Tampereella, Kangasalla, Pälkäneellä ja kymmenessä muussa lähiseudun pirkanmaalaiskunnassa tehdyn liikennetutkimuksen mukaan alueella tehdään päivittäin noin 1,1 miljoonaa matkaa, joista valtaosa – 80 prosenttia – on kuntien sisäisiä matkoja. Kuntalaisten tekemistä matkoista kertyy joka päivä noin 12,2 miljoonan kilometrin matka.
Seudun matkoista lähes 60 prosenttia kuljetaan henkilöautolla ja viidennes kävellen, mutta Tampereen ja muiden kuntien välillä erot ovat kuitenkin suuret. Tampereella henkilöauto ja jalankulku sekä pyöräily ovat miltei yhtä suosittuja – molempia käytetään noin 40 prosenttiin matkoista –, mutta muualla henkilöauton osuus nousee 70 prosenttiin ja omalla lihasvoimalla liikkuminen jää noin 20–25 prosenttiin. Ero Tampereen ja muiden kuntien välillä on tuntuva myös joukkoliikenteen käytön osalta, ja myös käyttäjämäärien kehityksessä kuljetaan eri suuntiin. Koko tutkitulla alueella näyttää siltä, että henkilöautoilun kasvu on pysähtynyt.

Raija Elo käy Harhalan suunnalta Onkkaalassa ruokakaupassa usein autolla; joukkoliikenneyhteyksissä olisi kohentamisen varaa.
Henkilöauton osuus eri kulkuvälineillä tehdyistä matkoista on tutkimuksen mukaan suurin Pälkäneellä, Vesilahdella ja Ylöjärvellä. Näissä kunnissa asukkaat matkustavat yli seitsemän matkaa kymmenestä joko henkilöauton kuskin tai matkustajan paikalla. Vuoden pyöräilykunnaksikin kertaalleen valitulla Kangasalla puolestaan on vielä tekemistä kuntalaisten pyöräilyyn innostamisessa: Kangasala ei mahtunut kolmen aktiivisimman pyöräilykunnan joukkoon.
Eniten joukkoliikennettä käyttävät tutkimuksen mukaan 15–17-vuotiaat, jotka käyttävät joukkoliikennettä noin puoleen kaikista matkoistaan. 15–17-vuotiaat ovat yli 65-vuotiaiden ohella vähiten matkoja tekevä ikäryhmä. Eniten matkoja kertyy 30–44-vuotiaille naisille. Joukkoliikenteen käyttö on yleistynyt työikäisten miesten keskuudessa, mutta silti eniten henkilöautoa käyttävät liikkumiseensa 30–64-vuotiaat miehet.
Eniten kuntien sisäisiä matkoja tehdään Tampereella, Kangasalla ja Ylöjärvellä. Kuntarajat ylittäviä matkoja tehdään eniten Pirkkalan ja Tampereen rajalla, jonka ylittää tutkimuksen mukaan päivittäin noin 5000 ihmistä enemmän kuin esimerkiksi Tampereen ja Kangasalan välisen rajan. Saatujen tulosten mukaan joukkoliikenne kuljettaa joka arkipäivä vajaa 4000 ihmistä Pälkäneen ja Kangasalan rajan yli ja runsas tuhat ihmistä Pälkäneen ja Valkeakosken rajan yli. Vilkkain kuntien välinen joukkoliikenne kulkee Kangasalan ja Tampereen sekä Ylöjärven ja Lempäälän välillä.
Hieman yli viidennes seudulla tehtävistä matkoista on arkisin ostosmatkoja, joista päivittäistavarakauppaan suuntautuu 60 prosenttia ja erikoiskauppaan noin 40 prosenttia. Työmatkoja tehdään lähes yhtä paljon kuin ostosmatkoja. Ostosmatkoilla ja huvi- sekä harrastusmatkoilla joukkoliikenteen osuus matkoista jää tutkimuksen mukaan melko pieneksi. Kaikkien matkojen keskipituus kasvoi noin kymmenellä prosentilla vuoden 2005 tilanteeseen verrattuna. Pisimpiä matkoja olivat työmatkat, joiden keskipituus koko tutkimusalueella oli noin 13 kilometriä.
Syksyn ja talven aikana tehty tutkimus pohjaa tuloksensa henkilöhaastatteluihin, ajoneuvoliikenteen tutkimukseen ja liikennelaskentoihin. Näillä selvitettiin asukkaiden liikkumistottumuksia ja autoilun, jalankulun ja pyöräilyn määrää. Vastaava tutkimus on toteutettu viimeksi vuonna 2005. Tutkimuksen takana olivat Tampereen kaupunkiseutu, Pirkanmaan liitto ja Ely-keskus, liikenne- ja viestintäministeriö ja Tampereen kaupunki.
Viimeisimmät kommentit