Jos on työskennellyt tai asunut Turun suunnalla, katsotaan se Pirkanmaalla usein vähintäänkin pieneksi miinukseksi. Vesa Uotila on säännön vahvistavia poikkeuksia; hän työskenteli Turun alueella vuosia ennen siirtymistään Pälkäneelle, mutta on siitä huolimatta nosturiapua tarvinneiden keskuudessa pidetty mies.
Uotilan tapauksessa Turkuun lähtemisessä ei ollut kyse hairahduksesta, vaan selkeästä logiikasta. Hän lähti Turkuun siltä varalta, että töissä harjoitellessa mahdollisesti sattuvat vahingot tapahtuvat mahdollisimman kaukana Pälkäneestä.
– Nosturikuljettajan koulutus on lyhyt, ja tällä alalla opiskellaan enemmän työmailla, hän selvittää.
Luontaista lahjakkuutta ja hahmotuskykyä oli kuitenkin sen verran, ettei vahinkoja ole juuri sattunut. Jonkinlainen nosturin kaataminenkin, joka tulee eteen useimmille nostureiden kanssa pelaaville, on Uotilalla vielä kokematta.
– Rauhallisuus on tässä työssä se tärkein ominaisuus, hän toteaa.
Malttia kieltämättä vaaditaan, kun tonnin painoista esinettä asetellaan millimetrin tarkkuudella paikalleen – ja sen jälkeen odotellaan tarvittaessa parikin tuntia, että esimerkiksi tarvittavat liitännät saadaan tehtyä ennen kuin homma taas jatkuu.
Ulkomaan apuja
Mikä tahansa laite on varsin jykevä, jos sillä voi nostaa puolitoistatonnisen kohteen kolmenkymmenen metrin korkeuteen. Uotila on ollut tällaisen vehkeen puikoissa jo jonkin aikaa, nykyisin alla oleva Suomen Raskaskoneen nosturi on ollut käytössä vajaan vuoden. Nosturi bongattiin Tanskasta, josta Raskaskoneen perustaja Jukka Saarinen kävi sen hakemassa Uotila asiantuntijanaan.
– Ulkomailla tarjontaa on koneissa enemmän ja samalla hinnatkin ovat alempia, ulkomaan markkinoita tarkasti seuraava Saarinen sanoo.
Suurelle nosturille löytyy yllättävänkin paljon käyttöä. Sitä on käytetty muun muassa viljasiilojen kasaamisessa, talopakettien kokoamisessa, kattotiilien nostamisissa, isojen työmaaparakkien siirroissa jo pinoamisissa, suurten työkoneiden sylinterien vaihdossa ja veneiden nostelussa satamassa. Lisäksi neljän hengen miehistökorin avulla myös niin sanottujen ongelmapuiden karsiminen ja pilkkominen on hoitunut hyvin.
Töitä isolle investoinnille pitääkin saada – uutena vastaavanlainen yli sadan tonnimetrin nosturi maksaa puolikin miljoonaa euroa.
– Lisäksi pitää olla hyvä kuljettaja, jolle ainakin itse haluan maksaa myös kunnon palkkaa. Polttoaineen kulutuskin on siirtymissä aika suurta. Silti jotkut saattavat ihmetellä tuntiveloituksen hintaa, Jukka Saarinen tuumaa.
Toisaalta kilpailua ei tässä kokoluokassa hirvittävästi ole, sillä valtaosa nostureista on pykälää pienempiä.
Pari vuotta vauhdissa ollut Suomen Raskaskone aloitti toimintansa Pälkäneellä raskaan kaluston korjaamona, ja Saarinen pohtikin nosturin hankkimista alun perin korjaamon tarpeisiin. Nykyisin korjaamossa, jossa on käytössä täysi metallintyöstölinja, hoidetaan myös hydrauliikkaletkujen ja -liittimien kauppaa.