Pälkäneen nuorin yrittäjä

08.10.2013 07:23

Nea Saarinen ryhtyi yrittäjäksi 19-vuotiaana.

Lähetti astuu sisälle, ja Nea Saarinen kuittaa paketillisen hiustenhoitotarvikkeita vastaanotetuksi. Parturi-kampaamo Aurorassa alkaa olla kaikki valmista. Virallisesti liike avaa tällä viikolla, mutta ensimmäiset asiakkaat istuivat tuoliin jo viime viikolla.

– Maksuautomaattia joutuu odottamaan vielä viikon, joten kortilla ei pysty vielä maksamaan. Muuten kaikki alkaa olla kunnossa, Saarinen sanoo.

Asiat ovat edenneet ripeästi sen jälkeen kun hän heinäkuussa päätti ryhtyä yrittäjäksi.

Vastavalmistuneelle parturi-kampaajalle oli tarjolla hyviltä paikoilta vuokratuoleja, joissa voi hankkia omaa asiakaskuntaa ennen kuin lähtee yrittäjäksi. Saarinen päätti kuitenkin laittaa saman tien pystyyn oman liikkeen.

– Kaikki vuokratuolipaikat olisivat olleet kauempana ja edellyttäneet auton hankkimista. Melkein samalla rahalla avasin oman liikkeen. Maksan vuokran sen mitä vuokratuoliyrittäjänä menisi liikkeen pitäjälle.

 

Yrityksen perustaminen ei ole vaikeaa

Nea Saarinen aikoo palvella parina iltana myöhempään, jotta kaupungissa töissä käyvät ehtisivät parturin tuoliin.

19-vuotias parturi-kampaaja on Pälkäneen nuorin yrittäjä. Hän saa yrittäjäksi ryhtymisen kuulostamaan helpolta.

– Ei se niin vaikeaa olekaan. Ja sekin auttoi, että koulussa opeteltiin yrityksen perustamista, Nea Saarinen sanoo.

Yrittäjyys ei ollut hyppy tuntemattomaan, sillä myös Saarisen vanhemmat ovat yrittäjiä.

– He kannustivat oman liikkeen perustamisessa ja auttoivat monissa käytännön järjestelyissä ja pikkuasioissa, Nea Saarinen kiittelee.

Tampereella tai Hämeenlinnassa parturi-kampaamoa perustavalle ei ole tarjolla starttirahaa. Pälkäneelle rahoitus järjestyi, koska alalla ei ole ylitarjontaa.

Parturi-kampaamo Aurora avaa Fiinan talossa Onkkaalantien ja Takojantien risteyksessä, jossa ihmiset ovat tottuneet käymään parturissa ja kampaamossa. Naapurissa palvelee parturi Mervi, ja Saarisen liiketilassa toimi kesään saakka Jaana Hokkasen parturi-kampaamo.

 

Koulu karsii ruusuiset unelmat

Nea Saarinen lähti suoraan yläasteelta Hämeenlinnaan koulutuskuntayhtymä Tavastiaan. Paristakymmenestä koulussa aloittaneesta vain 16 suoritti hiusalan perustutkinnon ja valmistui parturi-kampaajaksi – vaikka ryhmä sai täydennystä vaihto-oppilasvuoden jälkeen takaisin palanneista.

Monella kampaajan ammatista unelmoivalla on turhan ruusuinen kuva työstä. Nea Saarinen sanoo, että käytännönläheinen koulu teki tutuksi sekä ammatin hyvät että huonot puolet. Moni huomasi nopeasti, etteivät selkä tai jalat kestäneet seisomista. Toisilla taas tuli allergiaoireita. Joku koki alan muuten vain liian raskaaksi joko fyysisesti tai henkisesti.

– Meillä oli paljon harjoittelua. Minä pyrin hankkimaan harjoittelupaikan mahdollisimman erilaisista liikkeistä, jotta saisin arjesta monipuolisen ja totuudenmukaisen käsityksen.

Tuore yrittäjä tietää, että asiakaspalvelu vaatii oikeaa asennetta.

– Jos itsellä on huono päivä, sitä ei saa näyttää asiakkaalle. Ja perustyö eli hiusten leikkaaminen ja värjääminen sekä kampauksien tekeminen on kuitenkin kivaa ja luovaa työtä.

Vastavalmistuneena parturi-kampaajana Nea Saarinen tuntee ajan trendit. Hän tietää, että jatkossa ajan hermoilla pysytteleminen vaatii kouluttautumista ja omaa aktiivisuutta.

– Monesti huomaan, että bussissakin tulee katseltua, miten joku leikkaus tehty tai mitä värejä on käytetty.

 

Uusi tekniikka hyötykäyttöön

Uusi tekniikka auttaa värin valinnassa ja tekemisessä.

Parturi-kampaamo Auroran ikkunaan ei ole vielä merkitty vakituisia aukioloaikoja. Nea Saarinen aikoo säätää niitä tarpeen mukaan.

– Olen varautunut siihen, että teen töitä kuusi päivää viikossa. Olen miettinyt, että ainakin parina iltana jatkaisin päivää iltaseitsemään saakka, jotta kaupungissa työssä käyvät ehtisivät paremmin kampaajalle tai parturiin.

Nea Saarinen aikoo hyödyntää nettiä markkinoinnissa, ajanvarauksessa ja asiakaspalvelussa.

– Loin heti ryhmän Facebookiin, ja haaveena on, että saisin ajanvarauksen myös nettiin. Silloin asiakkaat voisivat varata itselleen sopivan ajan vaikka iltamyöhällä, kun ei enää kehtaa soittaa.

Uutta tekniikkaa hyödynnetään myös asiakaspalvelussa. Nea Saarinen esittelee Schwarzkopfin toimittama tablettitietokonetta, jonka kanssa voidaan valita sopiva hiusväri. Ohjelma näyttää asiakkaalle, millainen väristä tulee. Kampaaja puolestaan näkee, mitä väri- ja hapetusaineita värjäykseen pitää käyttää ja miten kauan.

Laitteelle voi tallentaa myös asiakaskortiston.

– Jos asiakkaalle sopii, voin ottaa myös kuvan. Kortistosta näkee helposti, mitä olemme viimeksi tehneet ja oliko lopputulos hyvä.

Määrätietoiset asiakkaat eivät kaipaa tablettiohjelmia tai lehtikuvia, vaan tietävät itse, miten haluavat hiuksensa laitettavan. Toiset taas miettivät mielellään kampaajan kanssa, millaisen leikkaus tai väri sopisi.

– Silloin pitää osata kysellä, millaisia kampauksia asiakkaalla on ollut, ja mistä hän tykännyt tai mitä ei ainakaan tahdo.

Lehtien kuvissa on oma vaaransa, sillä niistä katsellaan helposti vain hiusmallia, eikä mietitä, miten se sopii omiin kasvonpiirteisiin.

– Tuttuja voi hienovaraisesti johdatella, jos haluavat sellaista, mikä ei heille sovi. Toisaalta jo ihminen on tyytyväinen vihreään päähän, niin sitten tehdään vihreä väri, Saarinen sanoo.