Suomen MM-rallin kulisseissa huhkinut AKK Sports Oy:n apulaiskilpailunjohtaja Kari Nuutinen on muun järjestäjäporukan tavoin erittäin tyytyväinen ralliviikonlopun antiin. Kaikki sujui hyvin niin koko rallissa kuin Päijälän erikoiskokeellakin.
– Päijälässä Oriveden Urheiluautoilijat tekivät kovan työn ja paikalliset olivat hyvin mukana. Yli 20-kilometrinen reitti on pitkä voimainponnistus, hän kiittelee.
Ponnistelut eivät menneet hukkaan, sillä ralliyleisö löysi hyvin paikalle ja Nuutisen mukaan kuskit suitsuttivat erikoiskoetta, jolla riittää upeita maisemia ja tie on leveydeltään sopivan kapea.
Hyvät tiet siivittivät kuskit kovaan vauhtiin: tämän vuoden Neste Oil Ralli mitattiin kaikkien aikojen kovavauhtisimmaksi. Rallin voittaneen Jari-Matti Latvalan Volkswagenin keskinopeus kohosi 125,44 kilometriin tunnissa, kun aikaisempi ennätyslukema oli 122,89 kilometriä tunnissa vuodelta 2012.
Järjestäjän velvollisuutena on hoitaa paikoin vauhdista kärsivä tie ajokuntoon rallin jälkeen. Kari Nuutisen mukaan tähän on haluttu satsata – ja selkeästä syystä.
– Ei kisojen järjestämiselle olisi mitään jatkumisen edellytyksiä, jos lipsuisimme näissä perusasioissa. Lähtökohta on, että tiet ovat hyvässä tai paremmassa kunnossa rallin jälkeen. Toistaiseksi olemme ihan hyvin saaneet tiestöä käyttöön, enkä usko sen dramaattisesti muuttuvan jatkossakaan.
Tänä vuonna kisajärjestäjän urakoitsijana on toiminut YIT ja joukko paikallisia urakoitsijoita.
Apulaiskilpailunjohtaja Nuutisen mukaan ensi vuoden MM-rallikuviot ovat jo pitkälti selvillä, vaikkei niistä vielä sovikaan huudella. Katseet käännetään seuraavaksi kansainvälisen autoliiton FIA:n suuntaan, kun kisajärjestäjät odottelevat liiton linjauksia ensi kaudelle. Esimerkiksi sääntömuutokset saattavat heijastua myös erikoiskoejärjestelyihin.