Tampereen seudun alueellinen jätehuoltojaosto ottaa kevään aikana kantaa siihen, miten sako- ja umpikaivolietteen kuljetus tulevaisuudessa järjestetään. Nykyinen kiinteistönhaltijan järjestämä ja kilpailuttama sopimusperusteinen lietteenkuljetus ollaan lähtökohtaisesti muuttamassa kunnan järjestämäksi ja kilpailuttamaksi.
Sopimusperusteinen kiinteistönhaltijan järjestämä kuljetus on kuitenkin ollut sekä asukkaiden, yritysten, kuntien että jätehuollon kokonaisuuden kannalta toimiva. Jaoston toimialueen 17 kunnasta suurin osa arvioi, että hyvin kilpailluilla alueilla kiinteistöhaltijan järjestämät kuljetukset toteutuvat nykykäytännössä kattavasti ja luetettavasti, kohtuullisin ja syrjimättömin ehdoin. Yrittäjät tuntevat paikalliset olot ja asiakaskunnan. Kuljetuksia ei esimerkiksi tarvitse tehdä vajailla säiliön täytöillä.
Asukas ainoana pystyy seuraamaan lietteen kertymistä ja ennakoimaan tyhjennystarpeen. Nykymallissa tyhjennys on mahdollista tilata huomioiden paikalliset olosuhteet, kuten teiden kunto. Iso etu on sekin, että se on mahdollista saada asukkaalle sopivana ajankohtana. Myös kuljetusyrittäjän vaihtaminen on mahdollista, mikäli hinta tai palvelu ei tyydytä. Siinä tapauksessa uudella yrittäjällä on jatkossa hyvä menestymisen mahdollisuus. Hyvin kilpaillulla alueella kiinteistön haltija voi tilata myös lietteen mahdollisimman lähellä syntymäpistettä hyödyntävää palvelua.
Kiinteistönhaltijan järjestämä jätteenkuljetus edistää jätehuollon yleistä toimivuutta ja tukee sen alueellista kehittämistä. Kun lisäksi alueelliset lietteen vastaanottoasemat toimivat hyvin eikä lietteen jatkokäytössä ole ilmennyt ongelmia, ei toimivaa nykykäytäntöä ole kyseisten kuntien käsityksen mukaan syytä muuttaa. Se, että osa lietteen ravinteista käytetään alueellisesti, vähentää turhaa ajoneuvoliikennettä.
Uudessa kunnan järjestämäksi ja kilpailuttamaksi kutsutussa mallissa Tampereen seudulla Pirkanmaan Jätehuolto Oy valitsee ja jakaa alueet yksityisille jätteenkuljetusyrittäjille. Kaivojen tyhjennykset ja ajot tilattaisiin alueen ainoaksi jätteenkuljettajaksi valitulta yrittäjältä Pirkanmaan Jätehuolto Oy:ltä. Tämän kaltaisessa monopoliin perustuvassa järjestelmässä suurena vaarana olisi hintojen nousu ja palvelun heikkeneminen. Jätelaitosten tilaamissa tutkimuksissa on tosin todettu, että yhden toimijan markkinat tehostaisivat kuljetuksia ja näin alentaisivat maksuja. Myös lietteen kuljetusjärjestelmän nykytilanteesta on laadittu hyvin ristiriitaisia raportteja. Arvioinnit ovat hyvin kaukana toisistaan. Ratkaisun valmistelu on sinänsä ollut hyvin yksipuolista.
Kaivojen tyhjennystä on kokeiltu jätehuoltoyhtiön järjestäminä vain muutamassa kunnassa, huonolla menestyksellä. Kustannukset ovat nousseet. Uuteen malliin osallistuminen voi olla monelle nykyisin hyvin toimivalle pienemmälle yrittäjälle ylivoimaista. Toimialalla toimivista yrittäjistä suurin osa menettäisi mahdollisuuden kyseisen yritystoiminnan harjoittamiseen. Maanviljelyn sivuelinkeinoista kaivojen tyhjennys ja lietekuljetus poistuisi, samoin lietteiden sisältämien ravinteiden alueellinen hyötykäyttö.
Uuden jätelain vaatimat muutokset koskien muun muassa kuljetusten tietojen rekisteröintiä on mahdollista toteuttaa nykyistä, hyvin toimivaa järjestelmää täydentämällä.
Kuntien paikallistuntemuksen hyväksikäyttö on tärkeää, etenkin jos suuri osa päättäjistä ei henkilökohtaisesti tunne ratkaisumalleja. Asiahan koskee viemäriverkoston ulkopuolista asutusta. Maakunnan ja haja-asutuksen kustannuksia ei pidä hallinnollisesti lisätä eikä mahdollisuuksia entisestään kaventaa.
Aarne Raevaara
Tampereen seudun alueellisen jätehuoltojaoston varajäsen (PS)
Tampere