
Yli 30 vuotta rokkilavoja ja -klubeja sekä kaikenkirjavia festivaaleja. Costello Hautamäellä voi jo sanoa olevan perspektiiviä siihen, millaista on levittää elävän musiikin ilosanomaa.
Popedastahan tämä kitaristi parhaiten tunnetaan, ja ennen sitä hän ehti luukuttaa punkimmin Sensuurissa. Välillä on tullut myös vierailtua Sleepy Sleepersin ja sittemmin Hanoi Rocksin riveissä. Nykyään talvikausina Popedan taukoillessa mies heittää soolokeikkaa suht taajaan ympäri maata.
– Musaa olisi turhauttavaa kirjoittaa vain pöytälaatikkoon. Olen aina ollut live-esiintymisten perään. Nytkin kierrän yksin koko kevään soittamassa, laulamassa ja kertomassa tarinoita siinä ohessa, Hautamäki hymyilee.
Popeda lähtee tosiaan keikoille vasta kesäkuun alussa, mutta Costilla on hyvä syy hoidella sähköisen trubaduurin hommaa siihen saakka. Mieheltä ilmestyi maaliskuun alussa ensimmäinen täyspitkä suomenkielinen sooloalbumi nimeltä Kun mies unelmoi. Kauan sitä saatiin odottaakin. Mun sormuksein -singlen ja englanninkielisen matskun julkaisun jälkeen on Tammerkoskessa virrannut eräskin sangollinen vettä.
– Ei vain ole voinut aiemmin antaa hyviä biisejä pois. Nehän ovat tietenkin aina menneet Popedalle. Nyt oli sitten kasassa sekä omaa että vierasta matskua, joka sopi julkaista tähän tapaan. Vuoden päivät tuossa projektissa meni, Hautamäki sanoo.
– Salmen Vexi oli hyvä potkimaan perseelle. Hän on sanoittanut levylle muutama biisin. Samoin promootiota hoitava Taija Holm ansaitsee kiitokset. Sitähän sanotaan, että maailman pisin työmatka on tuumasta toimeen. Nyt sain sitten aikaiseksi, ja mukavalta tuntuu.
Mukana iskelmävivahteita
Soittajiksi funtsattiin jossakin vaiheessa Popeda-miehiäkin, mutta melko pian Costello totesi, että kun Pate Mustajärvi on paras Popeda-tulkitsija, niin miksipä bändin kitaristi lähtisi jäljentämään hard rockin ja suomirokin äijämäistä ristisiitosta millään muotoa. Levyn avainmusikanteiksi järjestyivätkin muun muassa Hectorin levyillä soittanut rumpali Okko Laru sekä r&b-virityksistään ja Sunrise Avenue -jäsenyydestään tunnettu multi-instrumentalisti Osmo Ikonen.
– Pienehkö bändisoundi vei voiton. Yhteen kappaleeseen otin sitten omat poikani soittamaan rumpuja ja bassoa, niin tuli perhefiilis. Kyseisen Sinä-biisin sovitti mestarimaisesti Kassu Halonen, kun itse olin jäänyt aiheen kanssa pitkäksi aikaa jumiin.
Kepeiden vauhtirockien ja Costellon omakätisten kitarasoolojen seassa levyllä on varsin runsaasti iskelmävaikutteita. Hautamäki on huomannut lauluäänensä sopivan tuollaiseen tavaraan, ja onhan miehen idolilistalla kotimaisia kaiken kansan laulajia.
– Sammy Babitzinia ja Irwiniä olen aina tykännyt kuunnella ihan yhtä lailla kuin rockin puolelta Hurriganesia tai Ramonesiakin. Pitää mennä sinne, minne selkäydin johdattaa.
– Itselleni oli erittäin tärkeää saada levylle mukaan suomennettuina vanha Royals-suosikkini Just my situation sekä Delbert McClintonin tuotannosta tuttu Two more bottles of wine.
Keikkailun kaava ei muutu
Levymyynti on ollut hiipuva bisnes jo vuosia, ja vähitellen on varttumassa sukupolvi, joka ei koskaan ole hankkinut fyysistä tuotetta musiikkia saadakseen. Nettilataukset ovat pitkälti nykynuoren käsitys äänitteestä.
Costello ei kanna suurta huolta tulevaisuudesta, sillä hyvälle biisintekijälle ja kaikkensa antavalle esiintyjälle lienee luvassa työtilaisuuksia vastaisuudessakin.
– Kun biisi soi radiossa tai vaikka Spotifyssa, niin biisintekijä saa olla tyytyväinen. Silloin hänen tuotoksensa leviää. Ja nettiaikana se leviää minne tahansa maailmassa. Tietyllä tavalla verkko antaa suomirokkarille samankaltaiset mahdollisuudet saada biisinsä kuultavaksi missä vain kuin vaikka Tom Jonesille tai Whitney Houstonille, Hautamäki pohdiskelee.
Keikkamuusikon työn hän ei koe muuttuneen runsaassa 30 vuodessa syvimmiltään yhtään miksikään.
– Tullaan paikalle, kasataan kamat, yleisö saapuu, aletaan soittaa, keikan jälkeen sama juttu päinvastaisessa järjestyksessä. Live-tilanne on korvaamaton sinänsä. Eivät ne bileet ole kenenkään kotona, vaikka keikka näkyisi netistä. Popedan kanssa tehdään 35-vuotiskiertue syksyllä ja bändin faneille tarkoitettu pikkujouluristeilykin on luvassa jälleen.
Mökkijärvi huolettaa

Tekemistä Costellolla piisaa keikkailun ja biisinkirjoituksen ohessakin. Työn alla on kaksi musikaalia, joissa mies kantaa kapellimestarin vastuuta eli luo näihin projekteihin musapuolen.
Sleepy Sleepers -bändin tarinaa esitetään romanttisen komedian kautta musikaalina Lahden Sibeliustalolla jo loka-marraskuussa. Anna-Leena Härkösen kirjoittama Kersantti Karoliina on puolestaan Hämeenlinnan kaupunginteatterille ensi helmikuuhun mennessä rakennettava musikaali Suomen ensimmäisestä naissotilaasta.
Itä-Tampereella asuvasta Hautamäestä tuli taannoin Kangasalan kesäasukas, kun hän rakennutti huvilan Kaukajärven rantaan Kangasalan puolelle. Mies on mielissään hengähtämispaikkansa kauneudesta, mutta huolta aiheuttaa Kaukajärven veden laadun heikkeneminen.
– Siellä on alkanut kasvaa lummetta, joka ei sinne alun perin kuulu sekä monenlaisia limalauttoja. Kuolleita kaloja on löytynyt järven pohjasta aika lailla. Nyt tekeillä onkin Pro Kaukajärvi -yhdistys, joka voisi toimia äänitorvena. On aika selvittää kaikki mahdolliset järven tilaan vaikuttavat asiat.