Kuka auttaa potilasta jos sairaalassa, terveyskeskuksessa tai lääkäriasemalle sattuu hoitovahinko? Yli 20 vuotta vanhan potilasoikeuslain mukaan terveydenhoitopaikassa tulee olla potilasasiamies. Hänen tehtävänään on auttaa ja neuvoa potilasta, joka on tyytymätön hoitoonsa tai joka haluaa tehdä ilmoituksen potilasvahingosta. Potilasoikeuslain mukaan potilasasiamiehen tehtävänä on toimia muutenkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Tyypillisesti potilasasiamiehen tehtävää hoitaa joku terveydenhuollon yksikön henkilökuntaan kuuluva sosiaalityöntekijä tai hoitotyöntekijä. Pienissä yksiköissä tehtävä on sivutoiminen. Tampereella ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä on päätoimiset potilasasiamiehet. Tavallisesti esimiehenä toimii potilasasiamiehen toimipaikan ylilääkäri. Yleensä potilasasiamies siis työskentelee samassa yksikössä kuin ne terveydenhuollon ammattilaiset, joiden toimintaan potilas on tyytymätön.
Potilaan näkökulmasta potilasasiamiehen asema herättää aiheellista huolta: Miten työkaveruus että alais-esimies-suhde vaikuttaa potilasasiamiehen työhön? Onko potilasasiamies riittävän riippumaton pystyäkseen auttamaan potilasta, joka epäilee hoitovirhettä tai on muuten tyytymätön saamaansa hoitoon?
Potilasoikeuslaki on ollut voimassa yli 20 vuotta eikä sitä ole uudistettu kertaakaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen yhteydessä olisikin uudistettava potilasoikeuslakia ja mietittävä, miten potilasasiamiehen riippumaton toiminta voidaan varmistaa. Yksi mahdollisuus olisi siirtää potilasasiamiehet aluehallintoviraston viranhaltijoiksi, joilla voisi olla vastaanottoaikoja myös terveydenhuollon yksiköissä.
Sinikka Torkkola
Terveysviestinnän tutkijatohtori,
sairaanhoitaja
Eduskuntavaaliehdokas (vas.)