Nukketeatteria neljälle sukupolvelle

06.07.2015 13:26

Lopuksi Anne Lihavainen teki taikatemppuja pienimpien katsojien avustuksella.

Kyörin pirtissä Vuolijoella vallitsi lumottu tunnelma. Kaikki katsojat pian 2–vuotiaasta Aino Tyrväisestä lähes yhdeksänkymppiseen Maija Harjuun tuijottivat herkeämättä näyttelijä Anne Lihavaista.

Lihavainen esitti nukke- ja naamioteatterin keinoin Oili Sadeojan käsikirjoittamaa ja ohjaamaa Pihlajan lasten seikkailu -tarinaa.

Harju ei ollut ennen ollut nukketeatterissa. Hänen tyttärensä Anja Tyrväinen ja kaksi tyttärenpoikaansa lapsineen olivat katsomossa myös. Kaikki neljä sukupolvea pitivät esityksestä. Tunnelmallinen pirtti toi oman lisänsä teatterikokemukseen.

– Oli ainutkertainen tilanne olla tällaisessa tilassa, porvoolainen Lihavainen totesi.

Anja Tyrväinen omistaa Vähä-Kyörin tilan ja tilasi Pihlajan lasten seikkailu -nukketeatteriesityksen helsinkiläisestä Nukketeatterikeskus Poijusta. Esitys pidetään mahdollisesti ensi kesänä uudelleen.

 

Hamekulissi

Näyttämönä toimi Lihavaisen esiintymisasu, värikäs monitaskuinen hame.

– Mahtavaa, kun puvussa oli koko tarina, Anja Tyrväisen miniä Jenny Tyrväinen ihasteli.

Hame oli vuoroin mökki, kuninkaanlinna, metsä ja vuori. Lihavainen on tehnyt niin hameen kuin puiset nuketkin itse.

– Olemme kiertävä teatteri, meillä ei ole omaa lavaa. Pyrimme tekemään teatterin tunnelman pienillä valloilla ja lavasteilla. Tykkään tästä muodosta, se on puhdistettu kaikesta. Teatteria parhaimmillaan, Lihavainen sanoi.

Tanssin ja lorujen lisäksi esitystä värittivät Bojan Baricin suunnittelemat valot ja jatkuva musiikki, joka vaihtui kohtauksen mukaan.

Tarinassa oli lukuisia hauskoja ja persoonallisia hahmoja, joista jokaisella oli omanlaisensa ääni ja puhetapa.

– Tykkäsin todella paljon, oli hyvin toteutettu. Syöjätär-hahmo oli pelottava mutta samalla koominen, joten ei ollut liian pelottava näille, Jenny Tyrväinen kommentoi viitaten lapsiinsa Ainoon ja Lenniin.

– Koululaisyleisöissä Syöjätär on pelottavampi. Kuuntelen yleisöä ja muokkaan esitystä myös livetilanteessa, Lihavainen kertoi.

Lihavaisen mukaan lapsia aliarvioidaan usein: he pystyvät käsittelemään isommillekin suunnattuja esityksiä.

– Tärkeintä on, että kokonaisvaltainen kokemus on hyvä. Kun alussa luodaan turvallinen ilmapiiri, esityksessä pystyy kestämään jännittävämpiäkin asioita, hän sanoi.