Vastine Heli Laakson mielipidekirjoitukseen Eikö vanhuksilla ole mitään arvoa (Sydän-Hämeen Lehti 20.11.).
Kangasalan vanhushuolto arvostaa vanhuksia, ja tavoitteemme on hyvä hoito ja asiakkaan kuuleminen.
Olemme pahoillamme, että teillä on huonoja kokemuksia omaisenne hoidosta. Yksityiskohtaista vastausta ei lehdessä voi antaa, ja sen vuoksi toivomme, että ottaisitte vielä yhteyttä osastolle ja tilanteet selvitettäisiin.
Vanhainkodissa noudatetaan kuntouttavan hoitotyön periaatteita, jossa keskeisenä ovat asiakkaan yksilölliset voimavarat, niiden hyödyntäminen ja mahdollinen lisääminen päivittäisten toimintojen myötä. Yhtenä toimintamuotona on jalkeilla olo tai istuminen muiden joukossa. Liian pitkiä jaksoja tietenkin vältetään.
Henkilökohtaisten nostovaljaiden sovittaminen erilaisiin nostureihin vaatii yhteen sovittamista ja miettimistä, ja omaisten ja asiakkaan asiantuntemus ja yhteistyö on tärkeää. Mahdolliset henkilökunnan epäasialliset kannanotot eivät ole missään tapauksessa luvallisia.
Avunpyyntöihin pyritään vastaamaan välittömästi. Joskus keskeneräinen tai kiireellisempi tilanne pitää hoitaa ensin. Tavoitteena on kuitenkin välitön toiminta ja asiakkaan auttaminen ajallaan.
Ravitsemukseen liittyviin asioihin kiinnitetään huomiota. Ruoka- ja välipalojen ajoitus, määrä ja laatu on pyritty laatimaan asiakaslähtöisesti yhteistyössä keittiön kanssa. Riittävä nesteensaanti turvataan.
Hoitojen yhteydessä syntyneitä luunmurtumia ei ole tapahtunut vanhainkodin intervallijaksoilla.
Henkilökunta on ammattitaitoista ja sitoutunut hyvään hoitoon, ja on harmi, että yksittäiset tapaukset ovat antaneet kuvan, että näin ei olisi.
Jos hoidossa tai kohtelussa on kiitoksen aihetta, moittimista tai huomautettavaa, paras ja nopein tapa hyvään lopputulokseen, on välitön palaute suoraan henkilökunnalle, osastonhoitajalle tai laitoshoidon johtajalle.
Satu Järvenpää
Kangasalan kunnan vs. laitoshoidon johtaja
Sinikka Särkkä
Kangasalan sosiaalijohtaja