Tampereen valtapuolueet saivat tahtonsa läpi kaupunkiraitiotien rakentamisesta. Kaupunginvaltuustossa me ratikkakriittiset hävisimme. Tampereen valtaeliitti haluaa ratikan, vaikka se on veronmaksajille kallis hanke ja vaikka Tampereen talous on kuralla. Nyt myös Stubbin hallitus velvoitti valtion maksamaan osan ratikasta tulevina vuosina. Tällä päätöksellä sidottiin myös seuraavan hallituksen kädet siten, että sillä tulee olemaan entistä vähemmän resursseja tiehankkeisiin.
Päätös oli maan uudelta hallitukselta erikoinen siinä mielessä, että maakuntamme päättäjät olivat jo yhdessä sopineet Pirkanmaan liiton kiireisimmäksi budjettitavoitteeksi kolmostien. Nyt ratikka ohitti muut hankkeet epädemokraattisesti. Tehty päätös tarkoittaa sitä, että valtio ei pysty tukemaan Pirkanmaalle tärkeitä tiehankkeita. Vaikka ratikka on eri momentilla kuin tiet, rahaa ei riitä kuin yhteen isoon hankkeeseen per maakunta kerrallaan. Kolmostien remontti Hämeenkyrön ohituksineen viivästyy jälleen vuosia. 9-tietä Orivedelle ei paranneta aikoihin. 12-tie jää myös ilman rahoja. Ratikka rohmuaa käenpojan lailla muun Pirkanmaan rahat. Maaseudun alempi tieverkko huutaa rahapulaa. Teiden ja siltojen korjausvelka kasvaa.
Me harvat kansanedustajat, jotka haluaisimme kehittää koko Pirkanmaata, hävisimme. Silti en ole monenkaan tavallisen ihmisen kuullut kaipaavan ratikkaa. Useimmat, varsinkin maaseudun väki ja liikenteen ammattilaiset, haluavat parempia maanteitä. Niitä pitkin tavara kulkee vientisatamiin ja biotehtaisiin. Näin syntyy talouskasvua, jolla kaikkea mukavaa maksetaan.
Kataisen hallitus on ajanut maaseudun työpaikat, palvelut ja rakentamisluvat alas. Näin muuttoliikettä kaupunkeihin kiihdytetään. Myös Tampereella on väestön kasvuennusteet asetettu yläkanttiin olettaen, että väki ajetaan pois maakunnista. Tätä odottaessa rakennetaan raitiotie ja sen varteen kerrostalojen muuri. Maan hallitus rahoittaa ratikkaa vedoten juuri tonttitarjontaan.
Muissa maakunnissa kasvun tekijöiksi on valittu biotalous, luonnonrikkaudet ja lähiruoka. Pirkanmaalla motto on Tampereen turvottaminen. Tällainen talouskasvu perustuu maan spekulatiiviseen arvonnousuun ja rakentajien bisnekseen. Itse asiassa ratikka on gryndaushanke, jonka me veronmaksajat sponsoroimme. Raiteen varteen sitten pykätään halvalla betonitekniikalla kalliita pikkuasuntoja uusköyhtyneille maaltamuuttajille, joiden kotien arvot ovat romahtaneet maaseudulla.
Asukkaille ei keskityskasvu tuo autuutta, vaan sosiaaliongelmia. Vaikka on olemassa asumisen urbaani trendi, monet suomalaiset haluavat silti asua omakotitalossa lähellä luontoa, jopa kaupungeissa. Punainen tupa ja perunamaa olisivat mahdollisia myös Tampereella ja sen lähikunnissa. Liikenne voi kulkea tulevaisuudessa hybridi-, sähkö-, kaasu- tai vetyautoilla ja -busseilla. Monissa maissa bussit kulkevat omilla kaistoillaan ns. metrobusseina.
Joka tapauksessa ratikka on poliittinen lehmänkauppa. Seuraavissa vaaleissa suunnan on muututtava. Koko Pirkanmaan ääni on saatava kuuluviin. Ilman kehittyvää maakuntaa ja maaseutua ei pärjää Tamperekaan.
Mikko Alatalo
kansanedustaja (kesk)