Hevosvoimat valloillaan

Hevosvoimat päästettiin sunnuntaina valloilleen, kun Kankaanmaan teollisuusalueella kaasuteltiin Pälkäne TT.

Näytöstapahtuma tarjosi jälkipolville pienen näytteen TT-ajojen maailmasta. Katuratojen kulta-aikaa elettiin 1950- ja 1960-luvulla. Yksi aikakauden legendoista, Hämeenlinnassa nykyisin asustava Jouko Ryhänen oli sunnuntaisen tapahtuman kunniavieras.

74-vuotias veteraanikuski ohjasti Pälkäne TT:ssä reilun 45 vuoden ikäistä veteraanipyörää. Benelli ärjyi rouheasti konkarin käsittelyssä, ja sekä kuski että katsojat pääsivät nauttimaan vauhdin huumasta.

Moottoripyörillä kilpailtiin aikanaan muun muassa Eläintarhassa, Pyynikillä, Ruissalossa ja Harjulla, kunnes kisat siirtyivät katuradoilta moottoriradoille.

Pälkäne TT kunnioitti viime vuonna menehtyneen Tauno Nurmen muistoa. SM-mitaleille reilut 50 vuotta sitten ajanut Nurmi toimi Pälkäneen yhteiskoululla teknisten aineiden opettajana. Hänet tunnettiin paitsi ajo- myös varikkotaidoistaan: Nurmen itse rakentama kilpapyörä herätti huomiota Yhdysvaltoja myöten.

Päivän alkajaisiksi ajettu Pälkäne Classic muistutti, että Sydän-Hämeestä löytyy muitakin vauhtiveikkoja: paikallisia klassikkopyöräharrastajia riitti lähtöön radan täydeltä. Mukana oli myös tämän päivän osaamista, sillä Pohjoismaiden mestari Jouni Lehtimäki kaasutteli veteraanien seassa reilun 40 vuoden takaisella Hondalla.

 

Myös varikolla riitti nähtävää

Pälkäne TT keräsi Kankaanmaan katuradalle reilut 50 vanhaa kisapyörää. Vaikka vanha ajopuku kiristi monen konkarin yllä, pyörän käsittely hoitui vanhasta muistista.

1,4 kilometrin mittaisen radan varteen kertyi sadoittain katsojia. Yleisö pääsi myös kiertelemään Pohjolan halleille nousseella varikolla. Vanhat mestarit esittelivät auliisti kisakoneitaan ja muistelivat kiireettä pakokaasun katkuisia takavuosikymmeniä.

Pälkäne TT olikin vahvasti sukua seudun muille perinnepäiville. Haltialla, Oksalassa, Puntarissa ja Rautajärvellä on ihasteltu maa- ja metsätaloudessa käytettyjä koneita, Kankaanmaalla kisapyöriä.

Teollisuusalueen moottorisinfonia oli korvia huumaava. Rataa ei kierretty kisavauhtia, vaan leppoisasti näytösajon hengessä. Kaasua annettiin kuitenkin sen verran, että pyörän sarvissa ja reitin varressa pääsi tunnelmaan.

Kun moottorien pauhu hieman taukosi, oriveteläiskuuluttaja Kari Rannanautio piti yleisön ajan tasalla. Moottoripyörät läpikotaisin tunteva tietopankki kertoi uskomattomalla innolla ja energialla kulkupeleistä ja kuskeista.

Kaksipyöräisiä leskentekijöitäkin hurjempia laitteita olivat kolmipyöräiset. Kankaanmaalle saatiin vajaat kymmenen sivuvaunupyörää, joiden kyytimiehen osa näyttää kuolemaa halveksuvalta hommalta: sivuvaunun kyydissä roikutaan takapuoli tai kengänkärjet maata viistäen. Kun ohut kate nostettiin varikolla pois, katsojat pääsivät päivittelemään kuskin ja kyytimiehen työmaata kaikessa karuudessaan.

Pälkäne TT onnistui mainiosti sekä yleisön että kuskien osalta. Katsojia kertyi mukavasti laajalta alueelta. Erityisen paljon liikkeellä oli moottoripyöräilijöitä. Järjestelyt toimivat, ja ruuhkaa syntyi lähinnä kisakeskuksen kanttiinille. Nostalgista päivää viettäneet katsojat toivoivat, että tapahtumasta tehtäisiin perinne.

Näytösajon osanottajat tykkäsivät Kankaanmaan radasta ja sen loivista nousuista ja laskuista. Jos päällysteen pari reikää paikattaisiin, rata kuuluisi näytösajojen parhaimmistoon.

 

Kaksitahtiset ja nelitahtiset kilpapyörät, sivuvaunut ja entisaikojen pälkäneläiskuskit kiersivät Kankaanmaan katurataa kymmenen minuuttia kerrallaan. Kymmenen lähtöä käsittäneen päivän aloitti veteraanipyörien paraati ja päätti Jouko Ryhäsen johtama kunniakierros.