?