Missä miehet ratsastaa?

Sanni, Jannika B., Janna… Nuoret naisartistit ottivat nopsasti etummaiset paikat jonosta, joka valui hiljalleen kohti suomalaisen populaarimusiikin kuluttajan eteistä. Mukanaan he toivat elämänmakuisia kappaleita, joissasan oje n tav ut us kulkee hieman hassusti, tuotannollinen äänimaailma on yhteneväisen kuulas eikä kuulija voi olla täysin varma siitä, lauletaanko kappaleessa suomeksi, viroksi vai kenties jollakin muulla kielellä.

Kolmikko astui saman tien huoneeseen, jossa oli jo ennestään jonkin verran tungosta – jopa siinä määrin, että jos perässä tulijat ovat yhtä persoonallisia, puuroutuvat kaikki yhdeksi tunnistamattomaksi sekasotkuksi, josta yllättäen erottuu ainoastaan perus-Leena.

Tuossa suomalaisen musiikin olohuoneessa Sannia, Jannikaa ja Jannaa odotteli huokaileva kolmikko Jenni Vartiainen, Jippu ja Chisu – kolme suurta, vahvaa ja itsenäistä laulaja-lauluntekijää. He istuvat kirkkaasti valaistulla nahkasohvalla, Laura Moisioksi esittäytyvä nainen seisoo hieman sivummalla muutaman muun oudomman kasvon kanssa. Jonna Tervomaa ja Maija Vilkkumaa ovat jo ehtineet lähteä. Kamppailu elintilasta on silti pienessä huoneessa kovaa.

Ikkunan takaa näkyvästä jonosta sisälle vilkuttaa Ida Bois. Hänen vierellään seisoo Iisa päivän lehti kädessään. Lehdessä on sivutolkulla juttua vuosikymmen sitten television laulukilpailubändissä hetken viihtyneen – yhä nuorehkon – naisen uudesta levystä. Yona ja Sini Sabotage lueskelevat musiikkijulkaisua, jossa Tiktakin entisen laulajan Petran jälleen odotetaan räjäyttävän tajuntamme uudella loisteliaalla soolomateriaalilla.

Nuoria laulaja-lauluntekijämiehiä ei paikalla näy. Jostakin tosin kuuluu Kimmo Laihon nauru, ja Jare Tiihonen on kuulemma viereisessä huoneessa, mutta sinne ei saa mennä ilman erillistä lupaa. Läheisessä metsikössä notkuu ilmeisesti Arttu Wiskari parin kaverinsa kanssa, mutta heitä ei oikein haluta päästää sisään. ”Vääräntyylisiä äijiä”, joku kuiskaa.

 

On oikeastaan hassua, että klassinen laulaja-lauluntekijä-asetelma tuo nuoret naiset valokeilaan, mutta kahta poikkeusta lukuun ottamatta miehet jumittuvat sillä saralla marginaalisuuden sivuraiteelle.

Siinä, missä suomalaisen musiikkiväen huomio ja julkisuus jakautuvat noin kymmeneen, tasaisin väliajoin uusiin kasvoihin vaihtuvaan nuoreen naiseen, jakavat yltiöoptimistinen Elastinen ja julkisuutta laskelmoivasti ohjaava Cheek keskenään sen julkisuuden, joka kohdistuu omia kappaleitaan väsääviin viriileihin miesartisteihin. Miksi näin?

Helpoin ratkaisu olisi todeta, että onhan lehtien kuvissa mukavampi aina katsella nuoria nättejä naisia kuin laulaja-lauluntekijä-miehiä, jotka saattavat olla ulkonäöltään hyvinkin boheemeja. Tätä tekstiä syvällisempi analyysi kenties tarvittaisiin selvittämään perimmäistä syytä sille, miksi Nylon Beat -duon parempi laulaja, rokkia revittelevä Jonna jäi sittemmin rock-Suomessa menestyksessä kakkoseksi alakuloisen hiljaa hissuttelevalle – mutta eittämättä omallakin kohdalla silmää enemmän miellyttävämmälle – Erinille. Emme kai me suomalaiset niin pinnallisia ole – vai suhtaudummeko muka nykyisin todella näin arvostavasti naislaulaja-lauluntekijöihin?

Pinnallisuuteen ja ulkonäön merkitykseen en haluaisi uskoa, vaikka Jarna Knuutilan Joensuun yliopistoon tekemässä pro gradu -tutkielmassa ”Rockia soittavat tytöt” kävikin ilmi, että tytöt kokivat pääsevänsä helpolla ja saavansa paitsi positiivista suhtautumista myös keikkoja helpommin kuin pojat.

Naislaulaja-lauluntekijöiden vahvassa esiinmarssissa ei toki ole mitään pahaa, ja voi hyvinkin olla, että nykymaailman pinnallisuuden sijaan syyt heidän tämänhetkiseen suureen näkyvyyteensä ovatkin toisaalla. Ehkä miehet yksinkertaisesti eivät vain osaa hoitaa laulaja-laulunkirjoittajan hommaansa tai omaa markkinointiaan riittävän hyvin päästäkseen lehtien palstoille. Tai kenties he ovat naisia enemmän ”laumasieluja”, jotka tarvitsevat ympärilleen bändin.

 

Onneksi maassamme kuitenkin edelleen on tarjolla vaihtoehtoja niillekin, jotka eivät syty nuorista naissooloartisteista vaan perustavat enemmänkin bändeistä. Esimerkiksi Haloo Helsingin Elli.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?