Elokuun kunnanvaltuuston esityslistalla oli suunnittelumääräraha Pikkolan alueen maankäyttövaihtoehtojen laatimiseen. Esittelyyn oli ovelasti ujutettu terveyskeskuksen siirtäminen Pikkolaan. Kysymme, miksi 60 miljoonan euron hanke käynnistetään hyvän hallinnon vastaisesti?
Mielestämme terveyskeskuksen siirtäminen Pikkolaan ei ole järjellisesti perusteltavissa. Laajentamalla nykyistä suhteellisen modernia terveyskeskusta Herttualassa voidaan turvata terveyspalvelut pitkälle tulevaisuuteen. Tätä varten on olemassa asemakaavamuutos 11.12.2012 nro 710, joka mahdollistaa 25000 m2 rakennusoikeuden.
Kokonaan uuden suurterveyskeskuksen rakentaminen Pikkolaan tulisi monin verroin kalliimmaksi. Julkisuudessa on liikkunut 59–64 miljoonan kustannusarvio (KS 27.9.13). Jättiläishanke sitoisi kunnan voimavarat vuosiksi eteenpäin. Lisäksi uusi terveyskeskus jättäisi nykyisen Herttualan rakennuksen tyhjilleen tai vajaakäyttöön. Herää myös kysymys, mihin maapohja lopulta halutaan käyttää.
Uusi suurterveyskeskus johtanee myös alueellisten terveysasemien alasajoon. Sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 12.9.13 saatiin esimakua, kun esityslistalla oli Kuhmalahden Pohjan terveysaseman sulkeminen ja toimintojen siirtäminen Sahalahdelle. Esitys muuttui äänestyksessä, mutta ehti silti levitä tiedotusvälineisiin. Kuhmalahdella se sai aikaan Pohjan terveysaseman sulkemista vastustavan adressin, johon tuli lyhyessä ajassa 185 nimeä.
Vaadimme, että hallintolain hyvän hallinnon periaatteen mukaisesti valtuustolle tuodaan esitys, jossa selkeästi eritellään eri vaihtoehtojen kustannukset ja kokonaisvaikutukset. Ei ole hyvän hallinnon mukaista esitellä kymmenien miljoonien hanke pieninä paloina, joista ei ilmene lopullinen tavoite.
Jorma Mäntylä
Seppo Talli
Hannu Salomaa