
Vasta 17-vuotias kangasalalainen formulakuljettaja Lassi Halminen on ollut aivan kärjen vauhdissa tulokaskaudellaan Formula Fordin Iso-Britannian mestaruussarjassa. Huhtikuussa Halminen lisäsi nimensä sarjassa palkintopallille nousseiden suomalaisten listaan, josta aiemmin löytyvät muun muassa legendaarinen Mika-Mika taistelupari Mika Salo ja Mika Häkkinen.
Kuntoaan nuori kuski ylläpitää F1-kuljettaja Sebastian Vettelin kunto-ohjaajan räätälöimällä ohjelmalla.
– Kuusivuotiaana sanoin ensimmäisiä kertoja, että haluaisin ajaa kartingia. Lopulta kymmenvuotiaana pääsin ajamaan, kun tänne Kangasalle saatiin oma kartingrata Lentolaan. Siitä innostuttiin kovasti ja niin se into vain kasvoi. Silloisen Kangasalan FK-kerho ry:n, nykyisen Pirkanmaan Karting Ry:n, aktiivinen toiminta oli erityisesti harrastuksen alussa tosi merkittävässä roolissa, Lassi muistelee.
Nyt Halmisella on tämän kauden kattava sopimus Iso-Britannian avoimessa Formula Ford -mestaruussarjassa brittitalli Falcon Motorsportin kanssa. Maineeltaan mittava sarja koostuu 30 kisalähdöstä kymmenen kisaviikonlopun aikana. Sarjaa seurataan tarkasti ympäri maailman.
– Sarjaa on uudistettu tälle vuodelle autoa myöten, joten koko tiimi joutuu opiskelemaan ahkerasti auton säätöön ja muun muassa renkaiden kestävyyteen liittyviä asioita, mikä on erittäin opettavaista.
Kangasalalainen ajoi kauden ensimmäisen palkintosijan huhtikuussa Doningtonin radalla.

– Siinä kisassa käytiin kovaa taistelua sijoista 3–6, ja vasta kisan toiseksi viimeisellä kierroksella nousin kolmanneksi. Tein aikamoisen ohituksen Argentiinan Juan Rossosta yli 220 kilometrin tuntinopeudella oikeanpuoleisten pyörien viilettäessä nurmikolla niin sanotussa vanhassa neulansilmässä, Lasse kertoo.
Viime kaudella Halminen ajoi saman tallin kuskina Formula BMW -autoa hyvällä menestyksellä. Hän sijoittui InterSteps Championship -sarjan kuudenneksi ja saavutti yhden paalupaikan sekä kolme palkintosijaa.
Halmisen tie Englannin Formula BMW sarjaan eteni varsin mielenkiintoisten vaiheiden kautta, sillä hänet kutsuttiin ajamaan InterSteps Championship sarjaa. Matkustuspäiviä Lassille kertyy tänä vuonna noin 40, mikä asettaa nuorelle opiskelijalle omat haasteensa.
– Yritän keskittyä myös kouluun ajamisen rinnalla.
Kangasalan lukiota käyvä kuski on pystynyt nostamaan keskiarvoaan, vaikka poissaoloja on tullut aika paljon.
Kuntoharjoitteina kaikista lajeista jotakin

Nuori kuljettaja kertoo, että hyvän formulakuskin pitää olla ensisijaisesti todella nopea. Ajotaitojen lisäksi pitää olla myös hyvä kielitaito ja etenkin auton säätämisen kannalta fysiikan ymmärtämisestä on selvää hyötyä.
Omaa fysiikkaansa kuten lihaskuntoa, nopeutta ja kestävyyttä Lassi harjoittaa säännöllisesti.
– Meillä oli 2012 vuonna Bemarilla kunto-ohjaajana Sebastian Vettelin kunto-ohjaaja Heikki Huovinen. Hän teki meille kunto-ohjelmat silloin, että tulee harjoiteltua järkevässä rytmissä, eikä tule tehtyä kolmea pitkää lenkkiä viikon aikana putkeen ja kahtena päivänä putkeen kuntopiiriä.
Kestävyyskuntoa kehitetään pääsääntöisesti talvella. Halminen onkin tuttu näky luisteluhiihtoladuilla. Se on lajinomainen tapa parantaa kestävyyskuntoa.
– Formula kolmosen kuskit esimerkiksi juoksevat 2000 metriä noin 7.45. Itse juoksin sen viimeksi muistaakseni 7.59.
Toistaiseksi Halmisella ei ole tullut ongelmia kestävyyden kanssa.
– Testipäivät vaativat kyllä todella paljon, kun ajetaan reilut 600 km päivässä. Sen jälkeen on kyllä ihan loppu.
Jalkanopeutta kuski harjoittelee Huovisen suunnittelemilla täsmäharjoitteilla.
– Alkuun olin askellusharjoitteissa totaalisen surkea. Mutta nyt alan olla jo ihan hyvä, mutta en mä edelleenkään mikään tanssija ole, Lassi naurahtaa.
Koska ajaessa kaikki toimii katseella, hyvä silmä-käsi koordinaatio on myös tärkeä ominaisuus. Sitä Lassi harjoittelee muun muassa pelaamalla sulkapalloa kahdella kädellä ja kahdella pallolla.
– Näissä luokissa on vielä keppivaihde ja vaikka onkin puoliautomaatti, niin joudun kuitenkin aika paljon ajamaan vain vasemmalla kädellä. Meillä ei ole ohjaustehostinta. Oikeastaan ainoat autot, joissa ne ovat, on F1 ja endurance. Käsien kunto on muutenkin tärkeä, kun ajetaan yli kahta sataa.
Kauden aikana Halminen vain ylläpitää kuntoaan ja harjoittelu jää kilpailujen välillä vähemmälle. Kolme päivää ennen kisaa ei enää tehdä pitkiä lenkkejä ja matkustuspäivänä ei juuri kannata treenata. Itse kisaviikonloppuna tärkeimpään rooliin kuljettajan kunnon osalta nousevat riittävä nesteen saaminen ja oikeanlainen ravinto.
Suuri seikkailu
Ennen MikaMika-sarjaksi kutsutusta brittien Formula Ford -sarjasta on hyvät mahdollisuudet siirtyä uralla eteenpäin. Nuori kuljettaja tietää kuitenkin, että huipulle pääseminen vaatii todella paljon töitä. Formulakuljettajilta vaaditaan nykyään paljon moniosaamista.
Parhaimmikseen puoliksi Lassi nimeää harkitun riskinottokyvyn, analyyttisyyden ja paineensietokyvyn. Kangasalalaiskuski on ikäisekseen hyvin kansainvälinen, sillä hän puhuu sujuvasti englantia, ruotsia ja saksaa.
Itse ajamisessa Lassilla ei varsinaista heikkoa osa-aluetta ole, mutta parannettavaa tietysti vielä on
– Jarrutuksen kanssa mulla on ollut vähän ongelmia. Mulla kestää vähän liian kauan päästä täydelle jarrulle. Voi kuulostaa hassulta, että on kolmasosasadassekunnin liian hidas jarruttamaan, mutta sillä on kuitenkin suurta merkitystä isoissa nopeuksissa, Lassi pohtii.
Falcon Motorsportin tiimin tallipäällikkö Nick Streatfield kommentoi Fordin tiedotteessa tämän kauden alussa, että Lassi on nouseva tähti.
Streatfield kehuu, että Lassi oli erittäin vaikuttava ja nopea viime vuonna, ja että hän ajaa tyypilliseen suomalaiseen tyyliin ja sopeutuu varmasti nopeasti Formula Fordiin. Tiimi uskoo Lassin menestykseen niin kuin moni muukin.
– Kunhan vain saisi ammatin tästä, olisin iloinen, tietysti formula ykkösiin haluaisin. Se, että muut ajattelevat, että olen tulevaisuuden lupaus, toki auttaa mua. Itse kuitenkin ajattelen niin, että olen riittävän hyvä ja valmis tekemään töitä sen eteen, että pääsen eteenpäin. Vaikka olisi kuinka lupaava, mutta ei tee mitään, niin se ei vie minnekään.
Lisätietoja: www.lassihalminen.com