Ilman ajanvarausta: Hiuskukkia tarjosi kakkukahvit Luopioisissa 10-vuotisen toiminnan juhlistamiseksi

Maanantai olikin kampaajalla ruuhkapäivä

– Nuoruuden haaveammatti on toteutunut hyvin. Olen aina pitänyt tämän työn tekemisestä ja tehnyt sitä sydämellä, Riitta Turunen sanoo.

Turusen yrityksessä Hiuskukkiassa juhlittiin alkuviikosta jo vuosikymmenen mittaista toimintaa kakkukahvien ja runsaan vierasjoukon merkeissä.

Riitta Turunen olisi maanantain päätteeksi voinut saamiensa muistamisten pohjalta perustaa Hiuskukkiaan pienen kukkakaupan. Ensimmäinen maljakko täyttyi jo hyvissä ajoin ennen puoltapäivää.

Maanantaille ajoitetun juhlapäivän suuri kävijäjoukko ja kymmenvuotisjuhla ovat tiiviisti toisiinsa sidoksissa; molemmat kielivät siitä, että yrittäjä on saanut tukevan jalansijan paikkakunnalla.

– Vaikka asiakkaita käy mökkiläisten myötä laajalta alueelta, ovat Pälkäneen ja Luopioisen alueen asukkaat merkittävin osa asiakaskuntaa, suurkiitos heille, Turunen myöntää.

Asiakkaat uskaltavat kysyä Turuselta mielipidettä, ja toisaalta hänellä on uskallusta ja ideoita tehdä rohkeitakin tyyliehdotuksia. Paikallinen yrittäjäverkosto tuo asiakkaan ulottuville tarvittaessa myös muita palveluja; selkäkipua valitteleva asiakas voi huomata saaneensa parturikäynnin yhteydessä ajan hierojan hoteisiin vielä samalle päivälle.

Luopioisissa vallitsevan vahvan yrittäjien yhteistyöverkoston jo paikkakunnalle muuton yhteydessä huomanneelle Turuselle asiakkaan tyytyväisyys onkin kaiken toiminnan lähtökohta.

– Paras kiitos onnistuneesta työstä on tyytyväinen asiakas.

Turunen muistelee, että ensimmäisiä ”asiakkaita” taisivat olla omat vanhemmat, joiden hiuksia hän kampaili ahkerasti jo pikkutyttönä. Opiskelujen jälkeen hän ehti olla töissä toisen palveluksessa viitisen vuotta ennen oman yrityksen perustamista.

– Ne olivat hyviä oppivuosia. Oman yrityksen perustaminen ei sen jälkeen mitenkään pelottanut.

 

Aika näkyy tuotteissa

Kymmenessä vuodessa ehtii tapahtua paljon. Muun muassa kampaamoalan tuote- ja välinekehityksessä on otettu vuosikymmenessä aimo harppaus eteenpäin.

– Esimerkiksi kampaamoista kotona käytettäväksi myytävät tuotteet ovat nykypäivänä jo todella hyviä. Olen itse pyrkinyt siihen, että Hiuskukkiassa on tarjolla aina mahdollisimman korkealaatuisia tuotteita, Riitta Turunen arvioi.

Leevi on pitänyt yrittäjälle ja asiakkaille seuraa Hiuskukkian perustamisesta lähtien.

Hiushoitotuotteita on nykyisin tarjolla erittäin paljon, joten eri vaihtoehdoista perillä pysyminen vaatii jonkin verran vaivannäköä. Turunen pitää alati muuttuvaan tuotevalikoimaan kosketusta säännöllisten koulutustilaisuuksien kautta.

– Ajan hermolla on tärkeää pysyä, hän huomauttaa.

Koulutukset pitävät yllä myös ammattitaitoa, jonka Turusen mukaan pitää aina näkyä onnistuneessa lopputuloksessa.

Toisaalta kymmenessä vuodessa vain vähän muuttuu: hiustyylit eivät mullistu vielä yhdessä vuosikymmenessä. Trendejä pitää silti seurata tiiviisti.

– Muutenkaan tänä päivänä ei oikeastaan ole niin sanottua yhtä muotia, vaan jokaiselle haetaan henkilökohtaisesti korostusta niille hyville puolille. Asiakkaat seuraavat kyllä aika valveutuneesti julkisuuden henkilöiden kampauksia – myös nuoremman sukupolven miehet.

Hiuskukkian 10-vuotisjuhlassa käyneiden vieraiden kesken arvottiin kolme palkintoa; valvojana toimi Terttu Termala ja onnettarena Vappu Kyröläinen. Onni suosi Kaarina Lehtistä, Päivi Kososta ja Tapio Heinoa. Kaikkien asuinpaikka on Luopioinen.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?