Sivuvaunucrossin SM-sarja saatiin päätökseen elokuun viimeisenä päivänä Orimattilan radalla. Kangasalan moottorikerhon Topi ja Teemu Tala ajoivat mestaruuteen lopulta selvästi ottamalla voitot kauden jokaisesta kahdeksasta kilpailuerästä. Kauteen mahtui myös kolme MM-osakilpailua, joista tuloksena oli 14 MM-pistettä.
Talaracingin kokoonpano palasi täksi kaudeksi vanhaan totuttuun, kun Teemu Tala palasi matkustajan rooliin parin vuoden tauon jälkeen. Keväällä tiimi treenasi ahkerasti, jotta mestaruuden uusiminen onnistuisi.
Viron sateesta helteeseen
Kilpailukausi alkoi toukokuussa Baltiassa Viron mestaruussarjan kilpailulla. Valitettavasti kelit eivät suosineet, ja rankan sateen takia viikonlopun ajot peruttiin. Toden teolla ajamaan päästiin sitten Porissa SM-avauksessa toukokuun lopussa. Yyterin pehmeällä hiekkaradalla tiimin ajo kulki hyvin ja tuloksena oli kaksi erävoittoa, joten tästä oli hyvä jatkaa eteenpäin. SM-sarjaa ajettiin taas kahden viikon päästä, tällä kertaa Iisalmessa. Sama tahti jatkui myös tässä kilpailussa, ja voittoputki kasvoi jälleen kahdella ykköstilalla.
Heinäkuun lopusta alkoi kilpailujen suma, joka jatkui seuraavan kuukauden ajan, kun välissä oli vain yksi vapaa viikonloppu elokuun puolessa välissä. Karkkilassa ajettiin kolmas SM-kilpailu heinäkuun lopussa. Paahtava helle toi oman mausteensa kisaan, mutta kuskien kunto kesti ja erävoittojen sarja jatkui tuplavoitolla.
Tiimi oli päättänyt osallistua myös MM-kilpailuihin, joista ensimmäinen ajettiin jo viikko Karkkilan jälkeen Viron Kiviölissä. Helteinen sää jatkui, mikä teki urakasta entistä haastavamman, sillä MM-kilpailuerät ovat pidempiä kuin kotimaan sarjassa. Tiimi pääsi hienosti lauantain karsintakilpailusta mukaan sunnuntain kilpailueriin sijoittumalla erän sijalle 9. Sunnuntaina ensimmäinen MM-erä päättyi keskeytykseen Topin saadessa ensin kiven silmäkulmaansa ja pari kierrosta tämän jälkeen Teemu reväytti selkänsä ison hypyn alastulossa. Miehet saatiin kuitenkin kuntoon toiseen erään, joka menikin hienosti. Veljekset ajoivat sitkeästi erän maaliin kuumuudesta huolimatta ja saavuttivat sijan 16, josta saa viisi MM-pistettä.
Kovaa kisaa MM-tasolla
Viron kilpailusta siirryttiin seuraavaan MM-osakilpailuun Latvian Kegumsin radalle. Karsintakilpailu ei sujunut suunnitelmien mukaan, ja ajopaikkaa sunnuntaille piti hakea Last Chance -aika-ajon kautta. Yritys onnistui, ja paikka sunnuntain kilpailueriin varmistui kolmanneksi nopeimman ajan turvin. Sunnuntain kilpailussa tapahtumia riitti, kun useampi kanssakilpailija kaatui eteen johtaen sijoitusten menetykseen – ja tämä tapahtui valitettavasti vielä molemmissa erissä johtaen sijoitusten menetykseen. Lopulta eräsijat 20. ja 18. toivat kuitenkin muutaman lisäpisteen.
Ulkomaan kilpailujen viimeinen koitos tiimin osalta käytiin upealla radalla Roggenburgissa Sveitsissä. Haastava ja erilainen rata toi pohdittavaa pyörän säätöjen ja ajotekniikan osalta, mutta tavoitteena oli kuitenkin päästä suoraan jatkoon karsintaerästä. Tavoite toteutui, kun 12. sija vei tiimin mukaan sunnuntain kilpailuun. Sunnuntaina ajo kulki hyvin, ja ensimmäisen erän 16. sija olikin loistava tulos. Toisessa erässä rankka rata vaati veronsa, ja tiimi päätti keskeyttää Teemun väsyttyä.
Viikko Sveitsin kilpailun jälkeen ajettiin kauden päättänyt viimeinen kotimaan kilpailu Orimattilassa. Ajo kulki jälleen aamun aika-ajosta lähtien mallikkaasti ja Suomen mestaruus varmistui jo ensimmäisen erän voitolla. Toiseen erään jäi kuitenkin tavoitteeksi voittaa vielä se viimeinenkin kauden kilpailu ja myös se saavutettiin. Hieno kausi sai näin ollen arvoisensa päätöksen.
Ilari Saario