Kangasalan Seudun Osuuspankki: Erikoisosaamiseen panostava pankki on pestannut lisää väkeä

Paikallispankista tuli iso pankki

Kangasalan Seudun Osuuspankin viime vuosien kasvu näkyy konkreettisesti, kun astuu sisään pääkonttoriin. Kiinteistökeskus on muuttanut uusiin tiloihin, jotta pankin puolelle saatiin lisää tilaa vakuutusmyyjille.

Viime vuonna Anu Karjalainen alkoi kaupata Kangasalla Pohjolan henkilövakuutuksia ja Juho Laine yritysten vahinkovakuutuksia. Vakuutuspalveluiden lisäksi myös pankkipalveluita vahvistettiin viime vuonna uusilla osaajilla. Terhi Vierola aloitti sijoituspäällikkönä, Annina Kallio pankkilakimiehenä, Anna Takaniemi rahoitusneuvojana ja Salla Kortelahti maksuliikenneneuvojana.

Myös yrityspankkiin pestattiin uutta väkeä: rahoituspäällikkö Saku Impiö ja Tomi Harju, joka vastaa maa- ja metsätaloudesta. Pälkäneen ja Vatialan konttoreihinkin saatiin uusia kasvoja, kun Tero Järvinen aloitti pankinjohtajana ja Tiina Peltonen palvelupäällikkönä.

– Lupasimme Kangasalan, Pälkäneen ja Kuhmalahden osuuspankkeja yhdistettäessä, että uusi, isompi pankki panostaa erikoisosaamiseen. Nyt Yhdessä enemmän – asiakkaiden eduksi -mottoa siirretty käytäntöön, toimitusjohtaja Jari Linjala sanoo.

 

Asiakkaat ovat netissä

Lisää väkeä rekrytoinut Osuuspankki on uinut pankkialalla vastavirtaan pestaamalla lisää osaajia. Pankki pystyy palvelemaan entistä vaativammissa asioissa. Ja tarpeen tullen turvaudutaan pankkiryhmän erityisasiantuntijoihin.

– Ensimmäisissä osuuspankeissa on jo hyödynnetty videoneuvotteluita. Kokemukset ovat olleet erittäin myönteisiä Vaativiakin asioita pystyy hoitamaan koti- tai työkoneen äärellä silloin kun se itselle sopii, Jari Linjala sanoo.

Pankki satsaa nettipalveluiden kehittämiseen, koska asiakkaatkin ovat netissä.

– Ihmiset tykkäävät hoitaa raha-asioita kotona kaikessa rauhassa. Esimerkiksi lainahakemuksista jo 90 prosenttia tulee netin kautta.

Netin etuna on se, että pankkiasiat voi hoitaa vaikka iltamyöhällä. Ja kun perustiedot on täytetty valmiiksi netin kautta, varsinainen lainaneuvottelu hoituu ripeästi.

 

Kulut alentuivat kasvusta huolimatta

Kolmen paikallispankin yhteenliittymänä syntynyt Kangasalan Seudun Osuuspankki teki hyvän tuloksen heti ensimmäisenä toimintavuotenaan 2011. Viime vuonna pankki paransi tulosta entisestään, ja viivan alle jäi 3,9 miljoonaa euroa.

– Tulokseen voi olla tyytyväinen. Näissä olosuhteissa se on hyvä, Jari Linjala sanoo.

Toimitusjohtaja viittaa pieniin korkomarginaaleihin ja varovaisuuteen, jota Euroalueen synkät uutiset ovat talouselämään tuoneet.

Hyvä tulos johtui kasvusta ja alentuneista kuluista. Pankki onnistui säästämään etenkin hallinnosta. Kasvu puolestaan perustui Kangasalan kasvuun ja markkinaosuuden vahvistumiseen Pälkäneellä: Osuuspankki sai uusia asiakkaita, kun kilpailija vetäytyi paikkakunnalta.

Osuuspankki on markkinajohtaja koko toimialueellaan.

 

Bonukset tuovat keskittäjäasiakkaita

Anu-Elina Karjalainen ja Heikki Puustinen myyvät Pohjolan vakuutuksia Kangasalan Osuuspankissa. Toimitusjohtaja Jari Linjala sanoo, että bonukset houkuttavat keskittämään pankki- ja vakuutusasiat saman katon alle.

Uusien asiakkaiden mukanaan tuomat talletukset ja lainat kasvattivat korkotuottojen lisäksi myös pankin perimien palkkioiden määrää.

Kangasalan Seudun Osuuspankki sai viime vuonna 831 uutta asiakasta. Pankki- ja vakuutusasiat saman katon hoitavia keskittäjäasiakkaita kertyi vuoden aikana 566 lisää.

– Talletuksista ja lainoista kertyvillä bonuksilla saa kuitattua auto- ja kotivakuutusmaksut. Tämä on aivan ylivoimainen valtti, Jari Linjala sanoo.

Kangasalan Seudun Osuuspankin 20 700 asiakkaasta lähes puolet on jo keskittänyt vakuutusasiansa samaan taloon.

 

Hyöty kanavoituu omalle paikkakunnalle

Osuustoiminta-aate on onnistuttu siirtämään menestyksekkäästi 2010-luvulle.

– Asiakkaat arvostavat yhteisöllisyyttä. Osuuspankkilaiset omistavat palan pankkia ja voivat myös vaikuttaa oman pankkinsa toimintaan, Jari Linjala sanoo.

Osuuspankin päätehtävä ei ole liikepankkien tapaan kerätä maksimaalista voittoa.

– Tuloksesta merkittävä osa palautetaan omalle paikkakunnalle pyörittämään talouden rattaita. Kahden vuoden aikana olemme maksaneet asiakasomistajille bonuksia kaksi miljoonaa euroa. Viime vuonna bonuksia maksettiin 1,06 miljoonaa euroa.

Viime kuukausina on saatu lukea, kuinka kansainväliset yritykset siirtävät voitot muualle, eivätkä maksa veroja Suomeen. Paikallinen osuuspankki sen sijaan maksoi veroja 727 000 euroa

 

Talletuksiin ja sijoituksiin haettiin turvaa

Rahoitusmarkkinoiden epävarmat ajat näkyvät viime vuonna määräaikaistilien suosion kasvuna. Turvaa haettiin myös pääomaturvatuista indeksilainoista. Lainoja puolestaan suojattiin korkokatolla tai korkoputkella.

Sijoituksien tuotot jäivät maltillisiksi. Toimitusjohtaja Jari Linjala ennustaa, että tästä vuodesta tulee sijoittajille tuottoisampi.

– Luottamus on palaamassa sijoitusmarkkinoille. Toivottavasti ei tule negatiivisia yllätyksiä, jotka pilaisivat positiivisen vireen, Linjala sanoo.

Kangasalan Seudun Osuuspankki myönsi viime vuonna uusia luottoja 112 miljoonaa euroa. Summa oli 11 prosenttia edellisvuotta suurempi. Eniten kasvoivat asunto- ja yritysluotot. Muun muassa Lentolan alueen kasvu tuntuu paikallispankissa.

 

Kolme suurta haastetta

Jari Linjala ennustaa, että tänä vuonna pankin tulos tulee laskemaan. Edessä on kolme suurta haastetta, jotka kaikki tulevat pankin ja sen toimialueen ulkopuolelta.

– Pankki elää korkokatteesta. Matala korkotaso ja pienet marginaalit ovat ensimmäinen haaste. Toinen ovat pankkien kiristyneet vakavaraisuusvaatimukset. Ne edellyttävät oman pääoman kasvattamista ja asettavat vaatimuksia kannattavuudelle.

Liikepankit voivat kohentaa vakavaraisuuttaan osakeannilla. Osuuspankilla tällaista mahdollisuutta ei ole, ja tuloksesta tulee entistä tärkeämpi. Tällä hetkellä Kangasalan Seudun Osuuspankin vakavaraisuus on 22,3 prosenttia, joten pankki on tälläkin mittarilla tarkastellen hyvässä kunnossa.

Kolmas pankkia koetteleva haaste asettaa pankit eriarvoiseen asemaan.

– Suomalaispankkeja rankaistaan pankkiverolla, kun Etelä-Euroopan pankit ovat hoitaneet asiansa huonosti. Vero kuitenkin koskee vain suomalaispankkeja, ei eurooppalaisia kilpailijoitamme.

Jari Linjala laskee, että Kangasalan Seudun Osuuspankille vero merkitsee 230 000 euron vuosittaista lisäkustannusta. Se vastaa kuuden ihmisen palkkakustannuksia.

Lisäkustannuksia ei voida siirtää suoraan asiakkaille, ja siksi pankin pitää kaiken aikaa miettiä miten toimintaympäristön muutoksiin reagoidaan.

– Se on vastuullista liikkeenjohtoa, että pohdimme jatkuvasti, millaisilla rakenteilla asiakasta palvellaan. Konserni on jo varautunut tuleviin haasteisiin laittamalla Helsingin pään entistä tehokkaampaan kuntoon, Linjala sanoo.

 

 

Kangasalan Seudun Osuuspankki

  • syntyi vuonna 2011, kun Kangasalan, Pälkäneen ja Kuhmalahden Osuuspankit yhdistyivät
  • 8300 omistajajäsentä, 20 700 asiakasta
  • Konttorit Kangasalan keskustassa, Pälkäneellä, Sahalahdella, Pohjassa ja Vatialassa
  • Osuuspankki, Pohjola ja Op-Kiinteistökeskus työllistävät yhteensä 40 ihmistä

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?