Lukioikäiset ovat liikkuvaista väkeä – jopa siinä määrin, että parinkymmenen lukiolaisen ryhmän etsintä ryhmäkuvaa varten muistuttaa hetkellisesti
vauhdikkaista tuotannoistaan tunnetun Jerry Bruckheimerin elokuvaa ilman räjähdyksiä. Ryhmän jäseniä metsästävät Kangasalan uuden lukion uumenissa niin heidän ”emäntänsä”, muutama opettaja kuin lukion rehtori ja apulaisrehtorikin. Kaikki raportoivat toisilleen, mutta kuvauskohteita ei löydy mistään.
– Kyllä heidät huomaa, jos he ovat näköetäisyydellä – Tahvanaisen Ismo on heidän seurassaan, joku lohduttaa.
Vain hetkeä myöhemmin lukion opinto-ohjaajan ja myös kansainvälisen ESN-verkoston koordinaattorin Tahvanaisen hahmo piirtyy auditorion ovea vasten. Hänen perässään aulaan tulvahtaa aimo annos nuorta energiaa ja kansainvälisyyttä parinkymmenen ulkomaalaisen lukiolaisen myötä.
Muun muassa turkkilaisia, italialaisia ja hollantilaisia nuoria oli saapunut Kangasalle osallistumaan eurooppalaisen lukioverkoston ESN:n vuosikonferenssiin ideoimaan erilaisia muotoja vaihto-oppilastoiminnalle.
– Vaikkapa vesiurheilu, ruoanlaitto ja talvilajit, listaa hollantilainen Rosa Lokenberg käypiä teemoja opiskelijavaihtoon.
Turkkilainen Batru Durmaz innostuu puolestaan ajatuksesta tutustuttaa vaihto-oppilaita eri maiden suosittuihin urheilulajeihin.
– Meillä Turkissa kaikki varmaan öljyttäisiin ja laitettaisiin painimaan, hän nauraa.
Nuorimies vakavoituu hetkeksi miettiessään, mikä laji olisi Suomessa samassa asemassa kuin vaikkapa jalkapallo Italiassa.
– Varmaan ainakin jääkiekko, Lokenberg auttaa.
Suomalainen talvi on hänelle tuttu hänen osallistuttuaan jo aiemmin Kangasalan, Pälkäneen ja Ylöjärven lukioiden vuosittain tarjoamaan talviseen ryhmäprojektiin Nordic Winter Activities. Pohjoismaisten talviaktiviteettien kautta kansainvälisiä kokemuksia ja kielitaitoa petraava projekti on hyvä esimerkki koulujen yhteistyöstä, jolla pienemmätkin toimijat voivat saada yhdessä suurta aikaan. Verkostoitumisen avulla saadaan myös laaja kouluverkosto mukaan oppilasvaihtoon niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
Myös Durmaz on antanut virran viedä; hän päätyi konferenssiin omien sanojensa mukaan lähinnä osuttuaan rehtorin kansliaan keskelle ESN-keskustelua. Mahtui väliin toki muutakin, kuten aikaisempi vaihtokokemus.
Samaan aikaan, kun nuoret esittelivät toisilleen omien koulujensa toimintaa ja visioivat tulevaisuuden vaihto-oppilasmahdollisuuksia, syventyivät opettajat luennoilla muun muassa käyttäytymiseen ja erityisesti mallioppimiseen. Myöhemmin opettajat ja opiskelijat vielä yhdistivät voimansa ja kokoontuivat saman pöydän ääreen.
Vajaan viikon kestäneeseen konferenssiin osallistui yli 30 opettajaa ja lähes 20 opiskelijaa eri puolilta Eurooppaa. Vuosikonferenssi kuljetti siihen osallistuneet Kangasalan lisäksi Valkeakoskelle, Ylöjärvelle ja Tampereelle.
Järjestetyllä yhteisellä ”projektitorilla” esiteltiin pohjoisten talviaktiviteettien kokonaisuuden lisäksi muun muassa tiedeprojektia Turkissa, musiikkileiriä Hollannissa, taideviikkoa Portugalissa ja italialaista ruokaprojektia.