”Aina jostain ajetaan johonkin”

 

– Uudet enduro-reitit tulevat tuonne laskettelurinteiden taakse ja poistuminen tapahtuu Kalle -rinteen kautta, kolmatta kesää Sappee Bike Park Crew:ssa työskentelevä Risto Pietarila kertoo ja viittoo käsillään Laipan suunnille.

Pietarilan harteilla lepää Bike Parkissa ratapuoli ja hissitoiminta. Crew’hun eli työporukkaan kuuluu myös Harri Heikkinen, jonka vastuulla ovat vuokraamotoiminta ja pyörät. Pietarilan ja Heikkisen lisäksi joka kesä apuna toimii myös kaksi kausityöntekijää.

Kaupanalalta pihahommiin siirtynyt ratamestari nauttii täysillä työstään ulkoilmakonttorissaan.

– Parasta tässä on se, kun näkee oman käden jäljen ajoreittejä raivatessa. Me tehdään koneilla vain hyppyrit. Kaikki muu tapahtuu käsityönä, Pietarila kertoo.

 

Kolme uutta enskarataa

Juuri kesälomalta palannut ratamestari on aloittanut kesäkauteen valmistautumisen niin kutsutusta lempilapsestaan S-linjasta. Pietarilan mielestä se on tosi makea ajoreitti, jossa on kivoja laitureita ja niistä pudotuksia kalliolle.

– Ennen kauden alkua tehdään luonnollisestikin ratapohjien muokkaukset esimerkiksi kaatuneet puut pois ja reittien puiset laiturit ja permit eli kaarteet korjataan kuntoon. Mitä smoothimpi eli tasaisempi rata on, sitä enempi kuskit tykkäävät sitä ajaa, koska silloin voi vetää lujaa.

Sappee Bike Parkin 11 ajoreittiä saa tänä kesänä kolme uutta maastopyöräendurolle valmistettavaa pätkää.  Uutuuspätkien pohjatyö on tehty jo viime syksynä. Lempinimellään enskat kulkevat osittain valmiita metsäkonepätkiä ja polkuja pitkin, joten suurta päänvaivaa ne eivät Sappee Bike Park Crew:lle tuota.

– Maastopyöräendurorata on selvästi pidempi pätkä kuin alamäkiajon reitit. Ne saattavat sisältää niin nousuja kuin laskuja, kun taas alamäkiajossa mennään vain alaspäin. Enskarata kulkee myös aina metsässä, Pietarila tarkentaa.

Hän kertoo, että Bike Parkissa käy loisto kuskeja, joilta saa hyvää ja asiantuntevaa palautetta. Reitit pyritään pitämään sellaisena, että ne palvelisi kaiken tasoisia kuskeja.

– Ajoreitit on tärkeä tehdä myös ajatuksella, että aina jostain ajetaan johonkin.

 

Vauhti kehittyy harrastamisen myötä

Ratamestari viihtyy aktiivisesti myös itse vapaa-ajalla työmaan rinteissä etenkin talvella. Kun on kyse vauhtilajeista, aina sattuu ja tapahtuu. Pietarila korostaa, että varsinkin, kun vauhtia on liikaa, niin aina sattuu.

– Etujarrulla vähemmän ja takajarrulla enemmän. Sillä pärjää. Vauhti kehittyy harrastamisen myötä. Suojia kannattaa ehdottomasti käyttää: ainakin kyynär- ja polvisuojat, rintapanssari sekä fullface-kypärä, hän kiteteyttää.