Printscorpio satsaa luonnonkuitujen digitaalitulostukseen

Ari Järvisen esittelemän tyynynpäällisen kaltaiset vaativat työt onnistuvat taustalla näkyvällä uudella tulostimella.

Aitoolainen perheyritys Printscorpio on käynnistänyt mittavan projektin, jonka avulla se pyrkii vahvistamaan asemaansa Suomen johtavana tekstiilien digitaalisen painamisen osaajana.

Hankkeessa mukana olevien kumppaneiden nimilista on vakuuttava. Yhdessä Aalto-yliopiston, VTT:n, Tampereen teknillisen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa aitoolaisfirma etsii ratkaisuja erityisesti luonnonkuiduista tehtyjen kankaiden digitaalitulostamisen ongelmiin.

Tälle Digitex 2013–2014 –projektille on myönnetty rahoitusta Tekesin Vihreä Kasvu/Green Growth -ohjelmasta.

 

Mikä digitaalitulostus?

Kankaan digitaalitulostus on yksinkertaistettuna sitä, että tietokoneella oleva malli tulostetaan digitekniikan avulla suoraan kankaalle, kuten kotitietokoneen printteri tulostaa paperille.

Moniväristen painatusten teossa menetelmä on nopeampi kuin perinteinen seripainatus, jossa kerralla voidaan painaa vain yhtä väriä.

– Ensimmäinen digitaalitulostin meille hankittiin jo 15 vuotta sitten. Etenkin mainospainatuksessa digitaalinen tulostus on hiljalleen syrjäyttänyt perinteistä tekniikkaa. Koko tuotannostamme digitaalisen osuus on jo lähes kaksi kolmasosaa, kertoo Printscorpion myyntipäällikkö Ari Järvinen.

Digitaalitulostusta on aiemmin voitu tehdä vain polyesterin kaltaisille tekokuiduille. Nykytekniikka mahdollistaa jo luonnonkuiduillekin tulostamisen.

– Teimme joitakin vuosia sitten linjauksen, että jätämme muovit, tarrat sun muut materiaalit ja keskitymme kankaiden painamiseen. Päätöstä lujitti tänä vuonna tekemämme 400 000 euron koneinvestointi.

– Luonnonmateriaaleille tehtävässä reaktiivitulostuksessa on itse tulostamisen lisäksi monta muuta työvaihetta, Järvinen selvittää.

– Niitä varten hankimme entisten koneiden lisäksi uuden tulostimen, kuteen oikaisijan sekä höyryttimen.

 

Tekstiilit käyttöön eikä kaatopaikalle

Aasiaan keskittynyt tekstiilien massiivinen halpatuotanto aiheuttaa suurta ympäristökuormitusta. Jo tuotantotapa on ympäristölle haitallinen, puhumattakaan siitä, että massoittain myymättä jääneitä tuotteita kärrätään suoraan kaatopaikoille.

– Jopa 70 prosenttia tuotannosta päätyy käyttämättömänä jätteeksi. Huono laatu aikaansaa ”perjantaipaita” -tyyppistä käyttäytymistä. Vaate ostetaan muutamalla eurolla, pidetään sitä yhtenä viikonloppuna ja heitetään pois, Järvinen tuskailee nykymeininkiä.

Uusin tulostustekniikka mahdollistaa pienempien, laadukkaiden täsmätuotantosarjojen valmistamisen kilpailukykyisesti. Ylimääräiseltä tuotannolta vältytään, kun tuotteita painetaan vain suorien tilausten mukaiset määrät.

– Ympäristöä säästää myös digitaalitulostuksen pienempi veden tarve ja tuotannon tuominen maantieteellisesti lähelle kuluttajaa, Järvinen luettelee.

 

Luonnonkuitu tuntuu hyvältä iholla

Kaikki luonnonkuitutekstiilit valmistetaan uusiutuvista raaka-aineista. Yleisimmän puuvillan lisäksi niitä ovat pellava, villa, silkki, hamppu ja bambu sekä puupohjainen viskoosikuitu.

Printscorpion hanke pyrkii luomaan uusia markkinoita ja tuotekonsepteja näille materiaaleille. Tuotesuunnittelu ja uusi, vihreä liiketoiminta-ajattelu ovat vahvasti kuvassa mukana.

Ari Järvisellä on vahva luottamus luonnonkuitutuotteisiin.

– Hienoa, että olemme saaneet maan parhaat voimat mukaan kehittämään koko liiketoimintaketjua. Yksilölliselle painatukselle on selkeästi tarve, tarvitaan vain kotimaiseen tuotantoon uskovia toimijoita.

Luonnonkuituisille painotuotteille on lähes rajattomasti käyttömahdollisuuksia. Erityisen hyvin ne sopivat tuotteisiin, joita käytetään ihokosketuksessa.

Vaatteiden lisäksi käyttökohteita ovat esimerkiksi sisustustekstiilit, kaikki makuuhuoneen ja keittiön tekstiilit, pyyhkeet, jopa kengät.

– Mainoslippuun kelpaa muovipohjainenkin kangas, mutta luonnonkuituinen tyynyliina tuntuu poskea vasten paljon mukavammalta.

Kiinalaisten halpistuotteiden kanssa ei pystytä hinnalla kilpailemaan, mutta ylihintaista luksustakaan ei olla tekemässä.

– Tavoitteena on tuottaa kohtuuhintaisia, laadukkaita ja kestäviä tuotteita. Ketju tuottajalta kuluttajalle lyhenee, mikä näkyy esimerkiksi verkkokaupan yleistymisenä. Teemme toistaiseksi pääasiassa yritysten välistä kauppaa, mutta suoraan kuluttajillekin tuotteitamme löytyy muun muassa Taito-shopeista ja omasta tyynyliina.fi -verkkokaupastamme, Ari Järvinen kertoo.

Digitaalipainatuksesta on moneen lähtöön. Esimerkkeinä keittiöliinat (edessä vasemmalla), Muumi-Reinot, tyynynpäälliset ja sohvan verhoilukankaat.