– Marginaalit ovat eri pankeilla aika lailla tasoissa, joten hyvät asiakaskokemukset ovat se kilpailuvaltti, arvioi Kangasalan Nordean uusi konttorinjohtaja Tarja Saarinen.
Ensimmäisen työviikon – ja edellisen konttorinjohtajan Liisa Takovaaran eläkkeelle jäämisen – kunniaksi pidettyjen kakkukahvien äärellä käydyt keskustelut asiakkaiden kanssa vahvistivat käsitystä onnistuneiden asiakassuhteiden merkityksestä.
– Se, miksi tätä työtä tehdään, on juuri se asiakkaan auttaminen eri tilanteissa. Nyt konttorinjohtajana päivittäistä asiakaspalvelua tulee vähemmän, mutta iloitsen vastaavasti pankkineuvojiemme onnistumisista, Saarinen miettii.
Hän toivoo pankin pystyvän luomaan pitkiä asiakassuhteita, joissa ensiasunnon ostanut nuoripari jatkaa asiakkaana vielä vuosien ja vuosikymmenienkin jälkeen – ja toimiva yhteistyö tuo kenties lapsetkin samaan pankkiin. Tämä edellyttää kuitenkin, että pankissa hoidetaan asiat hyvin.
Uusi konttorinjohtaja ei halua asiakkaita kuunneltavan vain näennäisesti; pankin ulkopuolelta jotkin asiat voi nähdä hyvinkin erilaisena kuin työntekijänä pankkitiskin takaa.
– Omalle tekemiselle voi tulla välillä vähän sokeaksi. Asiakkaita kannattaa mielestäni kuunnella, heiltä tulee paljon erilaista palautetta ja kehitysideoita.
”Pankkilaisuus” verissä
Saarinen on työskennellyt pankkialalla jo pitkään. Hän aloitti kesätöissä vuonna 1982 silloisessa Postipankissa ja on sen jälkeen ehtinyt työskennellä Tampereen seudun Osuuspankissa ja Sampo-pankissa ennen Nordeaan siirtymistään. Kangasalle hän siirtyi päivittäispalveluista vastaavan konttorinjohtajan paikalta Nokialta. Samassa yhteydessä Niko Kuusinen siirtyi Kangasalta Nokialle hoitamaan Saarisen entistä pestiä ja Saariselle yhdistettiin Kangasalla sekä Kuusisen että entisen konttorinjohtajan Liisa Takovaaran vastuualueet.
– Kyllähän merkittävän pirkanmaalaiskonttorin johtamisen myötä on tässä nyt yksi uratavoite täyttynyt. Tämä on tosi hieno paikka ja ympäristö, ja ihmiset ovat olleet erittäin sydämellisiä. Toivottavasti olen sen arvoinen, että saan luottamusta sekä asiakkailta että työntekijöiltä, Saarinen sanoo.
Hän on työurallaan ottanut oikeastaan vain kerran etäisyyttä pankkimaailmaan. Silloinen työnantaja fuusioi ja järjesteli toimintaansa niin, että Saarisen työ siirrettiin Helsinkiin. Hän ei kuitenkaan itse seurannut perässä, vaan lähti hetkeksi töihin perintäalalle ja opiskelemaan taloushallintoa.
– Tosin silloinkin olin pankkilainen henkeen ja vereen. Taloushallinto ei kuitenkaan ollut se minun juttuni, koska olen aina halunnut olla paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Pankkilaisten sanotaan muutenkin olevan vähän omanlaisiaan, oma rotunsa.
Pankkialalla Saarista ovat viehättäneet esimerkiksi toimenkuvien moninaisuus, hyvät työkaverit ja etenemismahdollisuudet.
– Tärkein suola ovat kuitenkin asiakkaat, hän lisää saman tien.
Tampereen puolella asuva konttorinjohtaja ei kaihda ihmiskontakteja vapaa-aikanaankaan. Lapset ovat jo muuttaneet maailmalle, mutta miehensä kanssa Saarisella on huolehdittavana kaksi jackrussellinterrieriä. Kesällä nelikko pakkautuu autoon ja asuntovaunuun ja lähtee nauttimaan karavaanarielämästä.