Uudistus: Aito Säästöpankki laajensi palveluvalikoimaansa oman lakimiehen verran

Arvomaailma pitää Anne-Mari Hahlan säästöpankkilaisena

Pankinjohtaja Sanna Lahtinen (vasemmalla) ja pankkilakimies Anne-Mari Hahla luottavat siihen, että palveluhenkisyys ja ihmisläheisyys ovat kestävä arvopohja.

Helmikuun alusta alkaen Aito Säästöpankilla on ollut oma pankkilakimies. Varatuomari Anne-Mari Hahla aloitti tehtävässä pioneerina, sillä tähän asti pankki on järjestänyt asiakkailleen lakimiespalveluja yhteistyökumppaneiden kautta.

– Olen aikaisemmin ollut vastaavassa tehtävässä Huittisten Säästöpankissa, lähinnä Porissa mutta myös muilla paikkakunnilla pankin toiminta-alueella. Tein siellä samaa työtä kuin täälläkin eli huolehdin henkilöasiakkaiden lainopillisesta neuvonnasta, Hahla kertoo.

Hän haaveili pitkään pääsystä Pirkanmaalle töihin, mutta hän ei halunnut hakea minkä tahansa pankin palvelukseen, vaan odotti sopivaa tilaisuutta.

– Pidän tästä työstä, mutta haluan pysyä säästöpankkilaisena, koska sen arvomaailma vastaa parhaiten omaani, hän perustelee.

 

Lakineuvonnan tarve kasvaa

Aito Säästöpankin Luopioisten ja Pälkäneen konttorien johtaja Sanna Lahtinen toteaa, että aika oli nyt kypsä oman pankkilakimiehen palkkaamiseen. Pankki on

kasvanut ja asiakkaiden toiveet omasta lakimiehestä vahvistuneet.

Nykyään omistava ja sitä mukaa myös perivä kansalaisten ryhmä on Suomessa suurempi kuin koskaan aikaisemmin. Keski- ja jopa pienituloiset ihmiset ovat voineet jossain elämänsä vaiheessa hankkia kiinteää omaisuutta tai sijoittaa rahasumman, jonka suhteen on tehtävä päätöksiä.

Tarvitaanko testamenttia, kenelle se pitäisi tehdä ja mitä se aikanaan maksaa perijälle? Miten omakotitalon voisi parhaiten muuttaa vanhuuden turvaksi? Tarvitseeko puolisolle tehdä edunvalvontavaltakirja? Milloin on järkevää lahjoittaa omaisuutta?

Kaikkiin senkaltaisiin kysymyksiin pankkilakimies vastaa. Anne-Mari Hahla viettää jokaisessa Aito Säästöpankin konttorissa päivä kuukaudessa, jolloin häneltä voi varata henkilökohtaisen neuvotteluajan. Lisäksi pankki järjestää kaikille avoimia yleisötilaisuuksia, joissa hän kertoo perhevarallisuusoikeudellisista kysymyksistä.

 

Lakimies on kaikkia varten

Anne-Mari Hahla haluaa pysyä Säästöpankin palveluksessa.

– Asiakaslähtöisyys, inhimillisyys, kokonaisvaltainen huoli asiakkaan taloudesta, Anne-Mari Hahla määrittelee keskeiset arvot, joiden vuoksi hän haluaa pysyä Säästöpankissa.

Pankkilakimiehen luo voi tulla arkailematta kysymään pienistäkin mieltä askarruttavista kysymyksistä. Lakimiehen palvelut on tarkoitettu kaikille Aito Säästöpankin asiakkaille.

– On hyvä miettiä omaisuuden järjestelyyn ja omien asioiden hoitoon liittyviä kysymyksiä niin kauan, kun itse on vielä kunnossa ja voimissaan, hän muistuttaa.

Testamentti-sanaan liittyy kaiku, joka saa sen monen korvissa kuulostamaan iäkkäiden ja vakavasti sairaiden ihmisten asialta. Tosiasiassa testamentti samoin kuin muutkin omaan jäämistöön liittyvät järjestelyt voi tehdä missä elämänvaiheessa tahansa. Eihän kukaan tiedä päiviensä päättymisestä.

– Järkevillä toimilla voi helpottaa jälkeenjäävien tuskaa monella tavoin. Esimerkiksi verosuunnittelu on tärkeää osa perintö- ja lahjoitusasioita, mutta se on harvoille ennalta tuttua, Hahla sanoo.

Hänellä on takanaan viisi ja puoli vuotta pankkilakimiehenä, sitä ennen kokemusta on karttunut muista lakimiestehtävistä.

– Minusta tämä on palkitsevaa työtä juuri siksi, että tässä voi konkreettisesti auttaa ihmisiä. Tuntuu hyvältä nähdä, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat, kun saavat vaikeilta tuntuneita asioitaan järjestykseen, hän kuvailee.

 

Pieni pankki kasvaa ihmisläheisyytensä voimalla

Pankkilakimies Anne-Mari Hahla (vasemmalla) työskentelee joka kuukausi päivän jokaisessa Aito Säästöpankin konttorissa. Pankinjohtaja Sanna Lahtinen tietää, että asiakkaita riittää.

Aito Säästöpankin liikevoitto parani vuonna 2014 peräti 42,7 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Korkokate nousi 19,9 prosenttia ja palkkiotuotot 17,8 prosenttia.

Hyvää kehitystä selittää asiakasvirta, joka kulkee tasaisesti voimistuvana Aito Säästöpankkiin päin. Viime vuonna yhdeksän kunnan alueella toimiva pankki sai yli 3700 uutta asiakasta.

– Tavoitettavuus, monipuoliset ja ihmisläheiset palvelut, pitkät ja joustavat aukioloajat, pankinjohtaja Sanna Lahtinen luettelee vahvuuksia, joilla kasvu on saavutettu.

Hän kertoo, että pankissa ollaan erityisen ylpeitä siitä, että voittovaroja voidaan jakaa omalle perusalueelle. Luopioisten säästöpankkisäätiö jakoi viime vuonna hakemusten perusteella 45 000 euron summan hakemusten erilaisiin paikallisiin hankkeisiin ja kohteisiin.

Asiakkaat ovat omilla valinnoillaan osoittaneet, että pankin tärkein vetovoimatekijä on ihminen. Useimmat pankit ovat viime vuodet kehittäneet toimintaansa juuri päinvastaiseen suuntaan eli supistaneet kassapalveluja ja siirtäneet asioiden hoitoa nettiin.

Sanna Lahtinen viittaa virkailijoiden työpisteisiin:

– Tuolla kopeissa käydään paljon neuvotteluja. Vaikka kuinka sanotaan, että asiat voi hoitaa netissä, ei se päde kaikkeen. Ihmiset tarvitsevat yksilöllisiä neuvoja omien asioidensa hoitoon ja kaipaavat mahdollisuutta keskustella kasvotusten, hän muistuttaa.

Niinpä pankki on esimerkiksi palkannut ensi kesäksi peräti 14 kesäapulaista.

– Perusmiehitys täytyy olla kunnossa, että homma toimii kesälläkin, Lahtinen toteaa.

 

Palvelua koko päivän

Pälkäneen ja Luopioisten konttoreissa voi asioida aamukymmenestä puoli viiteen iltapäivällä, mutta yhtenä aamuna viikossa ovet avataan jo yhdeksältä erityisesti sen vuoksi, että palvelutaksin käyttäjien ei tarvitse odotella. Kaikenlaisia asioita voi hoitaa koko päivän, mutta ajanvaraus ennakkoon varmistaa mahdollisuuden pitkään neuvotteluun.

– Haluamme osoittaa, että kaikki asiakkaat ovat yhtä tärkeitä. Keskeinen periaate on pitää huolta asiakkaiden raha-asioista kokonaisvaltaisesti, ovat ne mittakaavaltaan isoja tai pieniä, Sanna Lahtinen kertoo.

Osuuskuntamuotoisen Säästöpankkien yhteenliittymän perustaminen viime vuoden lopussa on asiakkaiden palvelemista toisesta päästä: vahvistetaan kilpailukykyä ja pääoman hakumahdollisuutta sekä kotimaisilta että kansainvälisiltä markkinoilta.

– Säästöpankkiryhmä takaa meille vahvemmat hartiat pitää huolta ihmisten asioista. Olemme markkinoilla aikaisempaa merkittävämpi ja kilpailukykyisempi toimija, mutta yksittäisen asiakkaan kannalta muutos ei näy pankin arjessa. Kaikki asiakasliiketoimintaa koskevat päätökset tehdään edelleen paikallisesti, Lahtinen selittää.

 

Aito Säästöpankki lukuina vuonna 2014:

  • liikevoitto 6,5 milj. euroa
  • talletuksia 512,5 milj. euroa
  • varainhankinta 607,8 milj. euroa
  • omasta taseesta myönnettyjä sekä välitettyjä luottoja 572,5 milj. euroa
  • uusia asiakkaita 3 732
  • asiakkaita yhteensä 42 953
  • 13 konttoria 9 kunnan alueella
  • liittyi 25 pankin Säästöpankkiryhmään

Yleisölle avoimet luentotilaisuudet

  • 24.3. Pälkäneen konttorilla päiväkahvit klo 14:  Näkökulmia perintöverosuunnitteluun
  • 16.4. Luopioisten konttorilla klo 10  Sydänviikon vinkit : Edunvalvontavaltuutus

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?