Koulumaailmassa kuohuu. Jo vuosien ajan on puhuttu huonosta koulukurista, koululaisten huonoista tavoista, vanhempien kasvatusvastuun unohtumisesta.
Suurin osa koululaisista on ihan kelpo oppilaita ja nuoria, mutta joukossa on häiriköitä ja ”laumanjohtajia”, jotka vievät mukanaan.
Opettajatkaan eivät ole enää sellaisia esimerkkejä kuin ennen. En ole varma, mutta mahtaako opettajanvalmistuslaitoksissa olla minkäänlaista tapakasvatusta? Opettajan tulisi olla oppilaille aikuisen mallina. Myös siistin asunsa puolesta.
Monet nykyopettajat väistelevät velvollisuuksiaan puuttua esimerkiksi koululaisten tupakointiin välitunneilla ja muuhun sopimattomaan käytökseen tai antaa ohjausta pöytätavoissa koulun ruokalassa.
Miten tästä päästäisiin eteenpäin? Minusta olisi syytä palauttaa kautta linjan erilliset huolellisuus- ja käytösnumerot ala-asteelta alkaen. Kouluja varten olisi laadittava käytöskirja, jossa voisi olla kolme osaa: ala-asteella ”koulun tavat”, yläasteella hiukan perusteellisempi ”hyvät tavat” ja lukiossa jo enemmän käytöksen kultaisten kirjojen tapainen ”kansainvälinen tapatieto” – nämä nyt ihan hihasta vedettyinä nimiehdotuksina. Näihin liittyisivät tehtäväkirjat ja erilaiset käytännön harjoitukset, ala-asteella vaikkapa hyvät ruokailutavat.
Jotakin on nyt kuitenkin tehtävä ja valmentautuminen nykyaikaisen opettajan erilaisiin velvollisuuksiin ja tehtäviin olisi saatettava ajan tasalle myös opettajanvalmistuksessa. Myös aineenopettajien valmiuksia erilaisiin koulutilanteisiin on kehitettävä.
Asia ei ole uusi. Jo lukuvuosi 1983–1984 oli kouluissa ”Hyvien tapojen vuosi”. Koulun Kerhokeskus ry julkaisi tuolloin yhdessä sisäasiainministeriön kanssa Pienen laillisuusoppaan opettajien käyttöön. Oppaan mukaan ”Peruskoulun oppilaan on käyttäydyttävä hyvin koulussa ja sen ulkopuolella (lähinnä koulumatkoilla), suoritettava tehtävänsä tunnollisesti sekä noudatettava koulun järjestyssääntöjä”.
Kuluneiden 30 vuoden ajan tilanne kouluissa on huonontunut. Jos nyt ei muuta saada aikaan, niin ainakin tuosta kirjasesta olisi julkaistava uusi ajanmukainen laitos ja käytävä sisältö perusteellisesti läpi niin opettajien kuin koululaistenkin kanssa.
Paul Tiililä
Kommentointi on suljettu.