Työmatkaraketti tai sähäkkä maasturi

Rödingin vihannestilaa Pälkäneellä isännöivä Jani Jokinen pyörittää myös Electrobiken toimintaa. – Nämä kaksi eri alaa soveltuvat ihan hyvin pyöritettäväksi yhtä aikaa. En ole mikään perinteinen sormet mullassa –maanviljelijä, vaan toimin tilallakin käytännössä yrittäjänä ja kokonaisuuden hallinnoijana, Jokinen miettii.

Sähköpyörällä vauhti ei hyydy, vaikka työtä tämänkin menopelin polkeminen vaatii.

– Polkija voi itse valita, kuinka paljon sähköpyörän moottori avustaa liikkumista. Moottorin saa tarvittaessa kokonaan poiskin päältä, sähköpyöriä maahantuova pälkäneläinen Jani Jokinen kertoo.

Alankomaissa lähes 30 prosenttia koko polkupyöräkannasta on sähköavusteisia. Saksassa – jonka polkupyöräkulttuuri on verrattavissa Suomeen – sama luku on lähellä 20 prosenttia.

Suomessakin sähköpyörät ovat hiljalleen yleistymässä. Jokisen Electrobike-niminen yritys myi viime vuonna noin 350 sähköpyörää. Kuluvan vuoden tavoite on liki tuplata tuo määrä. Sähköpyörien suurin käyttäjäryhmä ovat työmatkapyöräilijät.

– Sähköpyörällä pidempikin työmatka sujuu helposti, ja ei haittaa, vaikka perillä ei olisi mahdollisuutta käydä suihkussa. Suuri käyttäjäryhmä ovat myös vanhemmat ihmiset, joilla poljinvoima on jo heikentynyt, mutta jotka haluavat kuitenkin jatkaa vielä pyöräilyä, Jokinen mainitsee.

Sähköpyörällä pääsee myös metsään ja maastoon. Markkinoilla on sähköisiä maastopyöriä, joilla kurvailee metsässä pidemmänkin reitin.

– Oma teini-ikäinen poikani tekee metsässä neljänkin tunnin lenkkejä, joiden aikana hän ajaa jopa 60 kilometrin matkoja. Sanonkin usein asiakkailleni, että sähköpolkupyörän hankkiminen on kannattavampaa kuin mopon – sillä kun pääsee liikkumaan pitkähkönkin matkan näppärästi, mutta kunto kuitenkin kasvaa samalla, Jokinen mainitsee.

Maksiminopeus 25 km/h

Sähköavusteisen polkupyörän avustusnopeus on maksimissaan 25 kilometriä tunnissa: sitä kovemmassa vauhdissa avustus kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Moottori avustaa ainoastaan silloin, kun pyörää poljetaan.

Akkujen kesto vaihtelee malleittain. Esimerkiksi 300 wattitunnin akulla ajaa kuutisenkymmentä kilometriä. Akku ladataan erillisellä laturilla verkkovirrasta. Mitä tapahtuu, jos akku loppuu kesken pyörälenkin?

– Ei mitään. Sitten pitää vain pyöräillä ilman moottorin tuomaa apua lenkki loppuun, Jokinen kertoo.

Jokinen päätyi polkupyöräyrittäjäksi sattuman kautta. Hänen lastensa serkkupoika sattui mainitsemaan sähköavusteisista pyöristä työskennellessään apurina Jokisten isännöimällä vihannestilalla Pälkäneellä. Jani Jokisen ensimmäinen ajatus oli, että joku on sitten keksinyt tällaisenkin menopelin.

– Kiinnostuin kuitenkin sen verran, että etsin netistä enemmän tietoa. Se johti siihen, että tilasin ulkomaisesta verkkokaupasta pyörän testattavaksi. Innostus lähti siitä, ja kohta meillä olikin jo oma verkkokauppa pystyssä.

Electrobiken alkutaival ei ollut helppo. Kauppa ei käynyt, ja Jokinen ehti jo miettiä epätoivoisena, että pieleen meni.

– Avasimme perustamisesta noin vuoden päästä myymälän Helsingin Munkkivuoreen, ja asiakkaita alkoi tulla ovista sisään. Ymmärsimme silloin, että asiakkaat arvostavat sitä, että he pääsevät testaamaan ja kokeilemaan pyörää ennen ostopäätöstä. Parin vuoden päästä ensimmäinen liiketila kävi jo ahtaaksi, ja nyt meillä on 150-neliöinen myymälä Konalassa, jossa on myös huoltotilat.

Yritys on viime vuosina laajentanut toimintaansa franchise-sopimusten avulla, ja nyttemmin sen pyöriä myydään Helsingin lisäksi Tampereella, Lahdessa, Turussa, Seinäjoella, Harjavallassa ja uusimpana Kuopiossa.

– Olemme päässeet markkinoille ikään kuin hiipimällä selän takaa, sen kummemmin itsestämme melua pitämättä. Työtä tämä on tietenkin vaatinut hirmuisen määrän. Olemme esimerkiksi kiertäneet ahkerasti alan messuja Suomessa ja ulkomailla, Jani Jokinen sanoo.

Oma sähköpyörämalli

Electrobike on kehitellyt markkinoille myös oman pyörämallinsa, Boost Biken. Malli sopii erityisen hyvin työmatkapyöräilyyn ja muuhun kaupunkiajoon.

– Pyörässä on poljinvoiman tunnistava järjestelmä eli pyörää on oikeastikin poljettava, jotta se liikkuu. Markkinoilla on myös pelkällä liiketunnistimella toimivia järjestelmiä, jolloin moottori vetää aina silloin kuin poljin liikkuu. Näillä kahdella systeemillä on iso ero, Jokinen tähdentää.

Boost Biket kootaan tehtaalla Saksassa, mutta ne ovat Jani Jokisen ja hänen poikansa Jimin, tämän serkun Aatu Vuorijärven sekä Janin veljen Jamun suunnittelemia.

– Teemme pyöriin sähköistykset Pälkäneen Iltasmäelllä sijaitsevissa tiloissamme. Liitämme pyöriin sähkökomponentit pikaliittimillä, mikä helpottaa niiden huoltoa ja mahdollista varaosien asennusta, Jokinen mainitsee.