Kangasalan Jukolan ja Venlojen Viestiin on vielä 5 vuotta, mutta suunnistusseura Kangasala SK:ssa on aloitettu jo ratojen suunnittelutyö. Kangasalalainen suunnistaja ja ratamestari Jarkko Liuha saa kunniatehtäväkseen laatia reitit Heponiemen maastoon Raikkuun. Pääratamestari on jo aloittanut maastoon tutustumisen juoksemalla alueella peruskartan kanssa. Jukolan ja Venlojen Viestiin tarvitaan 200 erilaista rataa lähdöstä maaliin.
– Jukolan perinteen vaaliminen on älyllinen haaste. Kisat muistetaan nimenomaan radoistaan. Massatapahtumaan osallistuu eritasoisia suunnistajia kartan lukua opettelevista harrastelijoista aina kansainvälisen tason huippuihin, mikä täytyy ottaa huomioon reittejä laatiessa. Olisi hirveää, jos metsästä tulisi tasaisesti tyytymättömiä suunnistajia! Liuha lisää painetta jo muutenkin vaativaan tehtävään.
Ratavastaavan mukaan Jukolan viestin järjestäminen vie seuroilta minimissään 3–4 vuotta. Järjestäjät pääsevät monivuotiseen koulutukseen, vaikka iso pohjatyö on tehty jo hakemusvaiheessa. Jo kisoja hakiessa on täytynyt suunnitella 50 hehtaarin varaus kisakeskukselle, majoitus- ja pysäköintipaikoille sekä muille tärkeille tiloille ja toiminnoille. On hankittu luvat maanomistajilta, luontokohteet ja suojelualueet on kartoitettu ja pyydetty lausunnot eri viranomaisilta. Tulevat järjestäjät kutsutaan myös kaukametsäläisten, eli Jukolan taustaorganisaation, jokavuotiseen koulutukseen, jotta tarvittava tietotaito varmasti siirtyy 40 000 hengen perinteikkään tapahtuman järjestäjille. Silti tehtävää riittää koko ajalle ennen h-hetkeä kesällä 2019.
Kartta kertoo oleellisen
– Kilpailukartan laatiminen alkaa ensi vuonna. Tehtävään palkataan ammattilainen, joka ryhtyy työhön Maanmittauslaitoksen laserkeila-aineiston pohjalta, Liuha tietää.
Pohja-aineisto sisältää muun muassa korkeuskäyrät, vesistöt ynnä muut oleelliset tiedot. Kartoittaja täydentää karttaa yksityiskohdilla ja lisää suunnistuksessa käytetyt symbolit. Liuhan mukaan kartoitettavaa on noin 10 neliökilometrin verran, ja yksi neliökilometri vaatii noin 30 tuntia maastotöitä ennen kuin tekijä pääsee piirtämään merkintöjään puhtaaksi tietokoneelle.
– Maasto menee harjoituskieltoon. Varsinkaan huippusuunnistajat eivät saa liikkua alueella kartan kanssa sen jälkeen kun paikka on valittu kisoihin. Lajin sisäinen koodisto on vahva, on kunnia-asia, ettei maastoa tutkita etukäteen, Liuha toteaa.
Suunnistaja kasvoi ratamestariksi
Liuha on suunnistanut ekaluokkalaisesta asti. Vaimokin löytyi suunnistuksen parista ja yhteinen tie vei Tampereen kautta Kangasalle. Kilpailu-uran jälkeen Jarkko Liuhaa alkoi entistä enemmän kiehtoa suunnistusratojen laatiminen. Ensikosketus tehtävään syntyi Jyväskylässä vuosituhannen vaihteessa, jolloin hän laati karttoja 200–300 hengen kansallisiin kisoihin.
– Radan suunnittelu ei ole jekuttamista. Tarkoitus on, että kartta kertoo kaiken oleellisen ja suunnistaja pystyy mahdollisimman nopeasti päättelemään kartasta, mitä kautta kannattaa kulkea rastilta toiselle, Liuha huomauttaa.
Pääratamestari arvelee, että ratojen laadinta vie häneltä sekä muulta 2–3 hengen ryhmältä sekä maastossa että tietokoneen ääressä noin 1000 tuntia kummassakin. 3–4 kuukautta ennen h-hetkeä painosta tilataan 40 000 karttaa. Hämäläinen, vaihteleva korpikalliomaasto metsineen ja peltoineen on siinä vaiheessa kuvioina ja symboleina kartalla rasteineen päivineen.
– Laadin Venlojen Viestin radat Salpa-Jukolaan vuonna 2011. Sen jälkeen alkoi tuntua mahdolliselta laatia myös varsinaisen Jukolan radat. Haastavinta on laatia tasapuoliset reitit kaikille 1600 joukkueelle, tarkkana tunnettu suunnistusmies kertoo.