Kirkkoharjun koulun uusi piha avattiin

Rehtori Timo Santamäki iloitsi uudesta pihasta ja sen osin lahjoituksena saadusta tekonurmikentästä.

Kirkkoharjun koulun uuden pihan avajaisia vietettiin torstaina. Koko alueen liikennejärjestelyt, rakennusten perustusten vesieristys ja salaojitus sekä kaikki leikkitelineet uusittiin perusteellisesti. Perinteisten keinujen, hiekkalaatikon ja leikkitelineiden rinnalle koululaiset saivat monitoimikentän ja parkour-alueen kiipeilyä ja hyppimistä varten.

Ulkoalueiden remontti hoitui pikavauhtia. Työt aloitettiin toukokuussa ja leikkipaikat  ovat olleet käytössä syyslukukauden alusta saakka. Rehtori Timo Santamäen mukaan erityisjärjestelyt sujuivat hienosti.

– Erityisesti haluan kiittää urakoitsijaa erinomaisesta yhteistyöstä. Koko ajan mietittiin yhdessä, miten piha-alue saadaan toimimaan maansiirtotöiden aikana. Myös lapset toimivat ohjeiden mukaan. Valmis kenttä on ollut ahkerassa käytössä myös iltaisin, Santamäki toteaa.

 

Palloilukenttä syntyi yhteisrahoituksella

Pirkanmaan Osuuskaupan ja Suomen Palloliiton yhdessä Kangasalan kunnan kanssa rakennuttamaa Ässäkenttää viimeisteltiin vielä hetki ennen avajaisia. Tekonurmipintaisella 21 metriä pitkällä aidatulla kentällä voi pelata niin jalka-, kori-, käsi- ja lentopalloa kuin sählyäkin.

Kentän vihkiäispuhujat, rehtori, Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko, Suomen Palloliiton varapuheenjohtaja Harri Talonen,  ja Kangasalan kunnan vapaa-aikalautakunnan varapuheenjohtaja Marko Törhönen, korostivat lasten kannustamista liikkumiseen. Ilta käynnistyikin lasten ja vanhempien jalkapallo-ottelulla.

 

Kosteutta poistetaan ulkoa ja sisältä

Valtaosan 790 000 euron budjetista vei rakennusten salaojituksen ja vesieristyksen uusiminen. Kunnostustöiden yhteydessä varmistui vuonna 1957 rakennetun koulun kellarikerroksen atk-luokan ja ruokalan kosteusongelmat. Hometta ei ole löydetty.

– Mikään koulun osa ei ole ollut käyttökiellossa missään vaiheessa. Atk-luokkaan on tehty uusi lattia ja rakenteita kuivataan ruokalassa, rehtori Timo Santamäki huomauttaa.

Kangasalan kunnan tilapalveiden toimistoinsinööri Anna-Liisa Malm-Uotilan mukaan kosteus kuivatetaan pois rakenteista, jonka jälkeen ne uusitaan.

 

 

Sponsorointi leviää julkisiin kohteisiin

 

Harri Talonen Suomen Palloliitosta lahjoitti rehtori Timo Santamäelle jalkapalloja Ässäkentän vihkiäisitilaisuudessa.

Kirkkoharjun koulun monitoimikenttä on Pirkanmaan Osuuskaupan, Suomen Palloliiton ja Kangasalan kunnan yhteistyössä rakennuttama Ässäkenttä. Kentän 30 000 euron perustamiskustannukset on jaettu kolmeen osaan osallistujien kesken. Anomusten kiireellisyysjärjestyksen käsittelee Palloliitto ja se vastaa myös valinnoista.

– Tuskin olisimme areenatyyppistä tekonurmikenttä saaneet koulun pihaan ilman sponsoreita, rehtori Timo Santamäki arvelee.

Pirkanmaan Osuuskaupan toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakon mukaan kenttiä on rakennettu Pirkanmaalla kuusi ja valtakunnallisesti 31 kappaletta. Yhteensä Ässäkenttiä tulee sata muutaman vuoden sisällä. Päätös kenttien rakentamisesta syntyi Palloliiton kanssa ideoimalla, koska kouluilla tuntui olevan tarvetta kentille.

– S-ryhmän näkyvyys on hyvä, joten esimerkiksi mainospaikkojen ostamisesta logoille ei ole hyötyä. Mieluummin olemme mukana sosiaalisessa yhteistyössä tukemassa lasten liikuntaa, Mäki-Ullakko kertoo.

Liikemaailman urheilusponsoroinnista sovellettu toimintamalli vaikuttaa hämmentävältä kunnallisten koulujen yhteydessä. Palloliiton motiivina on edistää lasten liikkumista, mutta S-ryhmän yhteys lasten palloiluharrastuksien tukemiseen kuntien tontilla jää hämäräksi. Mäki-Ullakko ei usko, että kunnat jäisivät hankkeista kiitollisuuden velkaan.

– Kunnat kilpailuttavat joka tapauksessa hankintansa ja me teemme aika vähän tukkumyyntiä. Haluamme olla mukana kylän elämässä. Tämäntyyppinen sponsorointi sopii yrityksen arvoihin, olemmehan pirkanmaalaisten omistaman osuuskauppa ja perheet ovat meidän asiakkaitamme, Mäki-Ullakko tiivistää.

Voimakkaasti kenttää paikalle ajanut rehtori on muodostanut tilanteesta oman käsityksensä.

– Kun julkinen rahoitus on tässä tilassa, emme voi sanoa, että emme halua yritysten rahaa. Mielellään näkisin yritysten harjoittavan yhteiskuntavastuuta enemmänkin. Pieni kaupan logo ei vaikuta lapsiin tai heidän ostopäätöksiinsä, toisin kuin metrin korkuinen virvoitusjuomayhtiön logo. Sellaista en näe tervetulleena kehityksenä, Santamäki selventää.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?