Liikkuminen: Uusi laki tuo sähköajoneuvot liikenteeseen

Outoja laitteita kulkee Pälkäneen teillä

Sähkötoiminen senioriskootteri saattaa olla lähivuosina tuttu vastaantulija.

Sähkötoiminen senioriskootteri saattaa olla lähivuosina tuttu vastaantulija.

Monennäköiset sähköajoneuvot ovat kääntäneet kulkijoiden päitä kesän ja syksyn aikana Pälkäneellä. Etenkin Luopioisten ja Aitoon teillä on saatu kummastella lähes äänettömästi liikkuvia kulkupelejä.

Sähkövempainten ilmestyminen kyläkuvaan on aitoolaisen Miika Utoslahden ansiota. Hän tekee ajoneuvojen markkinointi- ja testaustyötä Advantage Engineering Oy:n leivissä.

Miika Utoslahti tekee sähköajopelien testausta ja markkinointia Pälkäneellä.

Miika Utoslahti tekee sähköajopelien testausta ja markkinointia Pälkäneellä.

–Markkinointinimenä on kuitenkin Skand.fi, ja sillä nimellä löytyvän myös firman nettisivut. Yritys on sikäli moderni, ettei sillä ole ollenkaan varsinaista toimipaikkaa. Sen kotipaikka on Jyväskylässä, varasto Turussa ja Pälkäne on testauspaikkana, koska asun täällä, Utoslahti selvittää.

Hänen pieni toimistopisteensä sijaitsee Luopioisten Rego-hallilla, jonka tiloihin tuntuu kerääntyvän yhä mielenkiintoisempi kattaus mitä erilaisimpia yrityksiä. Utoslahden edustama yritys on varsin tuore tapaus, sillä se aloitti tämän vuoden puolella.

–Aloitimme sähköpolkupyörillä ja niiden myyjinä olemme jo suurimpien joukossa. Tavoitteena on tulla markkinajohtajaksi Suomessa ainakin sähköskoottereiden osalta.

Valikoimiin kuuluu fillareiden ja skoottereiden lisäksi sähköpotkulautoja ja kolmipyöräisiä senioriskoottereita. Harkinnassa on myös yksipyöräinen Airwheel, joka on ohjaustangoton versio maailmalla jo jalansijaa saaneesta seqwaysta.

–Neuvottelemme valmistajan kanssa sähköautonkin ottamisesta testattavaksi ja myöhemmin mahdollisesti myyntiin, hehkuttaa Utoslahti.

Ei invamopo vaan senioriskootteri

Sähköpotkulauta (vasemmalla) kiinnostaa nuorempia ja senioriskootteri varttuneempia kulkijoita.

Sähköpotkulauta (vasemmalla) kiinnostaa nuorempia ja senioriskootteri varttuneempia kulkijoita.

Erilaisia sähkötoimisia laitteita saattaa ilmestyä maisemiin lisää talven mittaan, sillä Utoslahti kertoo eurooppalaisen yrityksen kiinnostuneen ajoneuvojen testauttamisesta myös talvioloissa.

Arkisin ja hyötykäyttöön soveltuvin laite Skand.fi:n repertuaarissa on senioriskootteri, jonka virallinen ensiesittely tapahtuu marraskuussa Apuajoneuvo 2015 –messuilla. Tästä kolmipyöräisestä, turvavarustellusta skootterista Utoslahti uskoo tulevan suositun myös maaseudun ikäihmisten keskuudessa.

–Skootteri ei ole vain viimeinen mahdollinen keino liikkua, vaan elämänlaadun kohentaja kenelle tahansa seniorille. Liukkailla keleilläkin, talvirenkailla ja lämmittimellä varustettuna, sillä liikkuminen on jopa turvallisempaa kuin kävellen.

Utoslahti haluaa tehdä selvän eron sähkötoimisen skootterin ja entisaikojen invamopojen välille. Monet muistanevat vielä maalaisteillä liikkuneet, kolhonnäköiset ja savuttavat kolmipyörämopedit, joita nimitettiin Erkkoloiksi kehittäjänsä Eino Erkkolan mukaan.

–Näissä Turussa koottavissa senioriskoottereissa on kiinnitetty huomiota turvallisuuden ja helppokäyttöisyyden ohella myös tyylikkääseen ulkonäköön. Uskon, että näiden kanssa päästään eroon ”en ole vielä niin vanha”-asenteesta ja ihmiset huomaavat skoottereiden käyttökelpoisuuden, Utoslahti veikkaa.

Sähköiset kulkupelit ovat sähköosiensa osalta kokonaan huoltovapaita.

Utoslahti muistuttaa, että äskettäin säädetyn lain mukaan kaikkia heidän sähköajoneuvojaan – poislukien mahdollinen sähköauto – saa kuljettaa liikenteessä ilman ajokorttia. Niitä ei myöskään rekisteröidä eikä niistä makseta ajoneuvoveroja.

–Maksiminopeuden voi säätää 15 kilometriin tunnissa, jolloin ne ovat kävelyavustimia ja rinnastetaan liikenteessä kävelijään. Laitteilla saa kulkea kaikkialla, missä saa kävelläkin, myös ostoskeskuksissa ja niissä marketeissa, joissa sitä ei ole erikseen kielletty. Jos nopeusrajoitukseksi asennetaan 25 km/tunti, ne rinnastetaan polkupyöriin. Ilman mitään rajoittimia huippunopeus on noin 40 kilometriä tunnissa ja silloin ajoneuvon joutuu rekisteröimään.

Ajopelien akun lataaminen on helppoa: latausjohto tökätään pistorasiaan muutamaksi tunniksi ja meno jatkuu taas. Yhdellä latauksella laite kulkee vähintään 30 kilometrin matkan.

Utoslahti lupaa, että netin ja lehtimainonnan lisäksi heidän sähköajoneuvonsa tulevat olemaan esillä myös erilaisissa tapahtumissa.

Rego-hallin pihamaalla suoritetun pikaisen koeajon perusteella senioriskootteri tuntui vakaalta ja helpolta ajettavalta. Automaattinen nopeudenhidastin varmistaa, että vauhti pysähtyy heti, kun kaasusta päästää irti.

Sähköpotkulaudalla kulku muistuttaa pitkälti mopolla ajoa. Vehjettä voi käyttää joko satulalla tai ilman ja ohjaus tapahtuu enemmän kallistelemalla kuin tankoa kääntämällä.

Yksipyöräisellä Airwheel-laitteella huristelu on kuulemma vaatinut Utoslahdeltakin jonkin verran opiskelua. sen kulkua säädellään kallistamalla vartaloa eteen- tai taaksepäin. Yhteisellä sopimuksella se jätettiin tällä kertaa kokeilematta.

Yksipyöräinen Airwheel kuluttaa opetteluvaiheessa hieman aikaa ja kenties housunpolvia, mutta tarjoaa tottuneelle käyttäjälle hauskaa kyytiä.

Yksipyöräinen Airwheel kuluttaa opetteluvaiheessa hieman aikaa ja kenties housunpolvia, mutta tarjoaa tottuneelle käyttäjälle hauskaa kyytiä.

Kommentoi

Sinun tulee olla kirjautunut kirjoittaaksesi kommentin.

Haluaisitko lukea artikkeleita enemmänkin?