Töyssyt ja rajoitukset eivät lopeta kaahausta

Toivottavasti Kalle Vaismaan Onkkaalantielle ehdottamat kavennukset (SHL 4.9.) ja hidasteet eivät koskaan toteudu.

Maalaiskylien teistä ei voida tehdä Tampereen katuja. Täällä pitää päästä kulkemaan myös maatalouskoneilla ja täysperävaunurekoilla. Jos tietä kavennetaan, mihin vastaantulijat väistävät kolmen ja puolen metrin työkoneita? Pyörätiellekö?

Onkkaalantie on Lahdentien lisäksi ainoa kylän poikki kulkeva tie. Jos Onkkaalantiellä kulkemista hankaloitetaan, liikenne siirtyy valtatielle. Siellä jo nykyisin kulkevat traktorit ja puimurit tekevät liikkumisen hankalaksi keväällä ja syksyllä kun peltotyöt ovat käynnissä sekä kesällä, kun liikennettä on muutenkin paljon.

Kokeilin, miltä Vaismaan ehdottamat nopeusrajoitukset tuntuvat. Ajoin kylän poikki kolmea- ja neljääkymppiä. En minä kyllä halua nyhryyttää muinaistraktorin vauhtia keskustassa.

Nykyiset nopeusrajoitukset eivät ole ongelma, vaan se, ettei niitä noudateta. Jos ajaa keskustassa neljääkymppiä, niin ehtii hyvin väistää lapsia ja rollaattorimummoja. Mutta nyt parhaat painavat Onkkaalantiellä pitkälti toista sataa. Pääsin juuri todistamaan kilpa-ajoa, joka olisi päättynyt tuhoisasti, jos joku olisi sattunut tarjoamaan risteyksestä nokkaa tielle.

Muillakin Pälkäneen teillä on jo nähty, etteivät liikennemerkit, hidasteet tai kavennukset laske nopeuksia. Esimerkiksi Taustin asukkaat osaavat kyllä koukata hidasteet niin, ettei niihin tarvitse jarruttaa.

Hidasteita rakentamalla yritetään alentaa autojen nopeuksia ja turvata kevyttä liikennettä. Osa töyssyistä toimii aivan päinvastoin. Esimerkiksi Aitoossa Tepulinnan hyppyri on Kaukkalan suunnasta saapuvalle pyöräilijälle hengenvaarallinen. Jos pyöräilijä ei tiedä, että jyrkän mäen alla odottaa töyssy, siihen laskee sellaista vauhtia, että pyörälenkiksi jää viimeiseksi.

Pälkäneen liikenneturvallisuutta kohentaisi eniten se, että Kantokyläntie ja Vanhankirkontie palautettaisiin valtion tieksi. Kun yksityistiet kunnostettaisiin rinnakkaisteiksi, kylän sisäinen liikenne poistuisi Lahdentieltä. Valkeakoskentieltä pitäisi samalla puhkaista kulku Kantokyläntielle, niin rinnakkaistietä pääsisi Valkeakoskentieltä Iharintielle saakka.

Rotvallit ja töyssyt vaikeuttavat myös tien talvikunnossapitoa, ja siksi niitä ei pidä ripotella minne sattuu.

 

Maalla maan tavalla

Kommentit (7)

  1. Myy

    Kyllä ne traktorit paskakärryineen ovat hengenvaarallisia kun käsikaasu täysillä päästetään menemään Onkkaalantietä. Hidasteet oikeasti hiljentäisi kaikkien moottoriajoneuvojen kulkua. Pitäisi kieltää kokonaan maatalouskoneiden pääsy taajamaan!! Menkööt peltoja pitkin!

  2. Myy

    Kyllä ne traktorit paskakärryineen ovat hengenvaarallisia kun käsikaasu täysillä päästetään menemään Onkkaalantietä. Hidasteet oikeasti hiljentäisi kaikkien moottoriajoneuvojen kulkua. Pitäisi kieltää kokonaan maatalouskoneiden pääsy taajamaan!! Menkööt ne peltoja pitkin!

  3. Pyrokratia

    Vaismaan ehdotukset ovat hyviä. Mitenkähän asia tästä etenee, mikä on se
    taho, joka nämä päättäää/hoitaa? Toivotaan, että parannuksia tapahtuu
    mahdollisimman pian.

  4. Missä hidasteet

    Koskahan ne hidasteet on tulossa Nuijanmäkeen? Niitä kyllä tarvittaan. Vai onko joku ääliöryhmä tyrmännyt ne? On aivan sama, vaikka nopeusrajoitusta on nyt pikkasen pudotettu, mäessä paiskitaan menemään surutta kovia ylinopeuksia.

  5. Ääliö

    Mitä auttaisi yksi hidaste Nuijanmäessä? Niitä pitäisi olla viidenkymmenen metrin välein, jotta nopeutta Onkkaalantiellä ei pysyisi nostamaan yli neljänkympin . Hidasteen vaikutusalue on vain muutamia kymmeniä metrejä. Pitäisikö niitä rakentaa jokaiseen yksityistien liittymään?
    Jos ylinopeudet laitettaisiin ainoastaan töyssyhidasteiden avulla kuriin, niin näitä pitäisi tehdä myös muuallekin kuin Nuijanmäkeen. Miten sujuisi valtateiden liikenne, jos joka sadan metrin päässä olisi hidaste? Niilläkin huikeita ylinopeuksia ajetaan. Liikenteessä on ”ääliöitä”, joille ei hidasteet vaikuta yhtään mitään. Enempi valvontaa ja suuresta ylinopudesta kortti hyllylle, olisi parempi ratkaisu.
    Onko Nuijanmäen liikenne / olosuhteet poikkeukselliset muuhun Onkkaalantiehen ja keskustan alueeseen nähden?

    Aiemmin ”Myy” kirjoittaa: ”Pitäisi kieltää kokonaan maatalouskoneiden pääsy taajamaan!! Menkööt peltoja pitkin!”
    ”Myy” esittää kieltoja maatalouskoneiden liikkumiselle. Peltoja pitkin ei monellekkaan pellolle pääse. Mitenkä tämä yhteiskunta pyörisi ”myy:n” esittämien kieltojen jälkeen? Voisitko ”myy” itse pysyä ainoastaan omalla tontillasi tai liikkua ainoastaan yleisillä teillä ja alueilla. Haluatko todella yksityiskohtaisia ja ammattiin kuuluvia rajotteita liikkua yleisillä teillä? Miten tulet toimeen muiden ”ihmisääliöiden” kanssa? Jos suvaitsevaisuutesi toisia kohtaan on esittämäsi kaltaista, kohtuuttomia kieltoja ja vaatimuksia yhdelle yrittäjäryhmälle.
    Kannanottosi on maatalousyrittäjiä kohtaan vihamielinen, jälleen kerran. Tämä voimistaa ja lisää jännitteitä eri ryhmien välillä ja toiminnoissa.

  6. Hidastinkohan?

    Neljä hidastinta olisi sopiva määrä. Nopeusrajoitus 40 km/h nykyiseen taajamerkkiin asti. Voiko yrittäjyys olla syy lakien noudattamatta jättämiseen? Onko yrittäjän kaahaus turvallisempaa, kuin muiden? Aiheuttaako yrittäjän kuormaauto, traktori, pakettiauto
    henkilöauto ym kulkuväline pienemmät vahingot liikenneonnettomuudessa?
    Kuka haluaa käyttää yritäjän palveluksia, jonka arvomailmaan ei kuulu lain noudattaminen?

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?