Kun taksiyrittäjä Soili Luoto ajaa asiakkaan pihaan, saattaa edessä toisinaan olla muutakin kuin vain asiakkaan haku.
– Esimerkiksi talvisin on joskus täytynyt tehdä lumityöt, ennen kuin joku iäkkäämpi asiakas on saatu kyytiin. Autamme pukemisessa ja riisumisessa, tuomme kauppakassit ja puramme ruuat joskus jopa kaappiin saakka. Usein noudamme liiteristä vielä polttopuutkin. Työ on mukavaa ja auttamisesta jää todella hyvä mieli. Luoto sanoo.
Luoto ajoi taksia monta vuotta Kangasalla, johon kuului myös paljon Tampereen ajoja. Enää häntä ei saisi taksikuskiksi suurempiin keskuksiin.
– Maalla taksin ajaminen on monestakin näkökulmasta katsottuna ihan eri juttu kuin kaupungissa. Tuntuu, että tuolloin olin aina väsynyt. Töitä oli paljon ja vuorot pitkiä. Maaseudulla eläminen, oleminen ja työn tekeminen sopii minulle paremmin kuin hyvin. Ongelma vain on tämä palveluiden katoaminen, ja sen alituinen uhka. Toivon todellakin, että taksipalvelut saadaan pysymään Kuhmalahdella.
Kyytien tarve ei vähene
Siinä kun suuremmissa kunnissa ajoja riittää, saattaa maaseudulla hyvinkin olla päiviä, jolloin taksilla on vain yksi – tai ei yhtään – ajoa päivässä. Varsinkin kesä on hiljaista aikaa. Kuntien palvelut hiljenevät, ja sairaaloiden kiireettömiä tutkimuksia tekevät poliklinikat sulkevat ovensa.
Periaatteessa Luoto ei kuitenkaan pelkää taksiautoilun loppumista maaseudulla.
– Kyytien tarve sinänsä ei katoa mihinkään. Erikoissairaanhoidon palveluita siirretään kauemmaksi, ja kyläkoulujen lakkauttamisen vuoksi koululaisten kyytimatkat pitenevät. Enemmänkin ongelma on nykyisessä järjestelmässä.
Järjestelmällä Luoto viittaa nykyiseen Kelataksi-systeemiin sekä järjestelmään, jonka vuoksi kuhmalahtelaistenkin on reilun parin vuoden ajan täytynyt tilata kyydit Tampereelta.
– Toki asiakas voi aina soittaa myös suoraan tutulle taksikuskille; tuolloin asiakkaan täytyy kuitenkin ensin maksaa matka ja vasta sitten hakea Kela -korvausta matkan hinnasta. Tämäkään ei ole ongelma, sillä kaikki kuhmalahtelaiset taksinkuljettajat auttavat asiakasta Kelan korvaushakemusten täyttämisessä ja Kela palauttaa matkarahat suhteellisen nopeasti suoraan asiakkaan tilille.
Kela-taksitoiminnan suurin ongelma Luodon mukaan on se, että asiakas saattaa tilata palvelusta kyydin jo esimerkiksi viikkoa ennen sairaalareissua, mutta tieto kyydistä tulee taksiin vasta noin puolta tuntia ennen asiakkaan hakua.
– Ja jos paikallinen taksi on juuri silloin ajossa, otetaan seuraavaksi yhteyttä Sahalahden ja Kangasalan takseihin. On tapauksia, jolloin asiakas on myöhästynyt tämän vuoksi lääkärikäynniltä tai jopa leikkauksesta.
Luodon mukaan ajatus keskitetystä, paperitöitä vähentävästä, järjestelmästä on sinänsä hieno.
– Mutta meille hiljaisen maaseudun takseille se on mielestäni epäreilu. Saisimme hyvin kyydit mahtumaan kalentereihimme, jos vain tietäisimme ajoista hieman aikaisemmin.
Uusi penkki liikuntarajoitteisille
Ihmisläheiselle Luodolle asiakkaiden auttaminen ja palveleminen mahdollisimman monipuolisesti on työn tärkein tehtävä.
Reilu kuukausi sitten Luoto hankki uuteen taksiinsa erikoisvalmistetun penkin, jonka mekanismi helpottaa liikuntarajoitteisten matkustamista autossa. Penkki kääntyy ja laskeutuu kaukosäätimen avulla ulos autosta, minkä vuoksi liikuntarajoitteisen on helpompi astua taksin kyytiin. Uudessa taksissa on paikka myös pyörätuolia käyttäville asiakkaille.
– Kuhmalahdellakin väestö ikääntyy, mikä tuo mukanaan erilaisia kremppoja. Uusi kääntöpenkki on tullut todelliseen tarpeeseen ja on auttanut useita kyytiläisiä erittäin paljon.
Luodon mukaan taksikuskina oleminen on paljon muutakin kuin asiakkaan paikasta toiseen siirtämistä.
– Taksissa jaetaan ilot ja surut. Jotkut asiakkaistani tietävät minustakin suurin piirtein kaiken, ja minä heistä. Heistä on tullut minulle läheisiä ihmisiä, Luoto sanoo.