Poliisin vähennykset niin maan perusteellisen väärin

Poliisin läsnäolo ja näkyminen on yhä harvinaisempaa niin maalla kuin kaupungissa. Syrjäseuduilla virkavallan saapuminen tapahtumapaikalle kestää jopa tunteja. Saako tavallinen ihminen enää turvaa, kun poliisin voimavarat eivät enää riitä edes asuntomurtojen ja omaisuusrikosten tutkimiseen? Alueellinen eriarvoisuus syvenee.

Poliisin keskushallinto sen sijaan on pöhöttynyt. Poliisiin luotetaan, mutta luottamusta rapauttavat tietovuodot ja sisäiset rikostutkinnat.

Hallitus on yli kolmen vuoden ajan innokkaasti ”uudistanut” poliisia, puolustusvoimia, vaalipiirejä ja kuntien palveluja. Suomalaiset ovat voineet omin silmin havaita, että hallitukselle uudistaminen on tarkoittanut leikkauksia, keskittämistä ja palvelujen alasajoa.

Hallitus lupasi pitää poliisien määrän n. 7700 henkilötyövuodessa. Suomesta piti tulla Euroopan turvallisin maa. Jo ensi vuonna ollaan menossa selvästi tavoitetason alle. Hallituksen kehysriihessään päättämä summa merkitsee poliisien määrän romahtamista alle 7 000 henkilötyövuoden vuoteen 2017 mennessä. Poliisi 2020 -selvityksen mukaan kentällä tarvittavien poliisien määrän tulisi olla 8 300. Samaisessa selvityksessä pidetään tarpeellisena lisätä poliisiammattikorkeakoulun aloituspaikkoja 400:aan. Ensi vuonna kuitenkin näitä aloituspaikkoja on vain neljännes tästä.

Jotta poliisin toimintakyky ja ihmisten luottamus poliisiin säilyvät, on sillä oltava riittävät voimavarat. Ihmisille turvallisuutta luo tieto siitä, että hädän hetkellä apua on saatavilla. Ei ole varaa tinkiä ihmisten turvallisuudesta, kun ennaltaehkäiseviä palveluja ja sosiaaliturvaakin on ajettu alas. Yövartijavaltio kolkuttaa hyvinvointivaltion ovella.

Muuntorangaistus pitää palauttaa yli 30 päiväsakon suuruisille sakkorangaistuksille. Nykyisin pienemmistä rikoksista annettuja sakkorangaistuksia ei enää muuteta vankeudeksi, vaikka sakkoja ei saada perittyä. Vuonna 2008 muuntorangaistus poistettiin kokonaan sellaisista sakkotuomioista, jotka on annettu rangaistusmääräysmenettelyssä.

Erityisesti kauppiaat ovat kokeneet höllentyneet rangaistukset toistuvina varkauksina ja näpistyksinä. Poliisin puolella hallinnollisten laatikkoleikkien sijaan on syytä käydä perusteellisesti läpi nykyiset tehtävät: Mitkä tehtävät voi sujuvammin hoitaa jokin toinen taho ja onko poliisin tehtävissä päällekkäisyyttä muiden viranomaisten kanssa? Valtion paikallishallinnon palvelut on saatava yhteispalvelupisteistä. Samalla vähennetään byrokratiaa ja ihmisten juoksuttamista. Kyläpoliisien käyttöönotto on hyvä selvittää.

Poliisin alimitoitetut määrärahat yhdistettyinä liikkuvan poliisin lakkauttamiseen, poliisipiirien yhdistämiseen ja poliisikoulutuksen vähentämiseen vaarantavat maamme sisäistä turvallisuutta niin maan perusteellisesti, että tälle kehitykselle on pantava heti stoppi.

Mikko Alatalo

Kansanedustaja (kesk)

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?