Sahalahden entinen keskusta Pakkala jäi vähitellen sivukyläksi, kun rakentaminen keskittyi Saarioisten ympärille. Tänä syksynä Pakkala siirtyi mielikuvissa paljon lähemmäs kirkonkylää, kun pitkään odotettu pyörätie vihdoin valmistui.
Ensikokemukset valaistusta ja päällystetystä väylästä ovat olleet innostuneita ja kiittäviä. Säännöllisesti väliä polkevan mielestä mäetkin loiventuivat, kun kevyelle liikenteelle saatiin oma tie. Satunnainen kulkija puolestaan huomasi vasta pyörätien valmistuttua, miten mutkainen tie onkaan.
Kirkonkylän ja Pakkalan välillä ei kulje rinnakkaistietä, jonka kautta lenkkeilijät, ulkoilijat, pyöräilijät ja kävelijät olisivat voineet kulkea taajamien väliä. Siksi vanhat ja nuoret kulkijat ovat yrittäneet selvitä mäkisen ja mutkaisen tien olemattomalla pientareella.
Kaikkia vaarallinen tienlaita ei ole houkutellut. Vaikka parin kilometrin väli tarjoaisi mainion tilaisuuden hyötyliikuntaan, kulkeminen on siirtynyt moottoroiduille pyörille. Nyt liikkeelle pääsee iltaisinkin, sillä uuden asvaltin yllä hohtavat valot.
Pyörätien käyttöönottojuhlan alla kannattaa muistaa, että väylä valmistui vähintään viisi vuotta liian myöhään. Pyörätie oli Sahalahden kärkikohteita heti kun kuntaliitoksesta ja sen porkkanarahakohteista alettiin neuvotella.
Kyläläiset tarjosivat jopa talkooapuaan, jotta vaarallinen Toukolan mutka olisi samalla saatu oikaistua. Kangasalan ja viranomaisten suunnalla sahalahtelainen talkoomeininki ei kuitenkaan nopeuttanut ja edistänyt hanketta, vaan se siirtyi eri syillä verukkeilla yhä pidemmälle tulevaisuuteen.